تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۳۹۴۱۶
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

شرایط جدید آیین نامه اسقاط خودرو بهانه جدید گرانی خودرو می‌شود؟

‌می‌متالز - ابلاغیه آیین نامه اسقاط خودرو‌های فرسوده برای محصولات مونتاژی، چند روز پیش از سوی شرکت ایران‌خودرو منتشر شد. این آیین نامه نسبت به گذشته تغییراتی پیدا کرده که احتمالاً نوسانات بازار خودرو را شدت بخشد.

به گزارش می‌متالز، شرکت ایران‌خودرو چند روز پیش اطلاعیه‌ای درباره ابلاغ آیین نامه اسقاط خودرو‌های فرسوده منتشر کرد. بر اساس این آیین نامه، گواهی اسقاط مورد نیاز برای شماره‌گذاری خودرو‌های مونتاژی شامل خانواده هایما، از ۲۵ درصد گواهی اسقاط به ۱.۵ گواهی اسقاط افزایش پیدا کرد؛ این یعنی افزایش ۶ برابری قیمت گواهی اسقاط اولیه؛ معادل ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.

تغییرات بند‌های آیین نامه نسبت به سال گذشته

محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش قیمت گواهی اسقاط توضیح داد: دو پارامتر اساسی، یعنی قیمت خودرو و رتبه انرژی، در مبلغ اسقاط محصولات مونتاژی در نظر گرفته شده است. رتبه انرژی به سه دسته (A) و (B) دسته اول، (C) و (D) دسته دوم، (E)، (F) و (G) دسته سوم طبقه‌بندی می‌شود.

او ادامه داد: خودرو‌های سنگین تا ۵۰ هزار یورو در یک دسته، بین ۵۰ هزار یورو تا ۸۰ هزار یورو در دسته دیگر و دسته آخر از ۸۰ هزار یورو به بالاتر طبقه‌بندی می‌شوند.

مشهدی‌شریف تصریح کرد: برای خودرو‌های سنگین اگر رتبه انرژی در طبقه (A) و (B) باشد تا ۵۰ هزار یورو ۶ عدد گواهی، اگر بین ۵۰ هزار یورو تا ۸۰ هزار یورو باشد به هشت عدد گواهی و اگر ۸۰ هزار یورو و بالاتر باشد به ۱۰ گواهی نیاز دارد.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده تاکید کرد:، اما اگر رتبه انرژی در طبقه (C) و (D) باشد تا ۵۰ هزار یورو به هفت گواهی و از ۵۰ هزار یورو تا ۸۰ هزار یورو به ۹ گواهی نیاز دارد که در خودرو‌های سواری و موتورسیکلت نیز به همین ترتیب است.

شرایط جدید آیین نامه اسقاط خودرو بهانه جدید گرانی خودرو می‌شود؟

مشهدی‌شریف با اشاره به تغییرات آیین نامه خودرو‌های فرسوده گفت: تغییری که آیین نامه اسقاط خودرو‌های فرسوده نسبت به یک سال و نیم گذشته داشته این است که هر دو خودرو وارداتی به نصف گواهی نیاز داشت، اما در حال حاضر به رتبه انرژی هم توجه دارند. برای خودرو‌های مونتاژی داخل کشور یعنی همان خودرو‌هایی که تا ۴۰ درصد داخلی‌سازی دارند نصف این گواهی مصرف می‌شود؛ یعنی نسبت به یک سال و نیم گذشته تا ۶ برابر افزایش پیدا کرده است.

او اضافه کرد: مبلغ ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی که ایران‌خودرو گفته است برای ۱.۵ گواهی در نظر گرفته شده و در واقع، هر گواهی ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد.

او در مورد سرعت زمان اسقاط خودرو‌های فرسوده در سال جدید گفت: طبق برنامه، سرعت اسقاط خودرو‌های فرسوده امسال باید افزایش یابد، اما بزرگ‌ترین مشکل این است که زیرساخت‌های لازم برای انجام این کار آماده نیست و بدون نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های مورد نیاز امکان تسریع در روند اسقاط خودرو وجود ندارد.

قیمت خودرو با افزایش مبلغ گواهی اسقاط صعودی می‌شود؟

بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو، درباره روند بازار پس از ابلاغ آیین نامه مذکور اظهار کرد: هر تغییر هزینه‌ای نسبت به هزینه‌های قبلی پیامدی در پی دارد که این پیامد، قیمت کارخانه خودرو را افزایش می‌دهد. اگر قیمت کارخانه خودرو افزایش پیدا کند و باز همین سیستم سامانه یکپارچه وجود داشته باشد و حذف نشود، عرضه و تقاضا برابر نخواهد شد و در کنار افزایش قیمت گواهی اسقاط محصولات مونتاژی، می‌تواند بر قیمت بازار تاثیر بگذارد.

او ادامه داد: افزایش مبلغ اسقاط خودرو‌های مونتاژی ناچیز است و تاثیر زیادی بر قیمت خودرو نمی‌گذارد، اما خودرو‌های پرمتقاضی بهانه‌ای برای افزایش قیمت در بازار دارند. اگر سیستم توزیع اصلاح نشود هر هزینه‌ای که در قیمت کارخانه لحاظ می‌شود می‌تواند بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد؛ مخصوصاً در خودرو‌هایی که تقاضای بیشتری نسبت به سایر دارند، افزایش قیمت بیشتری نیز خواهند یافت.

صدرایی درباره روند بازار خودرو در هفته آینده گفت: روند بازار بستگی به دو عامل دارد؛ اولین عامل اخبار سیاسی است که بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد و عامل دوم اخبار‌هایی که بر کنترل واردات تاثیرگذار هستند. هرچند این اخبار در حال حاضر تاثیر چندانی بر بازار خودرو ندارد و در هفته آینده روند بازار، رکودی به نظر می‌رسد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده