تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۲۲۸۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سعدوندی مطرح کرد:

سیاست‌های ضد تورمی موتور محرک بورس

‌می‌متالز - یک اقتصاددان با بیان اینکه برای محاسبه بازدهی حقیقی بورس باید تورم را از آن کسر کرد، گفت: برای نجات بازار سرمایه باید پشتیبان سیاست‌های ضدتورمی واقعی بود، نه آن چیزی که در بانک مرکزی و ایران در جریان است.

به گزارش می‌متالز، علی سعدوندی درباره رابطه میان بازار سرمایه و کسری بودجه گفت: باید توجه داشت کسری بودجه مهمترین عامل ایجاد تورم است و ابتدا باید رابطه تورم با بورس را مورد بررسی قرار دهیم. متاسفانه در برداشت‌های عمومی رابطه میان تورم و بازار سرمایه را مثبت ارزیابی می‌کنند و معتقدند که با افزایش تورم، بازار سرمایه نیز وضعیت بهتر و رو به رشدی خواهد داشت درصورتی که واقعیت اینگونه نیست و این افراد بازدهی واقعی بازار را محاسبه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه برای محاسبه بازدهی حقیقی بورس باید تورم را از آن کسر کرد، اظهارداشت:طی دوسال گذشته بازدهی واقعی بورس منفی بوده و این بدان معناست که شرایط تورمی به ضرر بازار سرمایه بوده است.

این اقتصاددان ادامه داد: به طور کلی در ایران، رشد بازار سرمایه منوط به شرایط تورمی بوده و در مقابل رشد بازار سرمایه کشور‌های اروپایی و آمریکایی غیر تورمی است.

وی عنوان کرد که به دلیل شرایط بحرانی و حساس کشور و امید به بهبود شرایط، در تمامی جنبه ها، دولتمردان می‌بایست دقت و توجه بیشتری بر قانون‌گذاری‌ها و تاثیرات آن بر بخش‌های متفاوت جامعه داشته باشند.

سعدونی گفت: بهترین شرایط برای بازار سرمایه زمانی اتفاق خواهد افتاد که در سیاست‌های ضدتورمی موفق عمل کند، البته سیاست‌های کنونی بانک مرکزی را نمی‌توان به عنوان سیاست‌های ضدتورمی دانست.

وی به ذکر مثالی پرداخت و افزود: در دهه ۱۹۸۰ در آمریکا، سیاست‌های ضدتورمی آقای بولکر با شدت بالایی آغاز شد، حدود ۹ ماه تا یک سال بازار بورس به رکود رفت و پس از آن یکی از بزرگترین رشد‌های تاریخ بورس آمریکا را شاهد بودیم که تا سال ۱۹۸۷ ادامه پیدا کرد و به یک حباب بزرگ تبدیل شد.

این اقتصاددان تاکید کرد: برای نجات بازار سرمایه باید پشتیبان سیاست‌های ضدتورمی واقعی بود، نه آن چیزی که در بانک مرکزی و ایران در جریان است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده