تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۳۳۶۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دلایل صف خرید سیمانی‌ها

سیمان در بـورس رو می‌آید

می متالز - صنعت سیمان با حدود ۹۰ سال پیشینه یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین‌ صنایع در تاریخ یک سده توسعه کشور به‌شمار می‌آید؛ صنعتی که از نظر پراکندگی، ظرفیت اشتغالزایی مناسبی داشته و می‌تواند به‌عنوان وزنه‌ درخور توجهی در تولید محصولات غیرنفتی در اقتصاد خودنمایی کند.
سیمان در بـورس رو می‌آید

به گزارش می متالز، این صنعت میانه دهه ۱۳۸۰ حجم عمده‌ای از ارزش بورس تهران را شامل می‌شد و این در حالی است که اکنون ارزش کل شرکت‌های سیمانی بورس ۷هزار میلیارد تومان است و کمتر از نصف ارزش بازار یک شرکت سنگ آهنی، فلزی یا پتروشیمی است. باتوجه به شرایط سختی که صنعت سیمان در سال‌های گذشته داشت ازجمله ظرفیت مازاد، کاهش مصرف داخل به حداقل، کاهش صادرات و نرخ نازل محصول سیمان، گروه‌های سیمانی ظرفیت‌‌های بالقوه و نهفته زیادی را به‌دست آورده‌اند.

 

به این دلایل گروه‌های سیمانی در ابتدای مسیر رشد قرار دارند:

  • بسیاری از سیمانی‌ها ظرفیت افزایش سودآوری بالایی برای سال بعد دارند مانند سیمان خزر، شاهرود، غرب، فارس نو و...
  • شرکت‌های سیمانی دارایی‌های باارزش قابل‌فروشی دارند که از این محل در سال آینده می‌توانند سود قابل‌ملاحظه‌ای شناسایی کنند، مانند سیمان تهران، فارس، درود و...
  • ارزش جایگزینی سیمانی‌ها حدود ۱۰برابر نرخ بازار آنهاست، از این‌‌رو با توجه به تمایل سیمانی‌ها برای افزایش سرمایه، ظرفیت بالایی برای رشد در این زمینه دارند مانند سیمان تهران، خزر، شرق، سپاهان و...
  • تعدادی از شرکت‌های سیمانی که داخل شهرها تولید دارند از رده خارج می‌شوند. این موضوع چشم‌انداز عرضه و تقاضا را بهبود می‌بخشد مانند سیمان فارس، درود و...
  • با توجه به اینکه نرخ هر تن سیمان در چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان جهان است، حدود ۷۲ دلار معادل هر تن ۶۰۰ هزار تومان است و با توجه به گرانی بیش از حد آهن‌آلات ساختمانی، مصرف بیشتر سیمان مزیت پیدا خواهد کرد زیرا در ایران نرخ هر تن سیمان حدود ۱۳۰ هزار تومان ( هر پاکت سیمان ۶۵۰۰ تومان) است.

بنابراین ظرفیت افزایش قیمت‌های داخلی سیمان تا نرخ هر تن ۲۵۰ هزار تومان در دو سال آینده متصور است.

 

شرایط تقاضای سیمان

 در سال ۱۳۹۸ و سال‌های آینده برآورد می‌شود تقاضای سیمان به این دلایل با شیب ملایمی افزایش یابد.
الف: ارزان بودن سیمان نسبت به دیگر مصالح ساختمانی و افزایش تقاضا: با توجه به اینکه نرخ هر تن سیمان در چین که بزرگ‌ترین تولید‌کننده سیمان جهان است حدود ۷۲ دلار، معادل هر تن ۶۰۰ هزار تومان است و با توجه به گرانی بیش از حد آهن‌آلات ساختمانی، مصرف بیشتر سیمان مزیت پیدا خواهد کرد زیرا در ایران نرخ هر تن سیمان حدود ۱۳۰ هزار تومان ( هر پاکت سیمان ۶۵۰۰تومن ) است.

ب: از رده خارج شدن کارخانجات قدیمی سیمان و سیمان‌های داخل شهر: تعدادی از شرکت‌های سیمانی که داخل شهرها تولید دارند، از رده خارج می‌شوند. این موضوع چشم‌انداز عرضه و تقاضا را بهبود می‌بخشد مانند سیمان فارس، سیمان درود و...

ج: امکان افزایش صادرات: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بازارهای صادراتی جدید همچون سوریه و قطر و افزایش نرخ دلار، برآورد می‌شود صادرات با شیب ملایمی افزایش یابد.
درحال‌حاضر ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۸میلیون تن است.
عملکرد صنعت سیمان در سال ۱۳۹۶، شامل تولید ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کلینکر و ۵۴میلیون و ۲۰۰هزار تن سیمان است و در زمینه صادرات حدود ۶ میلیون و ۲۰۰هزار تن سیمان و حدود ۶ میلیون تن کلینکر محقق شده است که درمجموع بیش از ۱۲میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر برای صنعت خاکستری به ثبت رسیده است. در زمینه تقاضای داخلی نیز در سال ۱۳۹۶ مصرف سیمان به ۴۹ میلیون تن رسیده است.
 در ۹ ماه سال گذشته ۴۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تن کلینکر تولید شده که حدود ۴.۷درصد بیش از حجم تولید مدت مشابه سال ۱۳۹۶ است؛ از این میزان حدود ۴۲ میلیون تن به سیمان تبدیل شده است همچنین ۴ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کلینکر و ۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تن سیمان روانه بازارهای صادراتی شده است و درمجموع ۹ میلیون و ۸۱هزار تن سیمان و کلینکر صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۰.۹ درصد افزایش داشته است. با توجه به موارد گفته شده پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۸ مصرف سیمان داخلی حداقل ۵۲ میلیون تن، صادرات سیمان ۶میلیون تن و صادرات کلینکر به ۷ میلیون تن (باتوجه به راه‌اندازی کارخانه آسیاب سیمان‌العماره) برسد ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود تولید کلینکر به ۶۵ میلیون تن و تولید سیمان به ۵۸ میلیون تن برسد. به عبارت دیگر در امسال کارخانجات سیمان کشور در ۷۴درصد ظرفیت خود فعالیت خواهند داشت.
گفتنی است، براساس توافق انجمن سیمان با شرکت‌های سیمانی به منظور کنترل عرضه، کارخانجات سیمانی حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت خود را به تامین نیازهای داخلی اختصاص خواهند داد و مازاد ۶۰ درصد را می‌توانند به صادرات اختصاص دهند.

 

ظرفیت افزایش سودآوری

 الف- مقدار فروش: با توجه به افزایش ملایم مقدار صادرات سیمان و همچنین مصرف داخلی آن، در کل به میزان ۳ میلیون تن نسبت به سال ۱۳۹۷ شرکت‌های سیمانی می‌توانند افزایش تولید داشته باشند، البته تعدادی از شرکت‌های سیمانی از جهش خاص فروش برخوردار خواهند شد ازجمله:
شرکت سیمان خزر برای تامین ۱۵۰۰۰۰ تن سیمان سد شفارود قرارداد بسته است (۱۵ درصد مقدار فروش کل شرکت).
شرکت سیمان خوزستان و فارس نو و بهبهان: با توجه به راه‌اندازی کارخانه آسیاب‌العماره افزایش صادرات کلینکر به میزان ۷۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ امکان خواهد داشت. درصد سهامداری شرکت‌های سیمان خوزستان و فارس نو و بهبهان به ترتیب ۶۰، ۲۰، ۲۰ است. با توجه به سیلاب‌های اخیر خوزستان، عملیات اجرایی سد بختیاری (بلندترین سد قوسی جهان) آغاز شده است. میزان سیمان موردنیاز برای تکمیل این سد حدود ۳میلیون تن است که تاثیر بسزایی در افزایش فروش شرکت‌های سیمانی خواهد داشت.
ب- نرخ فروش: از سوی دیگر با توجه به اینکه نرخ جهانی هر تن سیمان حدود ۷۰ دلار معادل هر تن ۶۰۰ هزار تومان است و با توجه به گرانی بیش از حد آهن‌آلات ساختمانی، مصرف بیشتر سیمان مزیت پیدا خواهد کرد زیرا در ایران نرخ هر تن سیمان حدود ۱۳۰هزار تومان (هر پاکت سیمان ۶۵۰۰ تومان) است. از این‌رو ظرفیت بالایی برای افزایش نرخ سیمان برآورد می‌شود.
 به درخواست انجمن سیمان و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نرخ تمام شده سیمان از سوی یک موسسه حسابرسی در حال آنالیز بوده و به‌احتمال زیاد به‌زودی شاهد افزایش نرخ سیمان خواهیم بود. میزان این افزایش نرخ حدود ۲۰ درصد برآورد می‌شود.
بنابراین برای سال ۱۳۹۸ در تحلیل سهام سیمانی باید حداقل ۲۰ درصد افزایش نرخ درنظرگرفته شود. با توجه به موارد یادشده و با توجه به اینکه اهرم عملیاتی شرکت‌های سیمانی بسیار بالاست، افزایش سودآوری قابل‌توجهی برای سال ۱۳۹۸ در شرکت‌های سیمانی اتفاق خواهد افتاد. برای نمونه سود هر سهم سیمان خزر برای سال آینده ۲۰۰ تومان برآورد می‌شود.
همچنین سود هر سهم سیمان خوزستان برای سال آینده ۲۰۰، سود هر سهم سیمان فارس نو ۳۰۰ و سود سیمان شاهرود ۶۰ تومان است همچنین سایر شرکت‌های سیمانی ظرفیت بالایی برای رشد سودآوری خواهند داشت که باید بررسی شود.

عناوین برگزیده