تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۴۱۳۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در معاملات دیروز بازار سهام

نماد‌های گروه خودرویی همگام با کلیت بورس ریزشی شدند

‌می‌متالز - در دادوستد‌های روز یکشنبه بازار سهام، نماد‌های خودرویی یک‌دست قرمز پوش شدند. این درحالی است که شاخص‌کل در این روز نیز با ریزش سنگینی به کار خود پایان داد.

به گزاش می‌متالز، ازسوی‌دیگر نماد‌های ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد، سایپادیزل و ایران‌خودرودیزل، پارس‌خودرو، کرمان‌خودرو و بهمن‌دیزل منفی قابل‌توجهی خوردند. روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۲۸ هزار نوبت معاملاتی ۸۴۱میلیون سهم به ارزش ۲۷۸میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز شنبه با رشد روبه‌رو و ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۳۴ هزار میلیارد تومان شد.

بورس باز هم ریخت

روز گذشته و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با ریزش ۵۶.۲۲۵ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۱۲ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل هم‌وزن نیز با افت ۲۰.۶۹۴‌واحدی در محدوده ۶۹۴ هزار واحد ایستاد.

در این بازار نیز ۸.۳میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۳ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس هم با افت ۶۶۸واحدی در محدوده ۲۳هزار واحدی قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۶.۴میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۲هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که کارشناسان بازار سرمایه علت اصلی ریزش دیروز بورس را را بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه و نیز مشخص نشدن تکلیف نرخ خوراک صنایع می‌دانند.

ازسوی‌دیگر بورس در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد و سهامداران هنوز قانع نشده‌اند تا پول بزرگ وارد این بازار کنند. روند فعلی بورس اگرچه با ورود پول حقیقی روبه‌رو شده است، اما این ورود تاثیری بر روز‌های آینده نداشته و به نظر می‌رسد بازار سهام بازهم دچار وضعیت روز‌های گذشته خواهد شد.

بر همین اساس، دولت باید با تغییر رویه خود به سمت اعتمادسازی به بورس برود و در این صورت بازار سرمایه می‌تواند به وضعیت متعادل برسید. این درحالی است که به نظر می‌رسد بازار به گونه‌ای بوده که قیمت‌ها به کف رسیده و قیمت بازار زیر ارزش ذاتی سهام قرار گرفته است.

ازسوی‌دیگر برخی فعالان بازار سهام اعتقاد دارند ریزش قیمت‌ها در بازار سرمایه ارتباط زیادی با وضعیت بنیادی و عملکرد شرکت‌ها و ارزش ذاتی سهام ندارد، بلکه متاثر از ریسک‌های سیاسی و اقتصادی کلان کشور دارد، در نتیجه تا زمانی که این ریسک‌ها کاهش نیابند بازار روند صعودی پیدا نخواهد کرد.

حال باید دید با این شرایطی که بر بازار سهام حکم‌فرماست، این وضعیت نزولی و فرسایشی تا چه زمانی ادامه دارد.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده