تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۳۹۴۰۵
سرویس خبر : انرژی

راه اصلاح نظام مالی صنعت برق بورس انرژی است

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره سندیکای برق گفت: با توجه به حجم بالای نیاز مالی پروژه‌های نیروگاهی تامین مالی چه در حوزه تجدیدپذیر چه در دیگر حوزه‌ها تنها از طریق صندوق توسعه ملی انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از وزارت نیرو، «حسنعلی تقی‌زاده» گفت: عبور موفق از پیک ۱۴۰۳ به همکاری نیروگاه‌های دولتی و غیردولتی نیاز دارد. از طرفی با تلاش بخش خصوصی و همکاری نیروگاه‌های دولتی این مهم به سرانجام خواهد رسید.

وی ادامه داد: در موضوع اوج بار در تابستان یک نکته کلیدی مطرح بوده که آن هم عدم النفع صنایع است. در این باب برخی معتقدند که ابتدا مشترکان خانگی باید مورد توجه قرار گیرند، اما معتقدم برق صنایع مهم‌تر است. همچنین موفقیت عبور از پیک مصرف تنها در گرو کاهش عدد عدم النفع صنایع خواهد بود.

وی با تمثیل صنعت برق به کشتی و بخش اقتصاد برق به عنوان پیشران آن گفت: اقتصاد برق اگر کارآمد باشد این کشتی با سرعت و قدرت مناسب به ساحل امن می‌رسد. ساحل امن در این صنعت رفع ناترازی است و اگر عرضه برق پایدار شود ساحل امن محقق شده است.

تقی‌زاده در بخش دیگر سخنان خود گفت: بیشتر نیروگاه‌های فعال در صنعت برق سهامی عام هستند و سهام آنها در بورس معامله می‌شود، تابلوی بورس، اما بیانگر این موضوع است که p/e این صنعت برابر با ۲۰ است به معنای اینکه اگر سهامدار خرد در این بخش سرمایه‌گذاری کند، پس از ۲۰ سال به اصل سرمایه خود می‌رسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بخشی از نیروگاه‌هایی که متوسل به منابع صندوق توسعه ملی شده‌اند با این وام به بن‌بست خورده‌اند و در پرداخت آن دچار مشکل شدند. پس با این اوصاف سرمایه‌گذاری در این حوزه چندان جذاب نیست و نیاز به بازنگری دارد.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق افزود: در این بین برای رفع مشکلات ۴ نیروگاه کمیته‌ای تشکیل شده که با محدودیت زمانی تا انتهای اردیبهشت‌ماه، موارد رفع موانع پرداخت دیون این نیروگاه‌ها را بررسی و به وزیر نیرو منتقل می‌کند و امیدوارم با مساعدت ایشان مشکلات این نیروگاه‌ها سرو سامان یابد.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت برق به نقل قول از وزیر نیرو مبنی بر اینکه با تمام توان به دنبال بالا بردن جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه احداث نیروگاه است اشاره و اظهار کرد: برای این مهم تابلوی سرمایه‌گذاری در بورس انرژی تشکیل شده است. برنامه‌های دیگری هم در این زمینه در دست انجام است. امیدوارم که سرمایه‌گذاری در این حوزه به بالاترین حد خود برسد.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با تقدیر از اهم فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد: اگر وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا برای تأمین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر در کشور مساعدت و تلاش مضاعف کنند، اتفاقات بسیار خوشایندی در این حوزه رخ می‌دهد.

تقی‌زاده گفت: با توجه به حجم بالای نیاز مالی این پروژه‌ها تأمین مالی آن، چه در حوزه تجدیدپذیر چه در دیگر حوزه‌ها تنها از طریق صندوق توسعه ملی انجام می‌شود. در نتیجه ارتباط بیشتر میان صنعت برق و صندوق توسعه ملی باید صورت گیرد تا تأمین مالی به سهولت انجام شود. طوری باید این ارتباط بهبود یابد که صندوق بار دیگر ترغیب شود تا برای پروژه‌ها تأمین مالی انجام دهد.

وی با اشاره به تبادلات برق در بورس انرژی تاکید کرد: بهترین بازار برای مبادله هر کالایی بورس است. اگر مکانیزم عرضه و تقاضا صورت گیرد بهترین بازار همین بورس خواهد بود. موضوع مکانیزم عرضه و تقاضا دغدغه نیروگاه‌های غیردولتی هم هست که این مکانیزم دستکاری نشود.

تقی‌زاده افزود: بی شک اگر مکانیزم عرضه و تقاضا وجود داشته باشد، نیروگاه‌های غیردولتی تمایل دارند معاملات را در غالب بورس انرژی انجام دهند. موضوع بعد هم درآمد نیروگاه‌های غیردولتی است که اگر با چالش مواجه شود امور جاری آنها به مشکل می‌خورد.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده