تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۳۹۶۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش ۲۸ درصدی صادرات فولاد چین در سه ماه اول ۲۰۲۴

‌می‌متالز - طبق آمار گمرک چین کل حجم صادرات فولاد در این کشور در سه ماهه اول سال با ۲۸ درصد افزایش به ۲۶ میلیون تن رسید. در این میان آسیای جنوب شرقی، بزرگ‌ترین واردکننده فولاد چین به شمار می‌رود. کارشناسان معتقدند روند صعودی صادرات فولاد چین در سه ماه دوم ۲۰۲۴ نیز ادامه می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، میزان صادرات فولاد چین از ژانویه تا مارس سال ۲۰۲۴ حدود ۲۸ درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود این روند صعودی در سه ماه دوم سال جاری نیز ادامه یابد. آمار گمرک چین نشان می‌دهد کل حجم صادرات فولاد در این کشور در سه ماهه اول سال با ۲۸ درصد افزایش نزدیک به ۲۶ میلیون تن رسید. در مقابل این میزان در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حدود ۲۰ میلیون تن بود. همچنین آمار‌ها از افزایش ۳۸ درصدی میزان صادرات فولاد چین در مارس نسبت به فوریه حکایت می‌کند چرا که در ماه مارس ۱۰ میلیون فولاد از این کشور راهی بازار جهانی فولاد شد.

آسیا جنوب شرقی بزرگ‌ترین واردکننده فولاد از چین

آسیا جنوب شرقی بزرگ‌ترین واردکننده فولاد چین در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود و در این دوره زمانی میزان واردات محصولات فولادی به این کشور با ۲۸ درصد افزایش نزدیک به ۷.۴۱ میلیون تن رسید. در میان کشور‌های آسیای شرقی، بیشترین حجم محصولات فولادی یعنی حدود سه میلیون تن راهی ویتنام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۶۴ درصدی حکایت دارد. در مقابل میزان واردات محصولات فولادی چین به اندونزی برخلاف سال‌های گذشته یک درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت.

افزایش ۲۸ درصدی صادرات فولاد چین در سه ماه اول ۲۰۲۴

سه عامل تأثیرگذار بر افزایش صادرات فولاد چین

سه عامل مازاد عرضه، قیمت پایین و حذف عوارض گمرکی واردات فولاد از چین به ویتنام سبب افزایش صادرات فولاد چین در سه ماه نخست سال جاری شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید فولاد خام چین در ماه مارس ۱.۶۰ درصد نسبت به ژانویه تا فوریه ۲۰۲۴ رشد داشت. ولی تقاضا برای فولاد در بازار‌های داخلی این کشور پایین بود. از این رو مازاد عرضه سبب رشد حجم محموله‌های صادراتی فولاد چین شد.

در ادامه باید به عرضه محصولات فولادی چین با قیمت پایین‌تر اشاره کرد، چینی‌ها به واسطه استراتژی قیمت‌گذاری پایین خود سهم بزرگی از بازار جهانی را به خود اختصاص دادند، به‌طوری که میانگین قیمت ورق گرم فولادی چین به ویتنام در سه ماهه اول ۵۹۰ دلار در هر تن بود درحالی‌که هندی‌ها هر تن ورق گرم را بهای ۶۱۰ دلار عرضه می‌کردند.

همچنین دولت ویتنام اجازه واردات فولاد خام از چین بدون پرداخت عوارض گمرکی را صادر کرد، به دنبال این موضوع ویتنام قادر به خرید فولاد از چین با قیمت پایینی بود. طبق بررسی‌ها ویتنامی‌ها فولاد خام وارداتی از چین را پردازش کرده و سپس مقادیر قابل‌توجهی از انواع محصولات فولادی را به مناطقی مانند اروپا، کانادا، آمریکای مرکزی و جنوبی صادر می‌کردند که سود بالایی برای آنها به همراه داشت.

چشم‌انداز بازار فولاد چین در سه ماه دوم ۲۰۲۴

کارشناسان حوزه فولاد از تداوم روند صعودی صادرات فولاد چین در سه ماه دوم سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهد، زیرا محموله‌های کارخانه‌های چینی تا پایان جولای سال جاری رزرو شده است. از طرفی وضعیت بازار داخلی فولاد چین در مارس تا حدودی بهبود پیدا کرد و تقاضا برای محصولات فولادی در بخش املاک و مستغلات چین روند صعودی به خود گرفته است؛ بنابراین فولادسازان چینی روز‌های پرفروشی را در سه ماه دوم ۲۰۲۴ سپری خواهند کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده