تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۱۹
بازدید: ۴۰۴
کد خبر: ۳۳۷۴۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فلز کمیابی که خواب را از چشم بایدن گرفته است

‌می‌متالز - مدت کوتاهی پس از اینکه کانادا سرمایه‌گذاران چینی را از برخی دارایی‌های معدنی مهم بیرون کرد، وزارت دفاع ایالات متحده شروع به توسعه برنامه هوش مصنوعی خود برای تخمین قیمت‌های مهم مواد معدنی و پیش‌بینی عرضه کرد، زیرا آنها در حال تلاش برای شروع سریع تولیدات داخلی ایالات متحده هستند. مساله‌ای که برای امنیت بلندمدت ملی و انرژی امری ضروری به شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، آمریکای شمالی در یک تقاطع حیاتی قرار دارد، و زمین زیر دریاچه کیس در شمال شرقی انتاریو، چشم‌انداز روشنی برای کمک به تأمین امنیت یک ماده معدنی مهم را نشان می‌دهد. ماده‌ای که فقدان آن مشکلات امنیتی مهمی را ایجاد می‌کند.

این فلز سزیم (Cs) است. شرکتی کانادایی به تازگی یک کمپین حفاری جدید را در دریاچه کیس راه‌اندازی کرده و هدف اصلی آن‌ها ممکن است تنها منبع جدید این ماده معدنی کمیاب در جهان باشد. منبعی که در مرکز مبارزه شرق و غرب برای کنترل عرضه آینده قرار خواهد داشت.

درواقع فعالیت و حفاری شرکت پاور متالز در ذخایر شناخته شده لیتیوم، تانتالیم و سزیم دریاچه کیس، به نقطه کانونی تلاش آمریکای شمالی برای تأمین عرضه داخلی و دور نگه داشتن آن از دست چینی‌ها تبدیل شده است. سزیم در هدف گذاری ایالات متحده برای پیروزی در مسابقه ۵ G نقش اساسی ایفا می‌کند، چراکه این فلز نقشی کلیدی در سیستم‌های هدایت هواپیما، حفاری نفت و گاز و ماهواره‌های موقعیت یابی جهانی ایفا می‌کند.

سزیم نادرترین و الکترومثبت‌ترین فلز در بین پنج فلز قلیایی طبیعی است، اما در ایالات متحده که کاملاً وابسته به واردات است، استخراج نمی‌شود. اکنون، این فلز حیاتی محور مبارزه تأمین برق بین چین از یک سو و استرالیا و آمریکای شمالی از سوی دیگر است.

دولت کانادا در نوامبر ۲۰۲۲ به چینی‌ها دستور داد تا از سه شرکت معدنی حیاتی خارج شوند، و پاور متالز یکی از آن‌ها بود.

این حرکت باعث شد پاور متالز کنترل دو دارایی کلیدی را در اختیار داشته باشد: یک معدن لیتیوم با کیفیت بالقوه، و یک معدن دیگر که در نهایت می‌تواند تنها معدن سزیوم فعال در جهان باشد که چین مالک آن نیست.

همچنین کانادا شاهد این بود که یک شرکت لیتیومی استرالیایی برای به دست آوردن سهام چینی وارد میدان شد و سپس آن سهم را سه برابر افزایش داد.

اکنون، پاور متالز در میانه کارزار حفاری دیگری در کیس لیک است و انتظار می‌رود نتایج سنجش لیتیوم-تانتالوم-سزیم (LTC) در هفته‌های آینده انجام شود.

پس از اینکه پاور متالز در حین حفاری لیتیوم به سزیم برخورد کرد، چینی‌ها وارد عمل شدند. استرالیایی‌ها هم به همین دلیل به سرعت وارد عمل شدند. دیگران می‌توانند به زودی در این نمایشنامه نقش‌های جدیدی ایفا کنند.

حفاری در دریاچه کیس

املاک دریاچه کیس، در شمال شرقی انتاریو، نزدیک به مرز کبک، شامل ۵۸۵ ادعای سلولی است که حدود ۹۵ کیلومتر مربع را با ۱۴ گنبد گرانیتی و یک گروه پگماتیتی متشکل از شش دایک اسپودومن پوشش می‌دهد که روند کانی‌سازی به طول ۱۰ کیلومتر را تشکیل می‌دهد.

پاور متالز بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ در اینجا ۱۵۷۰۰ متر حفاری کرده است، که عمدتاً لیتیوم را هدف قرار داده و منجر به کشف لیتیوم جهانی با عیار بالا با بیش از ۴ درصد در اعماق کم شده است. به گفته پاور متالز، این شیرین کننده غیرمنتظره یک کشف نادر سزیم بود، با عیار‌های بالای ۲۴ درصد در فواصل زمانی خوب - برخی از بالاترین عیار سزیمی که در چند دهه اخیر یافت شده است، مشابه معدن معروف سینکلر استرالیا.

اما این تنها نمایش درجه بالا لیتیوم و سزیم نبود که ابتدا توجه چینی‌ها و سپس استرالیایی‌ها را به خود جلب کرد (هرچند که دولت کانادا که بسیار مشتاق است فلزات مهم را از دست چینی‌ها دور نگه دارد)

بلکه نکته‌ی قابل توجه دیگر، هزینه پیش بینی شده استخراج بود.

ملک پاور متالز کیس لیک، بر خلاف مکان‌های متوسط معدنی در کانادا، توسط زیرساخت‌های موجود، از جمله سیگنال‌های تلفن همراه احاطه شده است و در تمام طول سال قابل دسترسی است.

همچنین این ذخایر روی سطح قرار دارد و در قسمت‌هایی به عمق کمتر از ۵۰ متر می‌رود. این مساله از منظر هزینه و مشکلات زمین شناسی در اینجا به کاهش خطر خود کمک می‌کند.

اکتشافات توسط دیگری در سپتامبر ۲۰۲۳ تقویت شد، زمانی که پاور متالز کشف دایک‌های پگماتیت جدید را اعلام کرد و وجود یک اسپودومن با عرض ۱۰ تا ۱۵ متر حامل پگماتیت با محتوای لیتیوم تا ۱.۱۲ درصد را تأیید کرد.

در ۲۹ فوریه، پاور متالز کمپین حفاری جدید خود را در کیس با برنامه‌هایی برای حفاری در مجموع ۴۰۰۰ متر برای ترسیم و گسترش کانی‌سازی لیتیوم-سزیم-تانتالوم (LCT) در امتداد برخورد زمین‌شناسی و فرورفتن کانی‌سازی شناخته شده کیس لیک آغاز کرد...

نماینده‌ی پاورمتالز گفت: ما از اینکه به دریاچه کیس بازگشتیم بسیار هیجان‌زده ایم و مشتاقانه منتظر راه‌اندازی موفقیت‌آمیز برنامه اکتشاف زمستان ۲۰۲۴ خود هستیم. ما به پیشرفت اکتشاف در این دریاچه لیک، که یکی از معدود پروژه‌هایی در جهان که حاوی کانی‌سازی سزیم است، اعتقاد داریم و مشتاقانه منتظر آزمایش اهداف اکتشافی با اولویت بالا هستیم که تیم ما قادر به شناسایی آن بوده است.

این شرکت همچنین اذعان داشت: حفاری فعلی کانی سازی اسپودومن درشت را بین اندازه دانه ۲ تا ۱۰ سانتی متر شناسایی کرده است، این مناطق بین ۶ تا ۱۵ درصد کانی سازی اسپودومن را نشان می‌دهد که در یک سری از پگماتیت‌های انباشته در منطقه اصلی رخ می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده