تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۳۷۷۲۲
سرویس خبر : زمین شناسی

هرمزگان رتبه نخست کشور در صدور گواهی کشف معادن را کسب کرد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: اقدامات شایسته این سازمان در حوزه شناسایی و فعال‌سازی معادن منجر به کسب رتبه نخست صدور گواهی کشف مواد معدنی طی سال گذشته با صدور ۴۶ فقره گواهی کشف معدن بین استان‌های کشور شد.

به گزارش می‌متالز، خلیل قاسمی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: با صدور این تعداد گواهی کشف، نزدیک به ۱۰۰ میلیون تن ذخایر فلزی و غیرفلزی در استان شناسایی شد.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر در زمینه مطالعات اکتشافی و شناسایی ذخایر معدنی در استان با استفاده از ظرفیت مجموعه‌های توسعه‌ای و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اکتشافی تحولات بسیار خوبی انجام شده، به نوعی که بیشتر مساحت استان در قالب پهنه‌های مطالعاتی مورد اکتشاف قرار گرفته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، به نقش معادن در توسعه مناطق کم برخوردار، ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد ارزش افزوده نیز اشاره و خاطرنشان کرد: هرمزگان در حال حاضر به عنوان یکی از استان‌های معدنی کشور شناخته شده است که این مهم با تلاش‌های انجام شده طی سال‌های اخیر با رویکرد انجام اکتشافات کلان مقیاس ناحیه‌ای و در نهایت بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه‌های تخصصی محقق شده است.

قاسمی با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره‌های ارزش اظهار کرد: برابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده، احداث شهر‌های تخصصی و ایجاد صنایع پایین‌دستی با هدف ایجاد ارزش افزوده موادمعدنی در استان در دست اقدام است که این مهم نقش بسیار حائز اهمیتی در زمینه توسعه و رونق اقتصادی ایفا خواهد کرد.

صدور گواهی کشف موادمعدنی طی دولت سیزدهم در استان هرمزگان از ۱۷ فقره ۴۶ فقره رسید که افزایش ۲.۵ برابری نسبت به دوره قبل داشته است.

استان هرمزگان دارای ۲۰ نوع ماده معدنی و ۳۰۰ معدن فعال با احتساب معادن شن و ماسه رودخانه‌ای است که این منطقه مستعد معدنی در زمینه بهره‌برداری و فرآوری با هدف جلوگیری از خام فروشی و در نتیجه صادرات مواد معدنی فرآوری شده به خارج از کشور نقش تعیین کننده‌ای دارد.

سنگ آهن، سنگ گچ، سنگ نمک، دولومیت، کرومیت، منگنز، مارن، سنگ آهک، خاک صنعتی، سنگ لاشه، سنگ چینی، مرمریت، سنگ تزئینی و مخلوط کوهی از معدن‌های فعال و غنی این استان اقتصادی به شمار می‌روند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هرمزگان

عناوین برگزیده