تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۳۶۷۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (17 اردیبهشت)

خرید حقوقی‌ها در نماد «شپنا»/خالص خرید سهامداران عمده به چه عددی رسید؟

می متالز - اگر چه شاخص کل بورس روز سه‌شنبه با ریزش همراه بود اما رفتار بازیگران بازار نشان از تداوم حمایت آنان از بازار دارد و البته خریدهای پرحجم دیروز حقوقی‌های بازار در همین راستا ارزیابی می‌شود.
خرید حقوقی‌ها در نماد «شپنا»/خالص خرید سهامداران عمده به چه عددی رسید؟

به گزارش می متالز، شاخص کل بورس در ادامه روند ریزشی خود، امروز نیز 7600واحد دیگر را از دست داد . در این میان رفتار بازیگران بازار نشان از تداوم حمایت سهامداران عمده دارد. به طوریکه حقوقی ها در بازار امروز با خریدهای پرحجم و حمایت از سهام توانستند خالص خرید 383میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کنند.

الف) شرکت‌های پالایشی: بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور در نمادهای پالایشی و به خصوصی پالایش نفت اصفهان بود. بر این اساس 52میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «شپنا» جابه‌جا شد. در این میان 10میلیون سهم مزبور توسط توسعه سرمایه رفاه و 10میلیون سهم دیگر نیز از سوی شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران خریداری شد.

پالایش نفت تهران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار امروز بود که با انتقال 26.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده همراه شد. پالایش نفت تبریز نیز شاهد خرید 400هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری هامون سپاهان بود.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: نمادهای بانکی نیز از جمله دیگر نمادهایی بودند که از حمایت سهامداران عمده برخوردار شدند. در این میان بانک خاورمیانه شاهد خرید بیش از میلیون سهم توسط سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن و شرکت سام الکترونیک بود. در همین راستا گروه مالی بانک پارسیان نیز اقدام به خرید 4میلیون سهم بانک پارسیان کرد.

حمایت های صورت گرفته در نماد بانک تجارت به مراتب با حجم بالاتری دنبال شد؛ به طوریکه صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران حدود 40میلیون سهم را خریداری کرد. بانک صادرات نیز شاهد خرید میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات و 11میلیون سهم توسط صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی سپهرصادرات جمع آوری شد.

ج) شرکت‌های فولادی: در میان نمادهای فولادی نیز حقوقی ها به خرید سهم پرداختند. در این راستا شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد خراسان به خرید 5میلیون و 400هزار سهم پرداخت. فولاد خوزستان نیز دیگر نماد این گروه بود که شاهد خرید 200هزار سهم از سوی شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا بود. مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد کاوه جنوب کیش به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 100هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

در این میان فولاد مبارکه اصفهان با حمایت های بیشتری از سوی سهامداران عمده روبه‌رو شد. موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا به همراه شرکت توسعه سرمایه رفاه در مجموع حدود 2میلیون سهم «فولاد» را خریداری کردند.

در این گروه ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ نیز جمع آوری سهم از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد؛ خرید 300هزار سهم از سوی شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا و جمع آوری 100هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس از جمله خریدهای صورت گرفته در نماد «فملی» بود.

د) شرکت‌های سیمانی: در میان نمادهای سیمانی نیز صندوق سرمایه گذاری آوای ثروت کیان اقدام به خرید 50هزار سهم سیمان ارومیه کرد. در نماد سیمان تهران نیز سه حقوقی یعنی شرکت سام الکترونیک، صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کوثریکم و شرکت تکوین الکترونیک به خرید سهام «ستران» پرداختند و در مجموع حدود 15میلیون سهم را خریداری کردند.

در همین راستا سیمان کرمان نیز شاهد خرید 200هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری وتوسعه صنایع سیمان بود. خرید یک میلیون سهم سیمان مازندران از سوی سرمایه‌گذاری وتوسعه صنایع سیمان و سرمایه‌گذاری سمند از جمله دیگر خریدهای صورت گرفته در این گروه بود.

عناوین برگزیده