تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۴۸۹۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرمایه‌گذاران به دنبال جریان نقدینگی

نقشه نیمروز بورس (16 مرداد)

می متالز - معاملات امروز بازار سهم با عقب‌گرد 366 واحدی شاخص کل همراه بود. افت جزیی قیمت نمادهای بزرگ عامل اصلی ثبت این اصلاح موقت در آخرین روز کاری هفته به شمار می‌آید. توجه سرمایه‌گذاران به نمادهای کوچکتر و چرخش نقدینگی در گروه‌های مزبور، منجر به ثبت رشد 0.78 درصدی شاخص هم‌وزن شده‌است. نا امیدی فعالان بورسی از ورود نقدینگی پرقدرت به بورس از یک سو و ترس از ریزش قیمت‌های جهانی از سوی دیگر، مهمترین دلایل شیفت نقدینگی در روزهای اخیر به شمار می‌آید.
نقشه نیمروز بورس (16 مرداد)

به گزارش می متالز، معاملات امروز بازار سهام در ظاهر بسیار کم‌رمق و با برتری عرضه نسبت به تقاضا همراه است. نمادهای بزرگ، پرمخاطب و پرمعامله طی روزهای گذشته در محدوده صفر تابلو در حال خرید و فروش هستند و ارزش معاملات آنها قابل توجه نیست. اما در لایه پایین‌تر و در نمادهای کوچکتر که بعضا اهرم‌های بالاتری برای تغییر سودآوری خود دارند، کماکان شاهد جولان نقدینگی و تشکیل صف‌های خرید هستیم. هرچند به طور کلی از کیفیت تقاضای موثر برای خرید سهام در هر دو جبهه کاسته شده و فشار تقاضا در سهام خاص به طور پراکنده در صنایع مختلف دیده می‌شود.

تمرکز بازار بر نمادهای خاص

از مهمترین اتفاقات در خرید و فروش‌های روز جاری می‌توان به دست به دست شدن زیاد سهام و تمرکز معامله‌گران بر برخی سهام خاص اشاره کرد. 15 سهم بورسی که داغ‌ترین جریان نقدینگی را پشت سر گذاشته‌اند، چیزی در حدود 300 میلیارد تومان از ارزش معاملات خرد بازار را در خود جای داده‌اند. ارزش معاملات خرد در روز جاری در محدوده 900 میلیارد تومان بوده و جابجایی یک سوم این ارزش معاملات در تنها 15 نماد از میان بیش از 300 نماد بورسی، خبر از تمایل سرمایه‌گذاران به ورود نقدینگی به سهامی‌ست که جریان‌های پرهیجانی را پشت سر می‌گذارند. در این میان شکسته شدن سقف‌های تاریخی، جا ماندن از مسیر رشد، ورود پول قدرتمند، تبلیغات گروهی و مواردی از این دست به عنوان مهمترین دلایل انتخاب سهام اینچنینی به شمار می‌آید. فاصله گرفتن از عوامل بنیادی در این برهه زمانی نکته‌ایست که بیش از پیش به چشم می‌آید.

فاصله از رفتار گروهی

ضعف محسوس در سمت عرضه و تقاضا در نمادهای بزرگ‌تر به دلیل قدرت پایین نقدینگی، علت اصلی تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران به نمادهای کوچکتر است. تشکیل صف خرید در بیش از 50 نماد بورسی که تماما از سهام گروه‌های کوچک و متوسط بازار هستند، میل به سرمایه‌گذاری در چنین نمادهایی را با توجه به شرایط فعلی بازار نشان می‌دهد. نکته مهم در معاملات امروز، کاهش میل خرید دسته‌جمعی در گروه‌ها و صنایع خاص است به طوری‌که صف خرید‌های تشکیل شده، جز اقبال کلی به صنعت کاشی و سرامیک و کانی غیرفلزی، به صنعت خاصی گرایش ندارند. طی روزهای گذشته و با انتشار خبرهایی مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی، گرایش عمومی به سمت صنایع خاصی نظیر دارویی، لاستیک، قند و شکر و مواد غذایی به جز قند را شاهد بودیم. تشکیل صف‌های خرید در اکثر غریب به اتفاق نمادهای این گروه‌ها به چشم می‌آمد. انتشار مصاحبه‌هایی مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی صنعت دارو به عنوان استراتژیک‌ترین صنعت برای استفاده از چنین امکانی، گمانه‌زنی‌ها در مورد حذف قطعی ارز 4200 تومانی برای سایر صنایع بهره‌مند را بیش از پیش تقویت کرد. اما ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در نشست خبری، از فراهم نبودن شرایط برای حذف ارز دولتی داروسازان خبر داد. همین امر موجب شد تا رفتارهای یکپارچه برای تقویت تقاضا با این محور در گروه‌های مختلف رنگ عوض کند.

بازارهای جهانی زیر شلاق جنگ تجاری

بوی بهبود از اوضاع بازار جهانی شنیده نمی‌شود. تهدیدهای دونالد ترامپ بر وضع تعرفه 10 درصدی بر 300 میلیارد دلار باقی‌ مانده از واردات چین، تمام صادرات چین به آمریکا را با وضع تعرفه همراه خواهد کرد. این تهدید که قرار است در صورت عدم پیشرفت مذاکرات تجاری از اول سپتامبر اجرایی شود، واکنش چین را به همراه داشته است. کاهش ارزش یوان در برابر دلار و رسیدن آن به پایین‌ترین سطح 11 سال اخیر، نوعی واکنش متقابل از سمت چین برای خنثی‌سازی اثر وضع تعرفه‌ها و تسهیل صادرات محصولات چینی به آمریکا و سایر نقاط جهان است که می‌تواند شرکای تجاری دیگر را به واردات هرچه بیشتر ترغیب کند. این واکنش متقابل از سوی چین، با واکنش وزارت خزانه‌داری آمریکا همراه بود و این نهاد ضمن ابراز نارضایتی شدید از آنچه به عنوان دستکاری ارزش یوان گفته شد، چین را پس از سال‌ها به لیست سیاه خود قرار داد. البته بانک مرکزى خلق چین طی بیانیه‌ای اذعان داشت: باز هم تکرار می‌کنیم که ما هیچوقت قصد دستکارى در ارزش یوان را نداریم. به زودى اوراق مشارکت به ارزش 4.3 میلیارد دلار به عنوان پشتوانه نقدینگى یوان در بازار چین توزیع خواهد شد.

تمامی این وقایع منجر به انتظار همراه با ترس بازارهای جهانی از شعله‌ور شدن آتش جنگ تجاری و عواقب آن بر کاهش تقاضای کلی و رکود فراگیر است. موضوعی که منجر به ریزش قیمت‌های مواد خام در معاملات روزهای گذشته شد. قیمت مس به 5678 دلار رسیده‌است و فلز روی به زیر 2300 دلار به آرامی در حرکت است.

عناوین برگزیده