تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۴۸۵۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چرخش دوباره نگاه‌ها به بیرون

دیده‌بان بورس دوشنبه (14 مرداد)

می متالز - شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، روز گذشته با رشد 1076 واحدی به سقف جدید 255 هزار و 530 واحد رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که بزرگترهای بورسی نوسان قدرتمندی را تجربه نمی‌کنند و سهام شرکت‌های کوچکتر با محوریت تاثیرپذیری کمتر از قیمت‌های جهانی در اولویت سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌اند. بحث پتانسیل‌های موجود در خصوص رشد نرخ محصولات و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز از دیگر جذابیت‌های ورود نقدینگی به سهام مربوطه است.
دیده‌بان بورس دوشنبه (14 مرداد)

به گزارش می متالز، ارزش معاملات خرد بورس تهران در معاملات روز یکشنبه به رقم 936 میلیارد تومان رسید. سهامداران عمدتا در نمادهای بزرگ فروشنده بودند و در نمادهای کوچکتر با گرایش صنعتی، حضور پررنگی از خود نشان می‌دادند. با این اوصاف خالص تغییر مالکیت کفه ترازو را به نفع ورود سرمایه‌های حقیقی سنگین کرده و برآیند تغییر مالکیت 32 میلیارد تومانی از حقوقی به حقیقی را شاهد بودیم. افزایش ارزش معاملات روزانه با بالا رفتن شاخص کل و رسیدن به سطوح تاریخی جدید، بدون اثر مثبت سهام صنایعی چون فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، بخش بزرگی از صنعت شیمیایی و کانه فلزی محقق شده است. علاوه بر این قرار گرتن سهامداران این گروه‌ها در موضع انفعال و سیر نزولی نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از نقدینگی بازار به سوی سهام کوچکتر در حرکت است و معاملات این لایه از بازار، به شدت داغ است. رشد 0.42 درصدی شاخص کل در حالی که شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی عقب‌گردی 0.91 درصدی را نشان می‌دهد؛ کاملا گویای استقبال سرمایه‌گذاران از سهام کوچکتر بورسی در صنایع خاص و شرکت‌های زیرمجموعه است.

یکی از مهمترین بهانه‌های استقبال سرمایه‌گذاران از صنایع خاص، ایجاد موج انتظارات مثبت در خصوص تاثیر تدریجی حذف ارز 4200 تومانی از معادلات اقتصادی‌ست. آنچه که نباید دور از ذهن بماند این است که نوع واکنش‌ها به چنین وقایعی کاملا یکدست و همگن است. این موضوع می‌تواند قیمت سهام برخی از شرکت‌ها را به محدوده حباب برساند. از سوی دیگر بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مجوز معافیت مالیاتی افزایش سرمایه‌های شرکت‌های بورسی از این محل، سنگین‌ترین صف‌های خرید بورسی را در سهام مربوطه به همراه داشته است. تشکیل صف خرید دسته جمعی در نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات بیش از هرچیز استقبال سرمایه‌گذاران از چنین رویدادی را گوشزد می‌کرد. اعدادی که در ماشین حساب‌ها جابجا می‌شوند و ملاک تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند.

 ماه پر تلاطم بازارهای جهانی

بعد از خبر تهدید ترامپ به وضع تعرفه 10 درصدی بر واردات 300 میلیاردی کالاهای چینی، با شعله‌ور شدن دوباره آتش جنگ تجاری شاهد واکنش منفی و سریع کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بودیم. برهمین اساس قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی در روزهای پایانی هفته گذشته ریزش‌های معناداری را تجربه کردند. اما با شروع معاملات امروز، آرامش نسبی بر فضای کلی بازارها حکمفرماست و خبری از تداوم ریزش قیمت‌ها در هیچ‌کدام از گروه‌های کالایی مهم، نیست. یادآور می‌شود مهلت دونالد ترامپ به چین برای اعمال این سیاست مالی تهاجمی، پایان آگوست (فاصله زمانی کمتر از یک‌ماه) است و از آنجایی که وی تمام ابزار ممکن را برای یشبرد اهدافش به کار گرفته‌است، باید انتظار تلاطم‌های زیادی تا پایان ماه جاری میلادی داشته باشیم و همین موضوع ریسک‌های مربوطه را افزایش می‌دهد. هرچند انتشار اخبار مثبت باعث بازگشت سریع بازارها به مرز تعادل مثبت قبلی خواهد شد.


سهام کالایی در محدوده امن

یکی از نکات قابل اعتنا در معاملات بورسی از ابتدای سال تاکنون، عدم حرکت سریع قیمت سهام شرکت‌های بزرگ کالایی با توجه به رشد مناسب فروش و سودآوری آنها در دوره‌های قبل بود. این اتفاق حاشیه امن مناسب قیمت به درآمد شرکت‌های مزبور را در نقطه فعلی در پی داشته است که می‌تواند سپر محافظ ریزش‌های تند قیمتی در صورت اصلاح قیمت‌های جهانی باشد. از سوی دیگر همانطور که عنوان شد، با انتشار اخبار مناسب و بازگشت قیمت‌ها، سهام کالایی می‌توانند جذب نقدینگی بسیار خوبی را داشته باشند و بازدهی‌های مناسبی را در کوتاه‌مدت به معامله‌گران بدهند. ایجاد این سپر محافظ برای قیمت سهام بزرگ کالایی، به نوعی محافظت عمومی از شاخص کل در برابر ریزش‌های پرقدرت در دوره‌های زمانی متوالی را در ی خواهد داشت. مگر آنکه با سقوط قیمت‌های جهانی، معادلات به کلی عوض شود که در این صورت بازارهای جهانی به استقبال رکود اقتصادی رفته‌اند. امری که سیاستمداران غول‌های بزرگ بیش از هر مهره دیگری در فضای اقتصاد جهانی از آن اجتناب می‌کنند.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه از توقیف یک کشتی خارجی حامل ۷۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در اطراف جزیره فارسی خبر داد.

در راستای توسعه همکاری‌های میدانی و تقویت حسن همجواری، پانزدهمین نشست مشترک گاردهای ساحلی ایران و دولت قطر دیروز در تهران برگزار شد.  در همین حال ایران یکی از موضوع‌های مورد بحث هیات‌های دیپلماتیک آمریکا و استرالیا در سیدنی خواهد بود. به گزارش شبکه اس‌بی‌اس استرالیا، موضوع چین، کره‌شمالی و ایران در دستورکار دیدار مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا و ماریس پاین، وزیر امورخارجه استرالیا در سیدنی خواهد بود. با وجود قدرت‌نمایی نظامی ایران، انتظار می‌رود تنش‌های جدید منطقه از موضوعات مهم مذاکرات هیات‌های این دو کشور باشد. دیروز «رند پال» سناتور جمهوری‌خواه که به نمایندگی از ترامپ با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک دیدار کرده بود، در یک مصاحبه خواندنی ضمن صحبت درباره این دیدار از مواضع واشنگتن درباره تهران انتقاد کرد.

 همچنین رییس شورای بازرگانان ایرانیان دبی با اشاره به روابط ایران و امارات، از مذاکراتش با مقامات اماراتی درباره وضعیت ویزا‌های لغو شده و حساب‌های بسته شده ایرانی‌ها در بانک‌های اماراتی خبر داده و گفته است: با وعده حاکم دبی، ویزا‌ها تمدید و حساب‌ها باز خواهند شد.

در رویدادهای داخل نیز همچنین دادگاه ۹ نفر از اخلالگران ارزی مرتبط با حوزه بانک مرکزی به صورت علنی در شعبه دوم دادگاه ویژه مفسدان اقتصادی برگزار شدمتهمان این پرونده سالار آقاخانی، سید احمد عراقچی، سید رسول سجاد، احسان معافی، میثم خدایی کلاکی، علی آروند، فرشاد حیدری، میلاد گودرزی و منصور دانش پور هستند که به همراه وکلای خود مقابل میز قاضی زرگر و دو مستشار وی، آقایان حوضان و بابایی قرار گرفتند. در همین حال دیروز هیات دولت آیین‌نامه فرایند استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارز‌ها و استفاده از آن را ابلاغ کرد.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس با اعلام احتمال عرضه اولیه سهام شرکت بازار متشکل ارزی از پیشنهاد انتشار ۳۰ شاخص جدید از جمله شاخص بازار پایه و رونمایی شاخص بازار بدهی برای نخستین بار خبر داد. در همین حال شاپورمحمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از اصلاح قوانین بازار پایه فرابورس با هشت بند خبر داد.

ب) صنایع: بانک مرکزی برداشت مطالبات غیرمستقیم بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری از موجودی قابل برداشت هر یک از حساب‌های انفرادی مشتری یا ضامنین را غیر مجاز اعلام کرد. همچنین قیمت پایه محصول‌های پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد که بعد از ماه‌ها با کاهش 80.3 تومان به دلار 11432.7 تومان رسید.

در همین حال آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفته است: کسری نقدینگی امسال قطعه‌سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده، این در حالی است که مجموع مطالبات معوق زنجیره تامین داخلی قطعه‌سازان از خودروسازان به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین مجموع مطالبات زنجیره تامین خودروسازان اکنون به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ج) شرکت‌ها: ولی ملکی، نماینده مجلس از تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار برای واردات مواد اولیه موردنیاز تولید تایر خبر داد و و نقش شرکت فرابورسی مجتمع صنعتی آرتاویل تایر در تامین لاستیک سنگین را اعلام کرد.

مجید باقری، قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در بازاریابی و فروش اظهار کرد: تولید محصولات سراتو تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت و بر همین اساس تمام خودروهایی که قبلا ثبت‌نام‌ شده یا در طرح فروش فوری اخیر به مشتریان عرضه شده است، تا یک ماه آینده تحویل خریداران خواهد شد. همچنین خبر رسیده که سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات آماده انتشار اوراق صکوک اجاره ۷۵۰ میلیارد تومانی بدون ضامن و با سود ۲۱ درصدی شد.

عناوین برگزیده