تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۱۱۸۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زنگ خطر برای گروه فلزات اساسی به صدا درآمد/ کاهش حاشیه سود در سال ۱۴۰۱

‌می‌متالز - بنا بر گزارشی که پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر کرده، فلزات اساسی در سال ۱۴۰۱، بعد از صنعت خودروسازی و قطعات، بدترین وضعیت را از نظر سودآوری تجربه کرده است. همین موضوع بهانه‌ای شد تا این گزارش وضعیت درآمدزایی و سودآوری این صنعت را در سال ۱۴۰۱ بررسی کند.

به گزارش می‌متالز، گروه فلزات اساسی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین گروه‌های بازار سهام محسوب می‌شود و با ارزش بازار یک میلیون و ۴۹۱ هزار میلیارد تومان بعد از گروه شیمیایی بیشترین ارزش بازار را در اختیار دارد. از مهم‌ترین شرکت‌های این گروه می‌توان به فولاد، فملی و میدکو اشاره کرد.

رشد حداقلی درآمد صنعت

بررسی صورت‌های مالی مجموع شرکت‌های گروه فلزات اساسی نشان می‌دهد، شرکت‌های این گروه در سال ۱۴۰۱ جمعا ۵۳۶ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان درآمدزایی کردند. نگاهی به این صورت‌های مالی در سال ۱۴۰۰ عدد رقم پایین‌تری را نشان می‌دهد؛ به طوری که درآمد شرکت‌های گروه فلزات اساسی در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۷۷ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان بوده است.

در نگاه اول شاید رشد ۱۲ درصدی درآمد این صنعت تا حدودی امتیاز مثبت تلقی شود، اما باید نگاهی به هزینه‌های این صنعت انداخت تا متوجه وضعیت فعلی آن شد.

زنگ خطر برای گروه فلزات اساسی به صدا درآمد/ کاهش حاشیه سود در سال ۱۴۰۱

افزایش هزینه‌های شرکت‌های فلزات اساسی

نگاهی به ارقام بهای تمام‌شده در این صنعت نشان می‌دهد، شرکت‌های این گروه در سال ۱۴۰۱ مجموعا ۳۷۲ هزار و ۷۲۹ میلیارد تومان برای تولید محصولات فروش‌رفته خود هزینه کردند.

مقایسه این عدد با بهای تمام‌شده ۲۸۰ هزار و ۲۱۵ میلیارد تومانی صنعت فلزات اساسی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که مقدار آن در سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۳۳ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین شرکت‌های صنعت فلزات اساسی در سال ۱۴۰۱ آنچنان که باید و شاید در کنترل هزینه‌ها موفق نبوده‌اند و از طرفی در رشد درآمد نیز پرفروغ ظاهر نشده‌اند.

کاهش سودسازی صنعت

همین امر سبب شد تا سود ناخالص صنعت در این سال کاهش چشمگیری داشته باشد؛ به طوری که سود ناخالص مجموع شرکت‌های گروه فلزات اساسی با کاهش بیش از ۱۶ درصدی از ۱۹۷ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۶۳ هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید.

به این ترتیب حاشیه سود ناخالص شرکت‌های این صنعت از ۴۱.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۳۰.۵ در سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است.

طبیعتا با پایین آمدن سود ناخالص، سود خالص نیز کاهش می‌یابد و بر همین اساس سود خالص شرکت در این دوره از ۱۹۲ هزار و ۶۳۶ میلیارد تومان تا ۱۶۴ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان پایین آمده است.

کاهش بیش از ۱۴ درصدی سود خالص صنعت فلزات اساسی تنها یک موضوع را نشان می‌دهد؛ آن هم کاهش سودآوری سهامداران شرکت‌های این گروه است.

همچنین حاشیه سود خالص صنعت نیز در این سال با کاهش ۹.۶ درصدی روبه‌رو شده و ۳۰.۷ درصد را ثبت کرده است.

تمامی موارد بالا سبب شد تا صنعت فلزات اساسی در سال ۱۴۰۱ عملکرد نزولی را به ثبت برساند و همین امر سبب افزایش P/E صنعت شد. به طوری که P/E صنعت از ۶.۳ تا ۹.۵ در سال ۱۴۰۱ بالا رفته است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده