تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۳۲
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۴۴۱۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فرست کوانتوم خواهان اداره معدن مس کوبره پاناما بدون موانع قانونی ست

می متالز - شرکت کانادایی مواد معدنی فرست کوانتوم با صدور بیانیه ای، که اظهار می می کند تمدید قرارداد اداره معدن کوبره پاناما منطبق با قوانین و مقررات جاری ست و این شرکت خواهان اداره این معدن بدون مواجهه با هر گونه عدم اطمینان قانونی ست، به رئیس جمهور منتخب پاناما، لورنتینو کورتیثو، پاسخ داد.
فرست کوانتوم خواهان اداره معدن مس کوبره پاناما بدون موانع قانونی ست

به گزارش می متالز، این بیانیه فرست کوانتوم یک روز پس از آن منتشر شد که کورتیثو گفت دولت او "بند به بند"ِ قرارداد اعطا شده به مینه را پاناما، شرکت فرعی پانامایی وابسته به فرست کوانتوم، مورد بازنگری قرار خواهد داد. دولت کورتیثو در یکم جولای 2019 قدرت را در دست خواهد گرفت، و اظهارات او تنها چند روز پس از آن مطرح شدند که مجلس ملی این کشور لایحه ای را رد کرد که برای تمدید قرارداد مینه را پاناما به این مجلس ارائه شده بود.

به گفته نمایندگان مجلس ملی ، 2 درصد حق امتیازی که در این لایحه تعیین شده بسیار پایین است.  دولت جاری خوان کارلوس واره لا چنین لایحه ای را، پس از آنکه در سال گذشته دیوان عالی پاناما اعلام کرد قانونی که امتیاز معدنکاری این پروژه در 1997 بر مبنای آن اعطا شده است با قانون اساسی مغایرت دارد، پیشنهاد شد. این تصمیم دیوان عالی بر اساس درخواست ارائه شده از سوی یک گروه زیست محیطی برای لغو این پروژه اتخاذ شد.

به گفته این گروه زیست محیطی پروژه کوبره پاناما هم برای دولت و هم برای محیط زیست زیان آور است. علی رغم تمام این مجادلات، فرست کوانتوم معتقد است که توافقنامه های گذشته و جاری منطبق با قوانین پاناما و مقررات بین المللی در رابطه با شفافیت و مسئولیت شرکتی می باشند. این شرکت معدنکاری در رابطه با درخواستش برای تمدید این قرارداد، که در 2016 امضاء شد، گفت مایل است تمام اسناد مربوطه را در اختیار دولت و عموم مردم پاناما قرار دهد.

بیانیه این شرکت می گوید،"ما با این باور این اسناد را در اختیار دولت و مردم پاناما قرار می دهیم که پروژه کوبره پاناما، که هم اکنون در مرحله ساخت خود بالغ بر 9 هزار نفر از پانامایی ها را استخدام کرده است، قادر خواهد بود بدون هر گونه مشکل قانونی به کار خود ادامه بدهد." تمدید قرارداد فرسا کوانتوم شامل توسعه 327 میلیون دلاری مجتمع معدنکاری و فراوری حجیم کوبره پاناما می شود که در منطقه دونوسو در حدود 120 کیلومتری غرب پاناما سیتی واقع شده است. این برنامه شامل توسعه عملیات از 85 میلیون تن در سال کنونی به 100 میلیون تن در سال از 2023 به بعد می شود.

عناوین برگزیده