تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۲۹۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سال 2019، سالی امیدوارکننده برای بخش معدن روی در چین

می متالز - در 6 ماه پایانی سال 2018، تعرفه ذوب و پالایش روی چین روند افزایشی پیدا کرد و به بیشترین رقم پس از سال 2016 رسید. کاهش رشد اقتصادی چین و جنگ تعرفه‌ای را باید مهم‌ترین عامل این افزایش دانست.
سال 2019، سالی امیدوارکننده برای بخش معدن روی در چین

به گزارش می متالز، همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، در 6 ماه پایانی سال 2018، تعرفه ذوب کنسانتره روی (TC) چین روند افزایشی داشته است. به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی  فلزات آنلاین این روند افزایشی در تعرفه ذوب روی از حدود 2 سال قبل ادامه‌دار شد و در پایان سال 2018، تعرفه ذوب کنسانتره روی چین به بیشترین رقم پس از اکتبر 2016 رسید. میزان تعرفه ذوب و پالایش کنسانتره روی چین در ابتدای ماه ژوئن 2018 برابر 24 دلار به ازای هر تن کنسانتره بود که با 87 درصد رشد به 189 دلار به‌ازای هر تن کنسانتره رسید.

در این مقطع زمانی از طرفی بالانسی در بازار معدنی فلز روی در کشور چین پدید آمد و از طرف دیگر تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا عاملی جهت ایجاد اقباض اقتصادی و افت تقاضا برای خرید کنسانتره این فلز از سوی واحدهای ذوب شد. گفتنی است که جابه‌جایی ظرفیت‌های ذوب روی در چین به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی و همچنین کاهش تولیدات آن‌ها نیز سبب شد تا تقاضا برای خرید کنسانتره روی در این کشور در سطح کمتری نسبت به مقدار عرضه آن شود. درنتیجه بخش معدن مجبور به افزایش تخفیف به واحدهای ذوب و پالایش شد و متعاقبا تعرفه‌های ذوب کنسانتره روی (TC) افزایش یافت.

تشدید سخت‌گیری در اجرای مقررات زیست‌محیطی چین در سال گذشته میلادی عاملی جهت کاهش تولید شمش روی بود، درکنار این امر کاهش جهانی قیمت شمش روی در بازارهای جهانی سبب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ شمش روی تصفیه شده در چین تصمیم به کاهش سطح تولید به منظور کنترل قیمت‌ها بگیرند. این کاهش تولید در بخش ذوب و پالایش عاملی شد تا بخش معدن برای کسب مشتری، مجبور به افزایش تخفیف به واحدهای ذوب شود.

همچنین، عملکرد اقتصادی چین در سال 2018 نامطلوب بود. شاخص PMI این کشور در نیمه دوم سال 2018 روند کاهشی پیدا کرد و در ماه دسامبر به کمتر از 50 رسید که حاکی از انقباض اقتصادی این کشور داشت. همچنین آمار منتشر شده از اقتصاد این کشور حاکی از آن است که رشد اقتصادی چین در 3 ماه پایانی سال 2018 به 6.4 رسید که این رقم کمترین میزان پس از سال 2009 بوده است.

اما دولت چین به‌منظور مقابله با رکود، پروژه‌های زیرساختی بیشتری برای سال 2019 در این کشور تعریف کرده است که خود می‌تواند عاملی جهت تحرک تقاضای کامودیتی‌ها باشد. سرمایه‌گذاران به نتایج اصلاحات اقتصادی چین امیدوار هستند و آن را عامل تحرک بازار می‌دانند. همچنین تلطیف روابط تجاری چین و آمریکا عاملی دیگر جهت تقویت بازار خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود که با بهبود رشد اقتصادی چین و همچنین بهبود روابط تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا در سال جاری شاهد رونق بازار کامودیتی‌ها در چین باشیم که خود می‌تواند خبری خوب برای بخش معدن این کشور باشد.

عناوین برگزیده