تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۳۷۸۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح کرد؛

ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات و سخت‌افزاری برای استقرار هوش مصنوعی در صنعت فولاد

‌می‌متالز - عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: سرمایه‌گذاری در بحث تحقیقات، سخت‌افزار و نرم افزار برای پیاده سازی هوش مصنوعی در صنعت فولاد ضروری است.

به گزارش می‌متالز، گیورگ قره‌پتیان، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حاشیه اولین همایش شبکه هوشمند برق و کاربرد هوش مصنوعی در صنعت فولاد که به همت شرکت ایریسا برگزار شد، اظهار کرد: هوش مصنوعی لایه‌ای است که در شبکه‌های هوشمند استفاده می‌شود، در واقع شبکه‌های هوشمند دارای سه لایه انرژی، شبکه‌های مخابراتی و IT است که هوش مصنوعی در لایه IT شبکه‌های هوشمند قرار می‌گیرد و کارایی و بهره‌وری سیستم را به شدت بالا می‌برد.

وی ادامه داد: از این رو هوش مصنوعی با توجه به پیشرفتی که در این حوزه دیده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌های موجود در صنایع فولادی برای استفاده از هوش مصنوعی مناسب است یا خیر، تصریح کرد: باید توجه داشت که هوش مصنوعی یک روند است و نمی‌توان گفت پروژه‌ای است که طی ۶ ماه انجام و به پایان می‌رسد، روند شبکه‌های هوشمند و هوش مصنوعی در حال تغییر و تحول هستند، پروسه‌هایی که ممکن است ۱۰ الی ۱۵ سال استمرار داشته باشند تا به نقطه‌ای برسند و در آن نقطه نیز متوقف نخواهد شد و تکامل آن ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص عوامل تأثیرگذار در تسریع روند استقرار هوش مصنوعی در صنایع و به ویژه صنایع فولادی ابراز کرد: طبیعتاً سرمایه‌گذاری در بحث تحقیقات و سخت‌افزار و نرم افزار برای این امر ضروری است، نگاه به شبکه هوشمند نباید صرفاً نرم افزاری باشد بلکه باید سخت افزار و فناوری‌هایی که باعث پیشرفت آن شوند را نیز باید مورد توجه قرار داد.

قره‌پتیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وضعیت وجود سخت‌افزار‌های موجود در کشور برای استقرار هوش مصنوعی در صنعت فولادی نیز افزود: سخت‌افزار‌های مورد نیاز وجود دارد، اما سطح آنها متفاوت است و با توجه به روند تحولات هر آنچه نیز داشته باشیم باید در جهت بهبود آن حرکت کنیم تا بهره‌وری بهتری داشته باشیم.

وی در خصوص مزایای استفاده از هوش مصنوعی در کنترل مصرف برق در صنعت فولاد ابراز کرد: هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری و قابلیت اطمینان را افزایش دهد و همچنین امنیت را برای مشترکان فراهم کند که طبیعتاً منجر به کاهش مصرف انرژی، استفاده بهینه از تجهیزات و مدیریت بهتر دارایی‌ها می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی در صنعت فولاد به ویژه در حوزه انرژی می‌تواند به کاهش آلودگی‌های احتمالی زیست محیطی نیز کمک کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده