تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۳۳۲۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
چهره ماندگار راه و ساختمان:

مکان‌یابی نامناسب دلیل اصلی افزایش خسارت‌ها در سیل اخیر است

می متالز - گلابچی گفت: عدم نظارت و کنترل بازرسان بر ساختمان‌ها و همچنین عدم مکان‌یابی مناسب در حوادث اخیر به ویژه سیل تأثیرگذار بوده است.
مکان‌یابی نامناسب دلیل اصلی افزایش خسارت‌ها در سیل اخیر است

به گزارش می متالز، محمود گلابچی، چهره ماندگار راه و ساختمان در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه عدم مکان‌یابی درست ساختمان‌ها و جانمایی شهرها نقش مؤثری در افزایش میزان تخریب ساختمان‌ها بر اثر سیل داشته است، گفت: بسیاری از مناطق مسکونی در استان‌های مختلف مانند لرستان، خوزستان و گلستان در بستر رودخانه‌ها ساخته شده و همین امر علت اصلی بروز مشکلات شده است.

وی با اشاره به اینکه سیل و زلزله جزو حوادث طبیعی به شمار می‌رود و باید آن را بپذیریم، گفت: بارش‌ها در ماه‌های اخیر شدید بوده اما به دلیل آنکه در چنین شرایطی آمادگی برای جلوگیری از سیل وجود نداشت باعث شده که میزان تخریب‌ها بیشتر شود.

گلابچی اظهار کرد: عدم مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله در افزایش صدمات ناشی از آن تأثیرگذار است، اما در حوادثی مانند سیل مکان‌یابی درست می‌تواند مانع بروز حادثه شود.

این چهره ماندگار راه و ساختمان تصریح کرد: از نظر علمی و فنی زمانی که یک ساختمان را ایجاد می‌کنیم باید پیش بینی های لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت ناشی از حوادث را انجام دهیم و در طرح‌های جامع شهرها مکان‌یابی مناسبی برای آن در نظر بگیریم.

وی تأکید کرد: هر زمان که چنین اصل‌هایی رعایت نشود شاهد بروز چنین حوادثی خواهیم بود، بنابراین باید در مکان‌یابی و جانمایی مناطق مسکونی و همچنین بخش‌های کشاورزی این موضوعات را رعایت کنیم.

گلابچی با بیان اینکه در بحث زلزله کیفیت ساختمان‌ها و قدرت پایداری آنها بسیار مهم است، گفت: ما نمی‌توانیم از بروز سیل و یا زلزله شکایت کنیم؛ اما می‌توانیم با داشتن آمادگی‌های قبلی از بروز خسارت جلوگیری کنیم.

این چهره ماندگار راه و ساختمان گفت: زمان اجرا و یا ساخت یک واحد مسکونی مهم نیست، بلکه کیفیت ساختمان‌ها اصل است به طور مثال ممکن است یک ساختمان بسیار قدیمی از بروز سیل و یا حادثه دچار خسارت نشود،  اما یک ساختمان نوساز با کوچکترین حادثه‌ای دچار خسارت‌های بسیار زیادی شود.

وی تأکید کرد: بسیاری از خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی به دلیل عدم نظارت و کنترل‌های بازرسان است و باعث شده که با کوچکترین حادثه‌ای چنین خسارت‌هایی را به بار بیاورد.

گلابچی بیان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین بسیار ضروری است و در کاهش میزان آسیب پذیری ساختمان‌ها بسیار تأثیرگذار است، بنابراین باید تلاش کنیم که با ورود به این عرصه از بروز چنین حادثه‌هایی جلوگیری کنیم.

عناوین برگزیده