تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۳۶۹۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (21 اردیبهشت)

شروع هفته بازار سهام در زمین حقوقی‌ها / خریدهای پرحجم بزرگان در نماد «فولاد»

می متالز - بازار سهام نخستین روز کاری هفته را با بازی بزرگان در ایجاد موقعیت‌های خرید برای برخی نمادها همچون فولاد مبارکه آغاز کرد. بدین ترتیب شروع هفته در اختیار حقوقی‌های بازار قرار گرفت.
شروع هفته بازار سهام در زمین حقوقی‌ها / خریدهای پرحجم بزرگان در نماد «فولاد»

به گزارش می متالز، معاملات نخستین روز کاری هفته با خالص خرید بیش از 77میلیارد تومانی بازیگران عمده همراه شد. در این میان بخش عمده ای از خریدهای مزبور در نماد فولاد مبارکه اصفهان بود. به طوری که 14میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» جابه‌جا شد.

بررسی خریدهای صورت گرفته در نماد «فولاد» نشان از جمع آوری سهم توسط سه سهامدار عمده دارد. به طوریکه یک میلیون سهم مزبور از سوی شرکت توسعه سرمایه رفاه، 5میلیون سهم توسط موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر و 300هزار سهم نیز توسط شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا خریداری شد.

در ادامه این روند معامله گران حقوقی به حمایت از سهام پالایش نفت بندرعباس پرداختند و خالص خرید 13میلیارد و 400میلیون تومانی را در این نماد ثبت کردند. در حالی بانک رفاه کارگران به عنوان سهامدار عمده «شبندر» و مالک 33.55درصدی سهام مزبور، اقدام به خرید 4میلیون سهم کرد که صندوق سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر حدود 400هزار سهم را واگذار کرد. در همین راستا پالایش نفت اصفهان نیز خرید 3میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران و 2میلیون سهم توسط شرکت توسعه سرمایه رفاه را تجربه کرد.

الف) گروه فلزات اساسی: خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای فلزی نشان می دهد که فولاد امیرکبیرکاشان با عرضه 4میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی مواجه شد. این در حالی است که فولاد خراسان خرید بیش از 100هزار سهمی توسط شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات را تجربه کرد. شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد ملی مس ایران به خرید 400هزار سهم پرداخت.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز بانک ملت شاهد خرید 2میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی ملت بود. روندی مشابه در نماد بانک پارسیان با خرید یک میلیون سهم توسط گروه مالی بانک پارسیان دنبال شد.

این در حالی است که بانک پاسارگاد عرضه بیش از 2میلیون سهمی توسط سرمایه‌گذاری خوارزمی را تجربه کرد. در نماد بانک صادرات نیز در حالی 13میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات و حدود 11میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات خریداری شد که در مقابل دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «وبصادر» به عرضه سهم پرداخته و در مجموع بیش از 21میلیون سهم را فروختند.

ج) گروه محصول‌های شیمیایی: رصد خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای شیمیایی نیز نشان می دهد که سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران با خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده روبه‌رو شد. در این راستا 2.5میلیون سهم از سوی شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران و 100هزار سهم توسط صندوق سرمایه گذاری نماد صنعت و معدن خریداری شد. در همین راستا گسترش نفت و گاز پارسیان نیز شاهد خرید بیش از 100هزار سهمی از سوی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا بود. پاکسان‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید 100هزار سهمی از سوی بیمه ملت را تجربه کرد.

 د) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز لیدر خودرو یعنی سایپا شاهد تداوم خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس امروز نیز گروه سرمایه‌گذاری سایپا اقدام به خرید 11میلیون و 300هزار سهم «خساپا» کرد.

عناوین برگزیده