تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۸
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۵۲۴۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

الگوی مشخصی برای مشوق صادراتی وجود ندارد

می متالز - صادرات یکی از عوامل مهم هر اقتصادی به‌شمار می‌رود که باید از سوی دولت مشوق‌های لازم برای صادرکنندگان درنظر گرفته شود.
الگوی مشخصی برای مشوق صادراتی وجود ندارد

به گزارش می متالز، در زمینه صادرات مصالح ساختمانی مشوقی از سوی دولت درنظر گرفته نمی‌شود. البته گاهی مشاهده می‌شود که تسهیلات بانکی به برخی واحدها اختصاص می‌یابد اما اینکه الگوی مشخص و ثابت ‌شده‌ای برای صادرات وجود داشته باشد، از سوی نهاد خاصی اعلام نمی‌شود. هرچند این تسهیلات ممکن است به صورت بانکی و بهره‌های کم ارائه شود، اما موضوع آنکه این تسهیلات به همه به صورت یکسان اختصاص داده نمی‌شود. درحالی که همین تسهیلات به نوبه خود سبب اشغالزایی و افزایش تولید در کشور و ارزآوری شود.
از سوی دیگر در زمینه حمایت از صادرات دولت می‌تواند از حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی حمایت کند. برای نمونه کشورهایی مانند چین و ترکیه برای شرکت‌های تولیدکننده در نمایشگاه‌های خارجی مشوق‌های لازم را درنظر می‌گیرند و از آنها حمایت می‌کنند.
البته باید این موضوع مهم را درنظر گرفت که بخش وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی وابسته به دولت است و اگر بخش خصوصی واقعی را درنظر بگیریم، این بخش به ۲۰درصد نیز نمی‌رسد. این درحالی‌ است که برای رونق اقتصادی برعکس این موضوع صادق بود و بیشتر اقتصاد کشور ازسوی بخش خصوصی اداره می‌شد. اگر بخش خصوصی مستقل اقتصاد کشور را در دست می‌گرفت، پیشرفت قابل توجهی در اقتصاد کشور به‌وجود می‌آمد و در همان راستا نیز صادرات بیشتری اتفاق می‌افتاد.

مرتضی منبع‌چی / رئیس اتحادیه فخاران

عناوین برگزیده