تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۴۰۴۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

جهش ۱ درصدی قیمت شمش فولاد صادراتی ایران

‌می‌متالز - قیمت شمش فولاد صادراتی ایران با افزایش ۱ درصدی به ۴۷۸ دلار به ازای هر تن رسید. آخرین قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه نیز در محدوده بالاتر از ۵۰۰ دلار اعلام می‌شود به همین دلیل برخی از فعالان این بازار مدعی‌اند قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به زودی تا کانال ۴۹۰ دلار افزایش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، متال اکسپرت مدعی شد صادرکنندگان ایرانی موفق به فروش یک محموله شمش فولاد با قیمت ۴۷۸ دلار به ازای هر تن شدند. فست مارکت نیز با تأیید این خبر قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در طول هفته گذشته را بین ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار اعلام کرد. گفته می‌شود صادرکنندگان ایرانی قیمت پیشنهادی خود را تا بیش از ۴۸۰ دلار افزایش داده‌اند با این حال رکود حاکم بر بازار‌های منطقه اکنون مانع از رشد قیمت‌هاست. اگرچه آخرین معاملات شمش فولاد دریای سیاه در بازه ۵۰۰ دلار به ازای هر تن انجام شده است و با ثبت این عدد شمش فولاد ایران پتانسیل رشد قیمت زیادی در هفته‌های پیش‌رو دارد.

روند قیمتی شمش فولاد صادراتی ایران به صورت نمودار زیر است:

پس از ریزش شدید قیمت سنگ‌ آهن در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۴ قیمت شمش فولاد صادراتی ایران نیز از بالای ۵۰۰ دلار تا ۴۶۳ دلار ریزشی شد ولی ماه جاری شمش فولاد صادراتی ایران بخشی از ریزش قیمت خود را جبران کرد با این حال به دلیل ضعف تقاضا در بازار کشور‌های مختلف جهان مانند چین اکنون چشم‌انداز مثبتی برای شمش فولاد ترسیم نمی‌شود.

در معاملات هفته گذشته قیمت شمش فولاد صادراتی ایران افزایش یافت ولی قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه بدون تغییر باقی ماند و در بعضی از کشور‌های جنوب آسیا نیز قیمت شمش اندکی رشد کرد. سطح تقاضا در بازار داخلی چین پایین ارزیابی می‌شود. یک نشریه چینی دراین‌باره نوشت: تقاضا برای شمش فولاد در این فصل کمتر از انتظار بود و نشانه مثبتی از بازیابی مصرف بیشتر دیده نمی‌شود.

شمش فولاد بازگشت به سطح ۴۶۰ دلار یا ۵۰۰ دلار؟

قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه یکی از مهمترین شاخص‌ها در تعیین نرخ شمش فولاد صادراتی ایران است. فعالان بازار معتقدند قیمت شمش فولاد صادراتی ایران پشت سر قیمت‌های فوب دریای سیاه حرکت می‌کند ولی اکنون شکاف قیمتی بین این دو بیشتر از حد معمول است. به طور معمول قیمت شمش فولاد صادراتی ایران تا ۱۰ دلار کمتر از فوب دریای سیاه است ولی هفته گذشته برخی از منابع این اختلاف قیمتی را بیش از ۲۶ دلار اعلام کردند. تنش‌های خاورمیانه و افت شدید تقاضا به خصوص در بازار کشور‌های همسایه به عنوان یکی از دلایل این شکاف بیان می‌شود با این حال تجار ایرانی قیمت پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند.

به صورت سنتی باید انتظار داشت قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به بیش از ۴۹۰ دلار به ازای هر تن افزایش پیدا کند ولی بعضی از تحلیل‌گران نیز معتقدند با کاهش شدید تقاضا در چین و کشور‌های همسایه شاید دست‌یابی به اهداف بالاتر مقدور نباشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده