تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۳۷۸۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قادری:

جلوگیری از رشد نرخ ارز منجر به کنترل تورم می‌شود

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ارز در کشور کالایی کلیدی است و نباید اجازه داد نرخ ارز رشد داشته باشد، زیرا اگر از رشد نرخ ارز جلوگیری کنیم، می‌توانیم تورم در بازار را کنترل کرد.

به گزارش می‌متالز، جعفر قادری درباره اینکه برخی تولیدکنندگان مواد اولیه را ریالی دریافت می‌کنند، اما محصول نهایی را به دلاری به فروش می‌رسانند، گفت: کالا‌ها به دو دسته قابل تجارت و غیرقابل تجارت تقسیم می‌شوند، زمانیکه نرخ ارز افزایش می‌یابد تولیدکننده کالای قابل تجارت بیان می‌کند که با صادرات این کالا می‌توان ارز وارد کشور و آن را تسعیر کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای کالای غیرقابل تجارت نیز این گونه است که با رشد نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و تجهیزاتی که با ارز تامین می‌شود، افزایش می‌یابد و این موضوع زمینه‌ای برای افزایش تورم ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: ارز در کشور کالایی کلیدی است و نباید اجازه داد نرخ ارز رشد داشته باشد، زیرا اگر از رشد نرخ ارز جلوگیری کنیم، می‌توانیم تورم در بازار را کنترل کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره اینکه محصولاتی مانند فولاد و پتروشیمی کالای تولیدی خود را با وجود ریالی بودن مواد اولیه، به نرخ دلاری به صنایع پایین‌دستی مانند خودروسازی می‌فروشند، تصریح کرد: اگر تولیدکننده فولاد نیز کالای تولیدی را به نرخ ریال به خودروساز بدهد، در ادامه خودروساز خودرو خود را ارزی قیمت‌گذاری می‌کند در واقع از آنجاکه کالا‌هایی مانند فولاد صادراتی است و امکان صادرات دارد اگر ریالی نیز به دست حلقه بعدی زنجیره ریالی برسد نیز ممکن است در این مرحله دلاری محاسبه شود، زیرا کنترل تمام زنجیره بسیار مشکل است بنابراین برای رفع این مشکل باید نرخ ارز را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده