تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۳۷۶۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در جمع خبرنگاران:

مجوز‌های کارخانه آهن اسفنجی اخذ شده است/ بررسی پروژه صنعت شهر در بافق

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با بیان اینکه در حال حاضر تمام مجوز‌های کارخانه آهن اسفنجی اخذ شده است گفت: اگر در ابتدا کار را منوط به کسب مجوز‌ها می‌کردیم پروژه زمانبر می‌شد.

به گزارش می‌متالز، مجتبی حمیدیان، در نشستی صمیمی با اصحاب رسانه که با حضور معاونان و مدیران ارشد شرکت در محل کارخانه آهن اسفنجی برگزار شد با بیان این مطلب در پاسخ به پرسشی پیرامون مجوز‌های کارخانه آهن اسفنجی اظهار داشت: اگر قرار بر این بود که فرایند عادی کسب مجوز‌ها را پیگیری کنیم و به دنبال تامین مالی برویم یک پروسه ۱۰،۱۵ ساله پیش رو داشتیم بنابراین با توجه به اینکه مطمئن بودیم مجوز‌ها صادر می‌شود با مسوولیت خود کار را دنبال کردیم.

وی افزود: اگر کار را متوقف می‌کردیم و راه‌اندازی را منوط به کسب مجوز می‌کردیم کار کارمندی می‌شد که شاید حدود ۱۰ سال باید صبر می‌کردیم تا مجوز‌ها صادر شود. کار احداث کارخانه آهن اسفنجی شروع شد و مجوز‌های آن نیز یکی یکی کسب شدند.

حمیدیان با بیان اینکه همزمان با شروع پروژه، چندین پروژه تامین مالی هم کلید خورد تصریح کرد: یکی از حوزه‌های تامین مالی انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق سلف بود و مابقی راه‌های تامین مالی نیز کلید خورده است.

تخصیص ۱۰۰ درصد گاز برای پروژه آهن اسفنجی

وی در خصوص تامین گاز پروژه آهن اسفنجی نیز توضیح داد: این پروژه جزو طرح‌های اولویت دار وزارت نفت برای تامین گاز نبود، اما رایزنی‌ها را شروع کردیم و قرار شد ۵۰ درصد گاز مورد نیاز را وزارت خانه تامین کند و ۵۰ درصد باقی مانده در قالب سرمایه‌گذاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در طرح‌های بهینه‌سازی گاز تخصیص پیدا کند، اما مجدد با رایزنی‌های انجام شده و حمایت آقای صباغیان نماینده مجلس شورای اسلامی، در فهرست طرح‌های اولویت دار قرار گرفت و وزارت صمت وزارت نفت را مکلف به تخصیص ۱۰۰ درصدی گاز کرده است که در این زمینه در حال مکاتبه با وزارت نفت هستیم.

وی در خصوص پرداخت دو درصد عوارض به شهر نیز گفت: سال ۴۰۱ بیشترین پرداخت یعنی حدود ۲۲۰ میلیارد تومان را داشتیم سال قبل نیز به دلیل مشکلاتی که داشتیم ۵۰ درصد آن را توانستیم پرداخت کنیم و مابقی هم تقسیم شده و پرداخت می‌شود.

حمیدیان با بیان اینکه باید صبر و حوصله را بالا برد و راهکار ارائه داد افزود: الان پیمانکار گندله که دو سال پیش پروژه را تمام کرده چند هزار میلیارد تومان از ما مطالبه دارد، اما در این زمینه با ما همدلی کرده است.

نیازمند تشکیل ائتلاف برای آینده شرکت هستیم

در بخش دیگری از صحبت‌ها خبرنگاری از نحوه اجرای مفاد صورتجلسه دوم دی‌ماه ۱۴۰۰ پرسید که مدیرعامل شرکت سنگ آهن در پاسخ به آن گفت: همه مفاد صورتجلسه دوم دی‌ماه یا اجرا شده یا در حال اجراست و معتقدیم که با کمک همکاران مفاد آن را بهتر و دقیق‌تر پیگیری کردیم به عنوان مثال در این صورتجلسه آمده است که دو نفر از اعضای هیات مدیره بومی باشد این مساله را پیگیری کردیم و این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه ما بیشتر از اینکه نیاز به صورتجلسه داشته باشیم نیاز به تفاهم و همدلی داریم افزود: بسیاری از همکاران بیش از ۶،۷ سال پیگیر گرفتن دفترچه درمانی شرکت سنگ آهن بودند که این دغدغه را معاون منابع انسانی شرکت پیگیری کرد و امسال صدور این دفترچه‌ها اجرایی شد.

حمیدیان با اشاره به اینکه امروز نیازمند تشکیل یک ائتلاف برای آینده شرکت و منطقه هستیم گفت: برای پیشرفت پروژه‌ها تمامی افراد چه بومی و چه غیربومی چه کارگر و چه مسوول و سهامدار در تلاش هستند و تا این تلاش و وفاق نباشد پیشرفتی صورت نمی‌گیرد.

شرکت سام بازوی عملیات شرکت سنگ آهن در تامین مالی است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص شرکت سام که شرکت زیرمجموعه شرکت سنگ آهن است گفت: این شرکت بازوی عملیاتی ما برای اجرای فعالیت‌های تامین مالی است. شرکت سنگ آهن برای عرضه در بورس کارگزار جداگانه‌ای دارد که از سال ۹۹ کار‌های مقدماتی ورود به بورس را انجام داده است.

حمیدیان افزود: شرکت سنگ آهن برای ورود به بورس از مجموعه صباتامین که سهامدار شرکت است کارگزار گرفته و کل کار‌های مقدماتی آن از سال ۹۹ انجام شده و امسال هم مدارک مورد نیاز تحویل شده است. به احتمال زیاد هفته آینده این شرکت کارگزار برای تعامل بیشتر با مسوولان شهرستان به بافق می‌آیند و جلسه‌ای برای پاسخ به سوالات و شبهات خواهد گذاشت.

بررسی پروژه صنعت شهر در بافق

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران درباره موضوع مسکن کارکنان شرکت نیز اظهار داشت: شرکت سنگ آهن اولین شرکت صنعتی در استان است که موضوع صنعت شهر را انجام داده است. متراژ زمینی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هکتار در نظر گرفته شده که در هفته آینده در استانداری دقیق‌تر بررسی می‌شود. این زمین به نام شرکت است و بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر از پرسنل که سهام تعاونی مسکن را داشتند و صاحب زمین نشدند را صاحب خانه می‌کند.

کارخانه گندله بدون ایمنی برق افتتاح شد

حمیدیان در پاسخ به پرسش دیگری که در خصوص بدهی‌های شرکت و بدهی پست برق بود توضیح داد: پست برق باید قبل از راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی ایجاد می‌شد چرا که پست برق در واقع ایمنی کارخانه را فراهم می‌کند، اما به دلیل یکسری مسائل و اختلافات حقوقی این کار انجام نشد و دو ضربه به شرکت وارد کرد. اول اینکه اجرای پروژه گران‌تر از قبل شد و دوم راه‌اندازی کارخانه بدون تامین ایمنی در آن بود.

وی افزود: پیمانکار این طرح الان از ما مطالبه دارد، اما طرحی را تحویل ما داده است که در حال حاضر حدود ۲ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خودتامین با سرمایه بخش خصوصی

حمیدیان با بیان اینکه نیروگاه‌های برق خودتامین با اقدامی جهادی راه‌اندازی شد گفت: نیروگاه اول ظرف مدت سه ماه به بهره‌برداری رسید ومشکل قطعی برق کارخانه گندله را به طور کامل مرتفع کرد.

وی از آماده بودن نیروگاه دوم خبر داد و افزود: هر دو نیروگاه با سرمایه بخش خصوصی راه‌اندازی شده و علاوه بر تامین برق مورد نیاز شرکت، امنیت برق شهرستان و شهر‌های اطراف را نیز فراهم می‌کند.

بهره‌برداری از معدن D۱۹ در سال جاری

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا پول لازم به معدن D ۱۹ تزریق نشده است نیز گفت: قبل از مدیریت اخیر حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان به این معدن پرداخت شده بود این در حالی است که در این دوره حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه تزریق شده و مابقی هم به تدریج در حال پرداخت است و ما امیدواریم در سال جاری این معدن به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: این پروژه، پروژه بزرگی است و هزینه بالایی برای رسیدن به مرحله استخراج سنگ دارد.

بهره‌برداری از فاز اول مرکز تصویربرداری بهداری آهنشهر

حمیدیان درباره حوزه سلامت و درمان نیز توضیح داد: تجهیز آزمایشگاه بهداری آهنشهر، راه‌اندازی مرکز توانبخشی، راه‌اندازی مرکز ثابت انتقال خون، ایجاد کلینیک دندانپزشکی، ایجاد مرکز پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، ایجاد کلینیک اطفال و ... از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تصویربرداری اظهار کرد: فاز اول این مرکز که شامل سی تی اسکن، ام آر آی، گراف دندان، سونوگرافی و ... است تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

پیشرفت ۹۰ درصدی اجرای پروژه فاضلاب شهری بافق

حمیدیان در خصوص پروژه فاضلاب شهری بافق نیز گفت: این پروژه به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده است فقط ۹ هزار انشعاب باقی مانده که اسناد آن آماده شده و مناقصه انجام می‌شود و ظرف چند ماه آینده پروژه تکمیل می‌شود.

منبع: سنگ آهن مرکزی ایران - بافق

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده