تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۴۶۰۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
آفریقای جنوبی 74 درصد ذخایر سنگ منگنز دنیا را در دل خود جای داده است

رشد 5 درصدی تولید منگنز معدنی در سال 2018

می متالز - آمریکا یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان منگنز دنیا محسوب می‌شود. با توجه به درصد پایین منگنز محتوی در سنگ منگنز ذخایر این کشور، استخراج سنگ منگنز در آمریکا توجیه اقتصادی ندارد.
رشد 5 درصدی تولید منگنز معدنی در سال 2018

به گزارش می متالز، از این رو نیاز سنگ منگنز این کشور از طریق واردات این محصول تامین می‌شود. بیش از 47 درصد سنگ منگنز تولیدی در جهان در 2 کشور آفریقای جنوبی و استرالیا تولید می‌شود. پراکندگی نامنظم ذخایر منگنز دنیا و توجیه اقتصادی استخراج فقط با عیار بالاتر از 35 درصد سبب شده است تا تولید این محصول معدنی تنها به چند کشور محدود شود و 11 کشور بالغ بر 95 درصد سنگ منگنز دنیا را تولید کنند.

منابع زمینی منگنز دنیا بسیار وسیع هستند، اما به‌طور نامنظم توزیع شده‌اند؛ ذخایر موجود در ایالات متحده عیار بسیار پایینی دارند و بالطبع هزینه تمام‌شده استخراج بالایی را می‌طلبد. سنگ منگنز آمریکا حاوی 20 درصد منگنز محتوی است که از سال 1970 به دلیل عیار کم و عدم توجیه اقتصادی، تولید داخلی منگنز در آمریکا متوقف شد. سنگ منگنز در آمریکا توسط 8 شرکت مصرف می‌شود. مصرف ظاهری منگنز ایالات متحده در سال 2018 در مقایسه با سال 2017 حدود 20 درصد رشد داشت و به 860 هزار تن افزایش یافت و حدود 11 درصد مصرف منگنز جهانی را به خود اختصاص داد. این افزایش مصرف عمدتا در نتیجه افزایش واردات فرومنگنز و سیلیکومنگنز برای پاسخگویی به افزایش 6 درصدی تولید داخلی فولاد صورت گرفت.

بالغ بر 74 درصد از ذخایر شناخته‌شده منگنز دنیا در آفریقای جنوبی واقع شده است و حدود 10 درصد آن نیز در خاک اوکراین قرار دارد. منگنز محتوی در سنگ منگنز معمولا در محدوده 35 تا 54 درصد است و طبق گزارش CRU، منگنز محتوی سنگ منگنز متالورژیکی به‌طور میانگین 44 درصد در نظر گرفته می‌شود. به همین منظور تولیدات سنگ منگنز کشورهای مختلف با عیار متوسط 44 درصد معادل‌سازی شده و مقدار تقریبی تولید منگنز در سال‌های 2017 و 2018 به تفکیک کشورهای تولیدکننده در نمودار 1 آورده شده است. با توجه به نمودار 1 تولید جهانی منگنز در سال 2018 حدود 5 درصد در مقایسه با سال 2017 افزایش داشت.

آفریقای جنوبی و استرالیا با تولید به ترتیب بیش از 30 و 17 درصد از منگنز دنیا در سال‌ 2018 بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ منگنز جهان شناخته می‌شوند. کشورهای گابن، چین، برزیل، غنا، اوکراین، هند، مالزی، مکزیک و قزاقستان دیگر کشورهای تولیدکننده سنگ منگنز دنیا هستند که به همراه آفریقای جنوبی و استرالیا 95 درصد تولیدات جهانی سنگ منگنز را در اختیار دارند. کشورهای اوکراین و قزاقستان محصولات سنگ منگنز خود را به دلیل درصد کم منگنز محتوی در سنگ منگنز که محتوی منگنز آن بین 20 تا 43 درصد متغیر است، به صورت کنسانتره سنگ منگنز عرضه می‌کنند. تولید منگنز محتوی در سال 2018 نسبت به سال 2017 از 7.22 به حدود 7.55 میلیون تن رسید که حدود 2.4 میلیون تن از این مقدار تولید سهم آفریقای جنوبی به عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده سنگ منگنز جهان بود.

به واسطه افزایش تولید محصولات فولادی، پیش‌بینی می‌شود مصرف فروآلیاژهای حاوی منگنز (فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز) به عنوان یکی از مواد خام فولادسازی در سال جاری نیز نسبت به سال 2018 افزایش داشته باشد. فروآلیاژهای حاوی منگنز از سنگ منگنز فرآوری می‌شوند؛ از این رو افزایش مصرف این فروآلیاژها، تقاضای سنگ منگنز را نیز افزایش خواهد داد.

عناوین برگزیده