تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۵۵۰۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عوامل رشد تورم در بخش معدن

می متالز - معدن یک صنعت مادر و حلقه اولیه صنایع کشور است. ازآنجایی که برای تولید بیشتر کالاها به معدن وابسته هستیم، اگر در این حوزه قیمت‌ها افزایش پیدا کند این مهم روی جامعه و دیگر کالاها هم تاثیر می‌گذارد.
عوامل رشد تورم در بخش معدن

به گزارش می متالز، یکی از کارهایی که به عنوان کارشناس باید انجام دهیم این است که ببینیم هزینه‌های تولید چقدر در بخش معدن افزایش پیدا کرده و چه چیزی منجر به افزایش آن شده است. در این بین افزایش نرخ جهانی در بخش فلزات بر افزایش نرخ مواد معدنی تاثیرگذار بوده چراکه در پی آن مواد مصرفی در حوزه انفجار، تجهیزات، قطعات خودرو و لاستیک به شدت گران شده است. نوار و نقاله مواد مصرفی واحد فرآوری معدن هم از این ماجرا دور نبوده است.

مورد دیگر، نیروی انسانی است که یکی از عوامل مهم در افزایش هزینه تولید است. با توجه به میزان دستمزد پایینی که آنها دریافت می‌کنند و با توجه به افزایش قیمت‌ها شاهد مشکلاتی در حوزه معدن هستیم. مصرف حامل‌های انرژی و افزایش هزینه‌های برق و گاز نیز در افزایش نرخ مواد معدنی بی‌تاثیر نبوده است. به‌ویژه این مورد را می‌توان در مس مشاهده کرد که مصرف برق آن زیاد است و با افزایش قیمت‌ها شاهد افزایش تورم در این حوزه هستیم.

به عنوان راهکار برای خروج از تورم در بخش معدن باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده و به طور مثال سرمایه‌گذاری بر مس، سنگ‌آهن و کانی‌های غیرفلزی باشیم. از آنجایی که ارزش افزوده، درآمد بیشتری ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مشکل کمبود نقدینگی حل شود باید در راستای ارتقای آن پیش رفت. این در حالی است که متاسفانه خام‌فروشی، ما را با معضلات جدی روبه‌رو کرده است. بر اساس آمارها بیشتر معدنکاران ما کالای موردنظر خود را به چین، صادر و فقط در حوزه خام‌فروشی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین امیدواریم فضا برای توجه به ارزش افزوده فراهم شود تا بتوانیم در حوزه معدن رشد کنیم.

مصطفی جهانی/ کارشناس معدن

عناوین برگزیده