تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۳۹۹۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
به همت مهندسان جوان شرکت آلومینای ایران صورت گرفت؛

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد ریالی با انجام تعمیرات اساسی کوره پخت آهک

‌می‌متالز - رییس بخش عملیات آهک و بوکسیت و انحلال شرکت آلومینای ایران از صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد ریالی با انجام تعمیرات اساسی کوره پخت آهک با همت و تلاش یک ماهه مهندسان جوان این شرکت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، دکتر حسینعلی میرزایی در این رابطه اظهار داشت: تعمیرات اساسی در کوره‌های احیاکننده جریان موازی (PFR) پخت آهک با هدف افزایش ظرفیت تولید و مطابق استراتژی‌های شرکت با تکیه بر دانش و تجربه پرسنل برنامه‌ریزی و انجام شد.

وی افزود: دستیابی به ظرفیت اسمی تولید، کاهش مصرف انرژی، افزایش راندمان، کاهش توقفات کوره، مدیریت هزینه و نگهداری و ... از اهداف تعمیرات اساسی کوره پخت آهک محسوب می‌شود.

دکتر میرزایی با بیان اینکه ساختمان داخلی کوره‌های PFR از آجر نسوز با تنوع و اشکال مختلف تشکیل شده است تا از آسیب به بدنه و هدر رفت انرژی جلوگیری کند، اظهار داشت: با توجه به اینکه کوره‌های شفت قائم اغلب با کارکرد پیوسته و تداوم حرارت بالا و جریان خروج غبارات و گاز‌ها با افزایش فشار ناشی از گرفتگی کانال ارتباطی دو شفت کوره همراه است برنامه‌ریزی جهت ترمیم نسوز و تعمیر تجهیزات را باید از اولویت‌های مهم واحد دانست.

وی یادآور شد: تعمیرات اساسی کوره مطابق روال معمول هر ۱۳ تا ۱۵ ماه یکبار و در یک دوره ۵۰ روزه برنامه‌ریزی و اجرامی شود.

دکتر میرزایی عنوان کرد: با این اقدام تلاش می‌شود تا گامی موثر در تولید پایدار آهک با کیفیت و در زمینه ارتقا بهره‌وری و گسترش تولید شرکت برداشته شود.

وی با بیان اینکه در این دوره با تکیه بر تجربه و همت و پشتکار مدیریت عملیات و کارشناسان و پرسنل واحد آهک و بوکسیت اقدامات ارزشمندی صورت گرفت، افزود: مطابق برنامه‌ریزی اولیه کوره یک در آذرماه برای اورهال و انجام تعمیرات متوقف شد و برنامه‌ریزی اورهال کوره دو در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده بود. 

رییس بخش عملیات آهک و بوکسیت و انحلال شرکت آلومینای ایران تصریح کرد: در جریان این دوره از تعمیرات کوره برای نیرو‌های جدید استخدام شده، یک سیکل آموزشی برنامه‌ریزی شد تا ضمن آشنا شدن و کسب تجربه اجرای تعمیرات نیز انجام شود.

دکتر میرزایی افزود: در این میان و همزمان با تعمیرات کوره یک، متاسفانه کوره دو نیز در حین توقف و راه‌اندازی‌های چند باره کوره بر اثر محدودیت‌های گاز اعمال شده به شرکت در بهمن و اسفندماه ۱۴۰۲ دچار آسیب دیدگی و سوراخ شد.

وی اظهار داشت: معمولا نسوزکاری کوره‌ها در حجم بالا به پیمانکار واگذار می‌شود، اما این بار با توجه به شرایط کمبود آهک مصرفی در فرآیند و زمانبر بودن تامین پیمانکار نسوز، مقرر شد تا موارد تعمیراتی مربوط به نسوز کاری کوره با توجه به دانش فنی و تجربه کاری پرسنل واحد در اورهال‌های گذشته، توسط خود پرسنل انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل نقش ویژه و حیاتی آهک در فرآیند بایر و با توجه به تخمین زمان بر بودن مراحل تعمیر کوره، همزمان برنامه‌ریزی جهت خرید آهک انجام شد. خوشبختانه انجام نسوزکاری در سه شیفت کاری در ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز، ترمیم نسوز کوره دو در کمتر از زمان پیش‌بینی شده خاتمه و تولید آهک از سر گرفته شد.

دکتر میرزایی اظهار داشت: با انجام این کار، تعمیرات اساسی کوره در بازه زمانی کوتاه یک ماهه (از توقف تا راه‌اندازی) با تکیه بر توان و همت پرسنل انجام شد. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان، از خرید آهک تخمین زده شده نیز جلوگیری و صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد تومانی برای کارخانه را به همراه داشت.

وی در پایان از تلاش و پشتکار شبانه‌روزی تمامی پرسنل در کسب این موفقیت قدردانی کرد.

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد ریالی با انجام تعمیرات اساسی کوره پخت آهک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده