تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۳
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۴۱۸۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نقاط امن بورس

دیده‌بان بورس چهارشنبه (29 خرداد)

می متالز - معاملات هفته جاری بازار سهام در حالی وارد آخرین روز خود می‌شود که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ثبت عقب‌گرد 1012 واحدی به عدد 237148 واحد رسید. نزدیک شدن دماسنج بازار به مرز 240 هزار واحدی و واکنش سرمایه‌گذاران به این محدوده، احتیاط فعالان بورسی و میل هرچه بیشتر آنها برای فروش و حفظ سود کسب شده را نشان می‌دهد. احتیاطی که می‌تواند با تداوم روند غلبه عرضه بر تقاضا تشدید شود.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (29 خرداد)

به گزارش می متالز، با ثبت معاملات روز گذشته و رسیدن بازدهی کل بورس تهران به مرز 33 درصد از ابتدای سال جاری، شاهد فزونی گرفتن عرضه‌ها بر تقاضا در جریان کلی تصمیم‌گیری‌های اهالی بورسی بودیم. رشد معنادار قیمت سهام شرکت‌های کوچک‌تر با اهرم مالی بالاتر از یک سو و رشد تدریجی قیمت سهام شاخص ساز از سوی دیگر، کار را برای پیدا کردن سهام با چشم‌انداز بازدهی مناسب در کوتاه‌مدت اندکی دشوار کرده‌است. این موضوع اصلی‌ترین دلیل برای عقب نشستن طرف تقاضا از خریدهای پرحجم در قیمت‌های مثبت روزانه است و لزوم اصلاح در سطوح فعلی قیمت‌ها برای حفظ قابلیت نقدشوندگی و پویایی بازار را گوشزد می‌کند. هرچند تفاوت میزان اصلاح مورد نیاز به عوامل مختلفی چون روند قبلی قیمت‌ها، کشش کلی صنعت و مشخصه‌های بنیادی سهم وابستگی مستقیم دارد.

تغییر ذائقه به سمت تک سهم‌ها؟

با توجه به روند قیمت سهام در گروه‌های مختلف و کسب بازدهی‌های معنادار، احتمال فاصله گرفتن بورس از رشدهای دسته جمعی با فشار تقاضا و پول قدرتمند بیش از پیش است. در این میان انگیزه سرمایه‌گذاران به خروج پول از تالار شیشه‌ای نیز با نگاهی به مختصات فعلی بازارهای رقیب کاهش پیدا می‌کند. راه‌حل موجود می‌تواند تمرکز بیشتر به سهامی باشد که در رالی صعودی بازار سهام جامانده‌اند و یا در مسیر معکوس حرکت کرده‌اند. گزینه بعد سهامی هستند که در عین توانایی جذب نقدینگی بالا، قیمت آنها توسط بازارگردان تا حد امکان کنترل شده و از روندهای هیجانی در آنها جلوگیری می‌شود. این سهم‌ها در جو منفی بورس قابلیت مناسبی برای تبدیل شدن به نقطه امن سرمایه‌گذاری دارند و هرچقدر از جریان‌های نقدینگی پرقدرت در مرحله رشد فاصله بیشتری گرفته باشند، در زمان اصلاح قیمت‌ها آسیب کمتری خواهند دید. گزینه سوم نیز سهامی با توانایی جذب نقدینگی بالا و حرکت‌های سریع قیمتی هستند که مزیت اصلی آنها قابلیت نقدشوندگی بالا در کنار انتظار برای کسب سودهای روزانه با تکیه بر حجم معاملات است و بخش قابل توجهی از سرمایه‌ها را به سمت خود می‌کشد.

اما این تمام ماجرا نیست. لزوم توجه به متغیرهای بنیادی برای انتخاب تک سهم‌های یاد شده در شرایط فعلی و استفاده هرچه بیشتر از ترکیب سودآوری و در امان ماندن از جریان‌های اصلاحی، حرف اول را می‌زند.

اضلاع مثلث سودآوری

در حال حاضر انتخاب سهام مطلوب بیش از هر چیز متکی به سهامی با ریسک پایین‌تر است. ریسک پایین‌تر سهام بورسی نیز پیش از آنکه به درجا زدن قیمت سهم در رالی صعودی، نقش بازارگردان و مواردی از این دست مربوط شود، به عوامل بنیادی گره خورده‌است.

عواملی نظیر انتشار گزارش حسابرسی شده عملکرد شرکت‌های باقیمانده در سال 97، گزارش‌های ماهانه عملکرد خرداد و نزدیک بودن به برگزاری مجامع سه مولفه بنیادی تاثیرگذار در انتخاب تک سهم‌ها با کمترین میزان ریسک در وضعیت فعلی به شمار می‌آیند. ناگفته پیداست که شرکت‌هایی با میزان تقسیم سود بالاتر و زمانبندی پرداخت سود نزدیکتر در اولویت اصلی انتخاب مربوط به مولفه برگزاری مجمع هستند.

سبزپوشی بازارهای جهانی

بازارهای جهانی در پی انتشار زمزمه‌های برگزاری مجدد مذاکرات میان چین و آمریکا در خصوص جنگ تجاری، رشد دسته جمعی را تجربه کرد و در ساعات ابتدایی معاملات امروز نیز روند با ثباتی را پشت سر می‌گذارد. قیمت جهانی نفت WTI با ثبت رشد 3.94 درصدی نسبت به اولین قیمت روز گذشته، به رقم 54.19 دلار به ازای هر بشکه رسید. نفت برنت نیز رشد 1.95 درصدی را در این مدت تجربه کرد و به قیمت 62.12 در هر بشکه رسیده‌است. مس نیز با ثبت رشد 1.76 درصدی قیمت نسبت به اولین قیمت روز گذشته، در قیمت 5952 دلاری دارد. فلز روی و سرب نیز در همین مدت با ثبت رشد 1.25 و 1.51 درصدی به ترتیب 2503 و 1912 دلار قیمت گذاری شده‌اند.

عناوین برگزیده