تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۵۳۹
کد خبر: ۴۸۷۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نوریان مطرح کرد:

در مذاکرات فشرده ای جهت خریداری پروژه کنسانتره ۲.۵ میلیون تنی در سنگان هستیم/ چادرملو سرمنشاء بومی سازی است/ هیچ نگرانی ای در زمینه ذخیره معدن سنگ آهن نداریم

می متالز - امروز 15 مرداد 1398 نشست خبری مهندس محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» و مدیران ارشد این شرکت در دفتر مرکزی چادرملو برگزار شد.
در مذاکرات فشرده ای جهت خریداری پروژه کنسانتره ۲.۵ میلیون تنی در سنگان هستیم/ چادرملو سرمنشاء بومی سازی است/ هیچ نگرانی ای در زمینه ذخیره معدن سنگ آهن نداریم

به گزارش می متالز، نوریان مدیرعامل «کچاد» در نشست خبری گفت: سهامداران عمده از مدیرعاملی ما ۱۰۰٪ راضی هستند و امیدواریم سهامداران جزء نیز راضی باشند.

سعی کردیم به دور از حاشیه ها صرفا به  کار اقتصادی خود بپردازیم.

در هر مقطعی سعی کردیم مشکلات را مدیریت کنیم و تمام تلاش های ما این است که مشکلات را پشت سر بگذاریم.

تاکنون مشکلاتی نداشتیم نه با تحریم ها و نه گاهی اوقات با تصمیمات مسوولین البته همیشه سعی کرده ایم آنها را دوستانه حل کنیم.

در تلاشیم سهم فولاد خراسان را در پروژه کنسانتره سازی سنگان خریداری و آن را فاینانس کنیم بنابراین مذاکرات فشرده ای ادامه داشته و در صورت رسیدن به نتایج قطعا در کدال شفاف سازی خواهیم کرد.

در ادامه نوریان افزود: بیشتر محصولات ما در داخل کشور به فروش می رسد. سنگ آهن دانه بندی شده را به صورت خیلی ناچیز صادر می کنیم؛ نیروگاه اردکان را از محل صادرات این محصول ایجاد کردیم.

سالانه بین ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تن کنسانتره را در داخل مصرف داریم، ۴ میلیون تن گندله را در داخل مصرف می کنیم؛ آهن اسفنجی هم همین طور، اما شمش فولاد خود را صادر کرده ایم.

در بحث استرالیا با فکور صنعت جلسه ای داشتیم و شدیدا فعال هستیم و مجوزهای لازم را گرفته ایم.

امیدواریم تا یکسال آینده برداشت از معدن استرالیا عملیاتی شود فقط کمی مسائل زیست محیطی و نظرخواهی از بومیان آن منطقه مانده که در حال پیگیری است؛ مشاور پروژه انتخاب شده و چادرملو سهم ۲۵٪ خود را کامل پرداخت کرده است.

در پروژه استرالیا گل گهر و فکور صنعت نیز حضور داشته و قراربود فولاد هرمزگان نیز مشارکت داشته باشد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تصریح کرد: در پروژه مکران مذاکرات جدی ادامه داشته و مشاور آن انتخاب شده است، قرار است مشاور نظر خود را بدهد و بر اساس آن اقدامات لازم صورت بگیرد؛ قرار است در مکران ۱۰ میلیون تن فولاد تولید شود.

در ارتباط با گندله سازی دوم سال هاست به دنبال ایجاد آن هستیم و تاکنون نتوانسته ایم مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

در ارتباط با معدن D19 این پروژه فعال شده و قرارداد ژئوفیزیک را امضا کرده ایم؛ قرار است پیمانکار D19 کار را شروع و حفاری ها را آغاز کند، امیدواریم حداکثر ظرف یکسال تا یکسال و‌ نیم آینده به ماده معدنی برسیم.

در منطقه چادرملو سنگ آهن های معادنی را خریداری می کنیم که در فرآیند تولید فولاد کاربرد داشته باشند لذا خریداری سنگ آهن از چندین معدن اطراف ادامه دارد.

در ارتباط با نیروگاه خورشیدی پیش بینی ما این است که سال آینده به بهره برداری برسد و محل آن در اطراف نیروگاه خودمان است؛ برای قطعات و تجهیزات آن تامین ارز شده و خرید صورت گرفته و در گمرک است به طوری که تا ۲ یا ۳ ماه آینده آنها از گمرک ترخیص می شوند. 

نوریان اظهار داشت: قبل از نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید، در چادرملو نهضت خاموشی را آغاز کرده بودیم و بیش از ۱۱ هزار قلم کالا را بومی سازی کردیم.

بحث بومی سازی به طور اساسی در چادرملو شروع شد و سرمنشاء آن چادرملو است؛ ضمن اینکه در فولاد مبارکه نیز کارهای بزرگی صورت گرفته است.

چادرملو در مقوله بومی سازی سرآمد همه شرکت ها بوده و این نهضت کماکان ادامه دارد.

از سال ۸۴ تاکنون ۹۸۸۱ قطعه در چادرملو و ۱۴۴۹ قطعه در مجتمع صنعتی چادرملو بومی سازی شده است.

به جای خروج ارز از کشور حدود ۲ هزار میلیارد تومان قطعات پرمصرف را از داخل تامین کرده ایم.

مهندس محمود نوریان مدیرعامل شرکت چادرملو خاطرنشان ساخت: ۴۰ سال است که تحریم هستیم و زیاد نگران مسائل و‌ مشکلات نیستیم؛ همانطور که شمش فولادی را صادر می کنیم همانطور هم معکوس عمل می کنیم و سنگ آهن را وارد می کنیم.

در ارتباط با بحث حمل و نقل یک شرکت جامع حمل و‌ نقلی را با مشارکت شرکت های معدنی و فولادی و شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» تاسیس کرده ایم و قرار است در بندر شهید رجایی حتی لنگرگاه مخصوص خود را داشته باشیم.

در ارتباط با پروژه انتقال آب خلیج فارس، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو فعال بوده و افزایش سرمایه ها صورت گرفته است؛ امیدواریم امسال آب خلیج فارس به گل گهر سیرجان رسیده و مهر سال آینده شاهد رسیدن آن به اردکان یزد باشیم.

در موضوع پروژه هات شارژ نیز تمام تجهیزات نصب شده فقط یک تجهیز مربوط به نیتروژن است که باید از ایتالیا وارد شود؛ با توجه به بحث تحریم ها و مشخص بودن End User در این مورد کمی با مشکل مواجه شده ایم.

گلایه مهندس نوریان از غلونمایی های برخی افراد در زمینه بومی سازی و ساخت داخل

مهندس نوریان در نشست خبری امروز اظهار داشت: ساخت برخی تجهیزات نیازمند تکنولوژی بوده و اصطلاحا «های تک» هستند؛ اما متاسفانه توان بعضی ها در حد و اندازه آهنگری بوده و ادعای ساخت آن تجهیز «های تک» را دارند که باید در این زمینه نیز فکری شود.


صادرات قطعات فولاد طبرستان قبل از تحریم های قبلی به متسو فنلاند

محمود نوریان در خاتمه در پاسخ به پرسش های خبرنگار «می متالز» گفت: به لحاظ ذخیره معدن چادرملو تا زمان راه اندازی معدن D19  سنگ کافی داشته و مشکل خاصی نداریم.

معدن D19 بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن داشته و امیدواریم در اکتشافات تفصیلی به عدد بالاتری دست یابیم.

در ارتباط با مجتمع رفاهی چادرملو کلنگ آن به زمین خورده، پیمانکار آن مسقر شده و تا چند وقت دیگر فونداسیون های آن ایجاد خواهد شد؛ امیدوارم با سرعت بیشتر بتوانیم سازه های مجتمع رفاهی چادرملو را نیز برپا سازیم.

در مورد بومی سازی قطعات «تک» با انجمن آهن و فولاد ایران این کار را بصورت جوینت و مشترک انجام می دهیم.

در بحث بومی سازی شرکت فولاد طبرستان قبل از تحریم های قبلی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد حتی قطعات خود را به متسو فنلاند نیز صادر می کرد؛ فولاد طبرستان نه تنها از قبل با ما در بحث بومی سازی مشارکت داشته بلکه برای ارائه آن به شرکت های دیگر نیز هیچ محدودیتی ندارد.

در بحث حقوق دولتی صاحب پروانه که ایمیدرو است باید بپردازد؛ در صورتی که چادرملو درصدی از فروش محصولات خود را فقط به عنوان بهره مالکانه پرداخت می کند. 

منبع: می متالز
عناوین برگزیده