تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۱۷
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۴۱۲۲۸

استفاده از توان تولید داخل برای جبران کمبود واگن مسافری

‌می‌متالز - یک فعال صنعت ریلی گفت: اگر کشور از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌کرد، هم‌اکنون کمبودی در حوزه واگن مسافری نداشتیم.

به گزارش می‌متالز، «مرتضی مولانژاد» فعال صنعت ریلی کشور، یکشنبه (۳۰ اردیبهشت) در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با اشاره به اینکه اگر کشور از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌کرد، هم‌اکنون کمبودی در حوزه واگن مسافری نداشتیم، گفت: در صنعت ریلی کشور ۴ شرکت واگن مسافری تولید می‌کنند که به طور قطع کشور از لحاظ تولید واگن مسافری بی‌نیاز است. شرکت‌های تولید واگن ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری را دارند، اما طبق آمار طی ۵ سال گذشته تنها دو سفارش به تعداد ۴۰ و ۱۵ دستگاه ثبت سفارش شده است.

وی ادامه داد: ۱۵ واگن تحویل داده شده و هم‌اکنون ۱۰ واگن از ۴۰ واگن سفارش دوم هم آماده تحویل است و اگر ۳۰ واگن دیگر را تحویل دهیم، خط‌های تولید ما به دلیل نبود سفارش تعطیل می‌شود و این موجب نگرانی فعالان این صنعت خواهد بود.

مولانژاد تصریح کرد: در رابطه با تولید لوکوموتیو دو کارخانه تجربه تولید در این زمینه را دارند و در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ ماهانه ۴ دستگاه تولید داشتیم که اوج تولید در این زمینه مربوط به همین دو سال است، اما هم‌اکنون اکثر کارخانه کشور در این حوزه تعطیل است.

وی با اشاره به کمبود لوکوموتیو در کشور خاطرنشان کرد: اگر از همان سال ۱۳۸۴ طی هرماه ۴ لوکوموتیو به صورت پیوسته تولید و وارد خط سرویس‌دهی کشور می‌شد، قطعاً هم‌اکنون کمبودی در حوزه لوکوموتیو ریلی وجود نداشت. وضعیت کنونی ریلی کشور برخلاف تأکیدات رهبر معظم انقلاب است؛ زیرا ایشان نسبت به توسعه ترانزیت ریلی تأکیدات ویژه‌ای داشتند و طبق آمار بخش حمل‌ونقل ریلی در سال گذشته رشد منفی ۴ درصدی را ثبت کرده در حالی که حمل‌ونقل جاده‌ای رشد مثبت ۹ درصدی داشته است.

مولانژاد گفت: علاوه بر تأکیدات رهبری در این زمینه، در برنامه توسعه هفتم نیز بنا شده تا راه‌آهن در بخش باری به رشد ۳۰ درصد و مسافری رشد ۲۰ درصدی داشته باشد و برای تحقق این برنامه‌ریزی بخش باری ریلی نیازمند توسعه‌های جدی است.

فعال صنعت ریلی به شعار سال اشاره کرد و عنوان کرد: طی یک دهه اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به رونق اقتصاد با مشارکت بخش خصوصی تاکید داشتند، اما در حال حاضر راه‌آهن کشور نسبت به این ظرفیت بی‌توجه است.

صنعت ریلی کشور در آستانه سقوط است

سبحان نظری رئیس انجمن شرکت‌های ریلی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه طبق آمار بخش حمل‌ونقل ریلی کشور افت داشته است، گفت: طبق برنامه هفتم توسعه بخش حمل‌ونقل ریلی باید به ۳۰ درصد و در بخش جابه‌جایی مسافر باید به ۲۰ درصد افزایش داشته باشد در حالی که هم‌اکنون سهم بخش باری در ۳ سال اخیر، حدود ۷ درصد و در بخش مسافری ۱.۵ تا دو درصد روند نزولی داشته است.

رئیس انجمن شرکت‌های ریلی در ادامه تاکید کرد: وضعیت حمل‌ونقل ریلی از منظر بخش خصوصی ناامیدکننده است؛ قطعاً با رها نکردن حمل‌ونقل ریلی و ایجاد رونق در این حوزه، جهش چشمگیری در اقتصاد کشور رخ می‌داد.

وی با بیان اینکه وضعیت ریلی کشور برخلاف برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور و سخنان مقام معظم رهبری است، افزود: با توجه به آمار در حال حاضر شاهد سقوط صنعت ریلی هستیم؛ زیرا بخش حمل‌ونقل ریلی در حال روند نزولی است.

نظری گفت: در مقایسه آمار ترانزیت پارسال با ۱۴۰۱، آمار بار جاده‌ای ۹ درصد رشد و بار ریلی ۴ درصد افت داشته، همچنین با مقایسه سال (۱۴۰۱) نسبت به (۱۴۰۰) در بخش جاده‌ای ۳ درصد رشد و در بخش ریلی شاهد افت ۸ درصدی بودیم که این آمار برخلاف برنامه‌های کلان توسعه ریلی کشور است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده