تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۳۳۳۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رشد شاخص موجودی سنگ آهن استرالیایی در ماه گذشته

شاخص قیمت سنگ آهن در ماه مارس نوسانات کم‌دامنه‌ای داشت

می متالز - بازار سنگ آهن در 2 ماه گذشته تحت تاثیر حادثه شکسته ‌شدن سد باطله یکی از معادن واله برزیل در 25 ژانویه تحت فشار قرار گرفته است.
شاخص قیمت سنگ آهن در ماه مارس نوسانات کم‌دامنه‌ای داشت

به گزارش می متالز، قیمت سنگ آهن پس از یک روند صعودی با شیب تند در ماه فوریه، در یک ماه گذشته گرچه نوساناتی داشت ولی به‌طور کلی تقریبا تابع روند اصلاحیِ پیش‌گرفته بعد از 11 فوریه بود. تاثیر این حادثه بر موجودی سنگ آهن در بنادر چین، با کاهش موجودی سنگ آهن برزیلی و افت شاخص آن در ماه مارس خود را نشان داد. بالعکس شاخص موجودی سنگ آهن استرالیایی طی ماه گذشته روند صعودی داشت.

در چند ماه اخیر با توجه به قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی دولت چین، فولادسازان چینی به جهت بازدهی بیشتر به سمت استفاده از سنگ آهن برزیلی که عیار بالاتری نسبت به سنگ آهن‌های موجود در بازار دارند، گرایش پیدا کرده‌اند. از روزهای ابتدایی انتشار اخبار حادثه سد باطله واله و نگرانی از کاهش عرضه سنگ آهن برزیلی، قیمت سنگ آهن تحت تاثیر جو روانی بازار با شیب تند افزایش پیدا کرد.

در این بین فولادسازان ناچار به روی آوردن مجدد به سنگ آهن استرالیایی شدند که به دلیل عیار کم‌تر مدتی بازار بالقوه خود را از دست داده بود. این موضوع طبق نمودار 1 با رشد شاخص موجودی سنگ آهن استرالیایی و روند نزولی شاخص موجودی سنگ آهن برزیلی در فاصله تقریبا یک ماه پس از حادثه واله مشخص است. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود روند صعودی افزایش شاخص موجودی سنگ آهن استرالیایی تا پایان ماه مارس ادامه داشت. موجودی سنگ آهن در بنادر چین در ماه گذشته به‌طور میانگین حدود 144 میلیون و 300 هزار تن بود که با تفاوت اندکی بیشترین مقدار آن در 3 ماه گذشته به حساب می‌آید.

با توجه به احکام جدید دادگاه‌های برزیل مبنی بر تعطیلی تعدادی دیگر از معادن تحت مدیریت واله و جریمه‌های سنگین این شرکت برای جبران خسارات ناشی از تخریب محیط‌زیست، احتمال کاهش بیش از پیش عرضه سالانه سنگ آهن این شرکت تقویت شده است. بنابراین انتظار می‌رود رشد شاخص موجودی سنگ آهن استرالیایی در بنادر چین همچنان ادامه داشته باشد.

قیمت سنگ آهن در 2 ماه گذشته دستخوش حادثه معدن واله برزیل قرار داشت؛ به‌طوری که با توجه به نمودار 2، پیش‌بینی کاهش عرضه سنگ آهن برزیلی در پی این حادثه و از سوی دیگر پیش‌بینی افزایش تقاضای فولاد با پایان یافتن تعطیلات سال نو چینی روند صعودی قیمت سنگ آهن در ماه فوریه را موجب شد. بر همین اساس، قیمت سنگ آهن برزیلی با عیار 65 درصد در روز 11 و 12 فوریه مصادف با اتمام تعطیلات سال نو چینی به اوج خود در ماه‌های اخیر و حدود 98 دلار بر تن برسد. در ماه گذشته اگرچه افزایش یا کاهش قیمت سنگ آهن طبق نمودار 2 در روزهای مختلف را شاهد بودیم ولی این تغییرات دامنه کمی داشتند. انتظار می‌رود این سطح از قیمت در هفته‌های آتی نیز حفظ شود که یکی از دلایل این پیش‌بینی اخبار خوش‌بینانه مذاکرات تجاری چین و آمریکا و قوت گرفتن احتمال دستیابی به توافق این 2 قدرت اقتصاد جهانی است که از لحاظ بنیادی از قیمت بالای سنگ آهن حمایت می‌کند.

عناوین برگزیده