تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۴۳۳۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با حضور پرتعداد و حمایت‌گونه وزیران کابینه دوازدهم در جشن صنعت و معدن:

۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه معدنی آماده بهره‌برداری است

می متالز - آیین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن دیروز با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور برخی از اعضای کابینه دولت دوازدهم برگزار شد.
۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه معدنی آماده بهره‌برداری است

به گزارش می متالز، این آیین شاهد حضور پررنگ اعضای کابینه همچون محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، امیرحاتمی وزیر دفاع، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعی از فعالان عرصه صنعت و معدن کشور بود.
در این آیین از پیشکسوتان عرصه صنعت و معدن کشور و همچنین نخستین بانوی کارآفرین حوزه صنعت از سوی وزیران صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه قدردانی شد.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل‌گرایانه مسائل را رصد کرده و جلو ببرد

محمدجواد لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران با اشاره به تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران وضع کرده است، عنوان کرد: رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی امریکا برای همه کشورها مشکل‌ساز شده است، با شرایطی که امریکا برای ایران به‌وجود آورده، یک تروریسم اقتصادی است. ما هم‌اکنون با پدیده‌ای به نام ترامپ با آن ادبیات خاصش روبه‌رو هستیم. لاریجانی ادامه داد: بدون شک کشور ما در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد اما در این موضوع نباید تردید کرد که این دوران‌گذار است؛ از این‌رو ما در این شرایط از هر پیشنهادی برای حفظ منافع ملی استقبال می‌کنیم اما بازیچه دست کسی نخواهیم شد. مسئله اصلی کشور ما این‌روزها تولید و رونق تولید است. در این دوره خاص، باید شرایط، مقررات و سازکارهای ویژه‌ای داشته باشیم.
وی افزود: درباره رونق تولید، اتاق بازرگانی مجموعه‌ای تدوین کرده که به مرکز پژوهش‌ها ارائه شده است. ما از نظرات فعالان اقتصادی استقبال می‌کنیم. نمایندگان اتاق بازرگانی هم در کمیسیون‌ها و هم در صحن علنی مجلس می‌توانند حضور یابند و نظرات تخصصی خود را ارائه دهند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون تسهیل فضای کسب و کار ظرفیت‌های بسیاری دارد که همه بخش‌های آن اجرا نشده است، بیان کرد: قانون تسهیل فضای کسب و کار بعد از مطالعات زیاد، ازسوی صنعتگران تدوین شده است و سامان دادن به قوانین بخش‌های تولیدی کشور را در دستورکار داریم.
لاریجانی افزود: در برخی مسائل ساختاری، پیچیدگی‌هایی وجود دارد که نیازمند بازنگری است. اصلاح قوانین مالیاتی برای حمایت از بخش‌های تولیدی باید مدنظر باشد؛ این تغییر ضروری است و پیشنهادهایی هم داده شده است.
وی با بیان اینکه برای بی‌ثباتی نرخ ارز که از مسائل مخل تولید و باعث ایجاد تورم است نیز راهکارهایی ارائه شده است، به وزیر صنعت، معدن و تجارت توصیه کرد متناسب با وضعیت موجود، شرایط و قوانین برای تولید درنظر گرفته شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای زنده نگه‌داشتن تولید، نیازمند سازکارهایی متناسب با شرایط کنونی هستیم، افزود: اگر تولید، محور توسعه است باید همه بخش‌ها به آن کمک کنند. واحدهای تولیدی باید به اندازه توان‌شان در این شرایط خاص مالیات دهند. نباید پرونده‌های بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی ۱۰ سال قبل واحدهای تولیدی را در شرایط کنونی سخت مطالبه کرد، بلکه باید به واحدهای تولیدی تنفس داد. برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باید تسهیلات درنظر گرفته شود.لاریجانی ادامه داد: سهم بخش‌های صنعتی و معدنی از تسهیلات بانکی براساس قانون ۴۰درصد است. این سهم باید اجرا شود و بانک‌ مرکزی آن را به‌ویژه در این شرایط لحاظ کند. بانک‌ها بر واحدهای تولیدی دارای معوقه بانکی سخت‌گیری نکنند و بانک مرکزی برای این کار کمک و همکاری کند.
وی با بیان اینکه برای این دوره محدود سخت، سازکارهای خاصی درنظر گرفته شود که به فعالان تولید سخت نگذرد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پنجره واحدی برای تسهیل ورود سرمایه‌گذاران و صنعتگران در بخش صنعت ایجاد کند. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صنعتگر نباید احساس تنهایی کند، بلکه باید به این احساس برسد که رسانه‌ها و دولت و مردم پشت آن هستند. وزارت صنعت، معدن و تجارت با نگاه عمل‌گرایانه مسائل را رصد کند و جلو ببرد.

 

با تکیه بر تولید داخلی می‌توانیم فشارهای اقتصادی را تحمل کنیم

وزیر امور خارجه کشور در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن عنوان کرد: فشارهایی که امروز امریکا به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است ناشی از قدرت امریکا یا ضعف ما نیست؛ این فشارها به دلیل شکست‌های مستمر ایالت متحده در منطقه و در حوزه بین‌المللی در برابر جمهوری اسلامی ایران است.
محمدجواد ظریف ادامه داد: در حوزه میدانی، جمهوری اسلامی ایران در شرایط ضعف نیست. امریکایی‌ها در حوزه اقتصادی از حضور حاکمه دلار در صحنه جهان استفاده کردند و بر جمهوری اسلامی فشار وارد کردند ولی با این کار برای خود نیز مشکلاتی ایجاد کردند. اکنون شاهد هستیم که روسیه و چین تصمیم گرفتند از معاملات خود دلار را حذف کنند.
وی افزود: سال گذشته ۳۵ درصد معاملات ترکیه و ایران بدون دلار بود. اکنون امارات متحده عربی و هند نیز تصمیم گرفته‌اند از دلار استفاده نکنند. این یعنی در بلندمدت استفاده افراطی از قدرت دلار به معنی کاهش نقش دلار در روابط بین‌المللی است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: ما شاهد تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه رونق تولید و تکیه بر ظرفیت داخلی بوده‌ایم. با تکیه بر ظرفیت و تولید داخل می‌توانیم در این حوزه نیز فشارها را برطرف کنیم.
ظریف تصریح کرد: همان‌گونه که توانستیم در حوزه سیاسی، بین‌المللی و میدانی نشان دهیم در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داریم و نمی‌گذاریم با ملت ایران با زبانی جز احترام صحبت کنند، در حوزه اقتصادی هم می‌توانیم به آنهایی که این ملت را از این راه نمی‌شناختند، پاسخ خوبی بدهیم. فقط با نشان دادن اقتدار است که می‌توانیم آنها را حتی اگر لازم باشد، در حوزه مذاکره هم در جای خودشان بنشانیم؛ چراکه ما در برابر فشار کوتاه نمی‌آییم اما با کسی که با ما راه احترام را درپیش گیرد، با احترام برخورد می‌کنیم.

 

نهضت ساخت داخل می‌تواند صنعت کشور را رونق بخشد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با قدردانی از حضور پررنگ اعضای هیات دولت در این آیین، آن را حاوی پیام اعلام حمایت از بخش صنعت و معدن برشمرد.
رضا رحمانی عنوان کرد: چنانچه سال گذشته سرآمد برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، حفظ تولید بود اما امسال علاوه بر آن، نهضت ساخت داخل راه‌اندازی شده که می‌تواند صنعت کشور را به رونق برساند. وی بیان کرد: ۱۴ ماه از تحریم‌ها گذشته است اما این جنگ اقتصادی را از ابتدا جدی گرفتیم و متناسب با آن حرکت کردیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عملکرد جهادی صنعتگران اظهار کرد: امروز در حالی به تولید ادامه می‌دهیم که صنعت کشور در پیشانی تحریم‌ها قرار گرفته، نقل و انتقالات بین‌المللی ما مشکل داشته و کشتیرانی ایران تحریم شده است.
رحمانی اضافه کرد: دشمنان در حالی سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه کشورمان به اجرا گذاشتند که فکر می‌کردند تولید از کار افتاده و زمین خواهد خورد؛ اما با همت صنعتگران و با وجود همه مشکلات امروز تولید پابرجاست.
وی گفت: بانک جهانی رشد منفی ۶ درصدی برای بخش صنعت کشورمان را در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود اما امروز با قدرت اعلام می‌کنیم که صنعتگران ما راهکارهایی یافته‌ یا ایجاد کرده‌اند و بر این اساس امروز سرپا هستیم و به تولید ادامه می‌دهیم.
این مقام مسئول تاکید کرد: در نشست‌های گوناگونی که با بخش‌های فولاد، پتروشیمی، قطعه‌سازی، خودروسازی، ریلی و... داشته‌ایم، بر توسعه داخلی‌سازی تاکید شده و وزارت دفاع در این راه به همکاری با بخش صنعت پرداخته است. همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت علوم به دانشگاه‌ها، دستور همکاری با بخش صنعت را صادر کرده‌اند. به گفته رحمانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تکمیل راهبرد توسعه صنعتی کشور آمادگی دارد و این مهم را به بخش خصوصی به عنوان رزمندگان امروز جبهه جنگ اقتصادی تفویض می‌کند.
وی تاکید کرد: هدف اصلی امروز، دستیابی به رونق تولید و ممانعت از تعطیلی واحدها و بیکاری کارگران و صنعتگران است.
رحمانی گفت‌: برای توسعه صنایع ریلی و کشتی‌سازی نیازمند تامین مالی هستیم و اکنون با قدرت اعلام می‌کنیم که برای ۱۰ سال آینده، چنانچه با ۱۰۰درصد ظرفیت خود در صنایع ریلی و کشتی‌سازی کار شود، تقاضا همچنان وجود خواهد داشت اما نیازمند تامین مالی است.
وی ابراز امیدواری کرد که شیوه‌ای برای جمع‌آوری نقدینگی‌های سرگردان در دست مردم تعریف شود و این نقدینگی‌ها به پای تولید آورده شود.
به گفته این مقام مسئول، باید مشکلات را از پیش پای فعالان اقتصادی برداشت و در تخصیص منابع محدود کشور بهینه عمل کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: امروز در حوزه صادرات به‌ویژه به ۱۵ کشور همسایه و همچنین برای مدیریت بازار برنامه داریم، علاوه بر آن در موضوع مبارزه با رانت و فساد ملاحظه‌ای نداریم.
به گفته وی، امروز تامین مواد اولیه پتروشیمی‌ها بهتر شده، سامانه جامع انبارها راه‌اندازی و بیش از ۵۰۰ هزار انبار در آن ثبت شده و سامانه‌ای مانند سامانه افق راه‌اندازی شده که تا مرحله صدور فاکتور کالاها را به شکل الکترونیکی انجام خواهد داد.
وی در پایان با اشاره به راه‌اندازی نهضت فعال‌سازی معادن افزود: اکنون و با وجود همه تحریم‌ها و فشارها، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه معدنی آماده گشایش داریم.

 

هیات دولت و نهادهای اجرایی در کنار وزیران تولیدی قرار بگیرند

همچنین محمدرضا مرتضوی در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن عنوان کرد: در حوزه قوانین برای تولید با کمبودی روبه‌رو نیستیم. اما در شرایط تحریم‌ها که البته می‌توان از آن به محاصره کامل اقتصاد ایران نام برد، باید قوانین مزاحم را از پیش‌روی فعالان اقتصادی و صنعتگران برداریم.
مرتضوی با بیان اینکه معنای رونق تولید فقط چاپ کردن سربرگ اداره‌های دولتی و هزینه کردن بیت‌المال نیست، تاکید کرد: رونق تولید به معنای آن است که همه نهاد‌های دولتی غم تولیدکننده را بخورند و با رفع مشکلات تلاش کنند از مسائل این بخش بکاهند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در این میان بسیار مهم است و امید می‌رود، هیات دولت و نهادهای اجرایی کنار وزیران تولیدی قرار بگیرند. همه نهادهای دولتی باید در راستای ایجاد آرامش در حوزه صنعت و تولید گام بردارند چراکه رونق تولید بدون سرعت دادن به رفع نیاز واحدهای تولیدی کاری غیرمعمول است.
مرتضوی در پایان عنوان کرد: ما صنعتگران در کنار کارگران می‌مانیم و بر این اساس از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تولیدکنندگان درخواست می‌کنیم همان‌گونه که یک روز لباس سپاهی به تن کردند، یک روز هم لباس کارگران ما در بخش صنعت را به تن کنند و حقوق ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته باشند.

 

بخش خصوصی آمادگی تدوین استراتژی توسعه صنعتی را دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن عنوان کرد: این روزها بخش صنعت در کشور حال و روز مناسبی ندارد. باید این واقعیت‌ها را پذیرفت و براساس آن برنامه‌ریزی کرد.
غلامحسین شافعی از آمادگی بخش خصوصی به منظور تدوین استراتژی توسعه صنعتی بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای از دولت خبر داد و گفت: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند و تدوین استراتژی توسعه صنعتی را به این بخش بسپارد.
وی با اشاره به اینکه سهم صنعت از وام‌های بانکی ۴درصد کم شده است، عنوان کرد: رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۷ منفی ۹.۴دهم درصد بوده که در این میان رشد بخش صنعت به منفی ۶.۵ درصد رسیده است، این در شرایطی است که مقایسه بخش صنعت با سایر بخش‌های اقتصادی نشانگر وضعیت این بخش و نقش آن در اقتصاد
کشور است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: تورم شاخص تولیدکننده در بخش صنعت نیز با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده که بر این اساس سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی به نرخ ثابت از ۱۴.۴ درصد در سال ۹۳ امروز به ۱۲.۱ درصد رسیده است که کاهش بسیار معناداری به‌شمار می‌رود.
به گفته وی، نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات در سال ۹۷ منفی ۶.۹ درصد بوده که نشان می‌دهد، تمایلی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت وجود ندارد. شافعی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌ها در بخش صنعت نسبت به گذشته بسیار کم شده که یکی از عوامل آن بی‌ثباتی و پیش‌بینی‌نا‌پذیری آینده در تصمیم‌های بلندمدت و تعهد به اجرای قوانین است. وی با طرح این پرسش که چه کسی باید بر حسن اجرای قوانین نظارت کند، افزود: یکی از موانع پیش‌روی تولید و صنعت کشور آماده نبودن محیط کسب و کار است، چراکه بسیاری از صنعتگران اکنون بر این باورند که پولی از دولت نمی‌خواهند، بلکه قیدوبندها و سورپرایزهای موجود در قوانین دست‌وپای آنها را بسته است و باید از جلوی پای آنها برداشته شود.
شافعی گفت: قوانین بسیار خوبی هم‌اکنون در کشور وجود دارد که در مجلس اجرا نمی‌شود و علاوه بر این ما دچار یک مشکل دیگر هستیم اینکه نمی‌دانیم چه باید بکنیم.
رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش کرده تا قوانین مزاحم را حذف کند و کارگروه ماده ۱۲ نیز در اتاق شکل گرفته، خاطرنشان کرد: هر قانون مزاحمی که حذف می‌شود، ۱۰ برابر قوانین مزاحم جدید خلق می‌شود و اینگونه نمی‌توان به محیط مناسب کسب و کار دست یافت.
وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی بی‌ثباتی و پیش‌بینی‌ناپذیربودن نرخ مواد اولیه است و هیچ صنعتگری از این موضوع خواب راحت ندارد، بنابراین در این فضا باید این اصلاحات به سرعت انجام شود.
شافعی تصریح کرد: سهم صنعت از تسهیلات بانکی از ۳۱.۶ درصد سال ۹۰ امروز با همه تلاش‌ها و وعده‌ها به ۲۷ درصد کاهش یافته و این در شرایطی است که موانع روز به روز بیشتر می‌شود.
رئیس پارلمان بخش خصوصی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی حاضر است بدون دریافت هزینه‌ای استراتژی توسعه صنعتی را تدوین کند ولی این قول را از مقامات ارشد قوا دریافت کند که این استراتژی به یک پژوهش کتابخانه‌ای تبدیل نشود. ما از همین‌جا آمادگی خود را برای تدوین استراتژی اعلام می‌کنیم.
وی افزود: نامه‌نگاری‌های گوناگونی با سران ۳ قوه در زمینه ارائه پیشنهادهای بخش خصوصی در جهت رفع معضل اقتصاد ایران انجام می‌شود اما تنها جایی که واکنش نشان داده و موضوع را پیگیری می‌کند، مجلس شورای اسلامی است.

 

کتاب برگزیدگان صنعت تا پایان سال به چاپ می‌رسد

محمدرضا فیاض رئیس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن عنوان کرد: برگزاری روز مهم صنعت و معدن حاصل مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی و دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. امسال کارگروه برگزاری این همایش در ۱۵ رشته از ۵۶ شرکت قدردانی کرده است. وی ادامه داد: در این روز از کارآفرینان جوان قدردانی شد همچنین تا پایان سال کتاب برگزیدگان صنعتگران به چاپ خواهد رسید.

 

پاراصنعت ایجاد کنیم

سیداحسان مصطفوی‌نژاد، صنعتگر جوان در همایش روز ملی صنعت و معدن عنوان کرد: مسیر اشتغال‌زایی، تقویت اقتصاد درون‌زا و خروج از رکود تنها با حمایت از بخش خصوصی، جوان‌گرایی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی محقق می‌شود. وی در ادامه پیشنهاد کرد: ۲ پیشنهاد داریم نخست در روز صنعت و معدن برای ناتوانان و معلولان جسمی پاراصنعت ایجاد کنیم؛ پیشنهاد دوم نیز برای ایجاد موزه زعفران است.

 

نقش ۲۰ تا ۲۵ درصدی زنان در شرکت‌های دانش‌بنیان

سهیلا سلحشور کردستانی، بنیانگذار یک شرکت دانش‌بنیان و کارآفرین نمونه زن در همایش روز صنعت و معدن عنوان کرد: نقش زنان در اقتصاد کشور از دیرباز مهم بوده و در دنیای مدرن امروز نیز این جایگاه پررنگ‌تر شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای توسعه اقتصاد کشور باید به شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش بها داد و در این میان زنان نقش ۲۰ تا ۲۵ درصدی در شرکت‌های دانش‌بنیان دارند.
 وی درباره ارزش‌افزوده‌ای که شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کنند، گفت: کار شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد ارزش‌افزوده از طریق تهیه مواد اولیه و فرآوری آنهاست. سلحشور کردستانی در ادامه یادآور شد: مدیر یک شرکت دانش‌بنیان هستم که شرکت ما به ۱۵ کشور جهان صادرات انجام می‌دهد.

عناوین برگزیده