تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۳۷۷۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲

‌می‌متالز - در شرایطی عملکرد سیاست گذار پولی در کاهش نرخ رشد نقدینگی به کمتر از ۲۵ درصد موفق بوده و منجر به کاهش تورم نقطه‌ای سال ۱۴۰۲ به ۲۶.۵ درصد شده، فعالان اقتصادی در انتظار اعلام نرخ تورم سالانه ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی هستند.

به گزارش می‌متالز، چندی پیش مرکز آمار ایران طبق روال هر سال تورم سال ۱۴۰۲ را همراه با جزئیات منتشر کرد. طبق این گزارش در اسفند ماه ۱۴۰۲ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوار‌های کشور به عدد ۲.۲۳۰ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۲.۳ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۰.۷ درصد افزایش داشته است.

به بیانی دیگر نرخ تورم سالانه (درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن) در اسفند ماه ۱۴۰۲ برای خانوار‌های کشور به ۷. ۴۰ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۸.۱ واحد درصد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است در شرایطی شاهد اعلام نرخ تورم ۴۰.۷ درصدی توسط مرکز آمار ایران برای سال گذشته هستیم، که بانک مرکزی که تورم نقطه‌ای سال گذشته را ۲۶.۶ درصد اعلام کرده، تا کنون نرخ تورم (شاخص بهای مصرف کننده) مورد محاسبه‌ی خود را برای سال ۱۴۰۲ اعلام نکرده است.

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
عدم اعلام نرخ cpi یا همان شاخص بهای مصرف‌کننده سالانه برای سال ۱۴۰۲ توسط بانک مرکزی در شرایطی است که این بانک در گزارشی نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ بهای تولید کننده یا ppi را اعلام کرده است.

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲

گفتنی است بانک مرکزی به واسطه‌ای اعمال سیاست‌های سخت گیرانه در حوزه پولی از جمله سیاست کنترل ترازنامه در سال ۱۴۰۲ موفق شد تا نرخ رشد نقدینگی را از محدوده بالای ۴۲ درصد به کمتر از ۲۵ درصد برساند. این در حالی است که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد، به میانگین بلند مدت خود بسیار نزدیک است و این امر می‌تواند تورم را به کریدور‌های پایین تری سوق دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده