تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۱۸۸۵
کد خبر: ۵۸۱۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
غریب‌پور در مجمع عمومی سالیانه ایمیدرو خبر داد:

الکترود گرافیتی اردکان تا پایان سال به تولید می‌رسد

می متالز - یکشنبه، آخرین روز شهریور، مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در محل این سازمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
الکترود گرافیتی اردکان تا پایان سال به تولید می‌رسد

به گزارش می متالز، در ابتدای جلسه، سمیه خلوصی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی ایمیدرو در سخنانی به گزارش یک‌ساله این سازمان پرداخت.
پس از آن خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز به فعالیت‌های یک‌ساله سازمان ایمیدرو پرداخت. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به سیاست‌گذاری‌های دولت در راستای تحقق برنامه‌های دولت در جایگزینی پیشران‌های اقتصادی پرداخت و بر برنامه دولت برای بی‌نیاز کردن ۱۰میلیارد دلار محصولات مورد نیاز صنایع معدنی با توجه به ساخت داخل تاکید کرد.

 

انقلاب‌معدنی در ایمیدرو محسوس است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجمع عمومی عادی سالیانه ایمیدرو گفت: قرار است تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰میلیارد دلار از بخش واردات به حوزه ساخت داخل اختصاص یابد. کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این برنامه نیز ۲میلیارد دلار و ۲۰هزار میلیارد تومان است که با اغماض می‌توان همان ۲میلیارد دلار را ارزیابی کرد. با ساخت داخل اقلام وارداتی که گلوگاه‌های صنعت ما به شمار می‌روند می‌توان از خروج ارز به میزان ۱۰میلیارد دلار جلوگیری کرد. در این راستا، پیشنهاد کرده‌ایم در هر نمایشگاهی، پیوست ساخت داخل و بستر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود چنانچه به تمام استان‌ها نیز اعلام شده و این حرکت می‌تواند اشتغال مورد نیاز ما را تامین کند.
وی با اشاره به آغاز نهضت ساخت داخل در کشور، گفت: این روند، اقدام بزرگی است که می‌تواند صنعت را بالیده و فعال کند و اشتغال را به‌طور محسوس متاثر کند. خوشبختانه در این میان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها وارد شده‌اند.
رضا رحمانی افزود: از ایمیدرو سپاس‌گزارم که در این دوره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این سازمان، عمل و به‌طور جهادی کار کردند. در ابتدای کار در وزارت نیز به تمام همکارانم اعلام کردند کار در این وزارتخانه باید جهادی باشد و حتی تعطیلی پنجشنبه و جمعه هم نداریم. دوستان هم همت کردند و با این روحیه کار کردند. عموم شرکت‌ها نیز با روحیه جهادی کار کردند. فقط یکی دو شرکت هنوز نتوانسته‌اند خوب همراهی کنند که در ادامه پا به پای بقیه مجموعه خواهند آمد یا با آنها خداحافظی خواهیم کرد. چیزی به نام ضرر در این حوزه نخواهیم داشت. در این حوزه و سایز بخش‌ها مثل خودرو هم این ضرب‌الاجل را اعلام کرده‌ایم که تا آثار آن معلوم شود و مردم حس کنند طول خواهد کشید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست همچنین اظهار کرد: با توجه به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای مختلف در ایمیدرو نظیر اکتشاف جدید، جذب منابع مالی با روش‌های نوین، نوسازی و تجهیز معادن و احیای معادن کوچک، انقلاب معدنی در این سازمان محسوس است. ۷محور برای سال رونق تولید در وزارتخانه در نظر گرفته شده و در آن ۳۴برنامه عملیاتی شده است.
وی افزود: یکی از محورها، توسعه معادن و صنایع معدنی است که در آن، موضوع‌هایی همچون اکتشاف، تکمیل زنجیره فلزات اساسی، توسعه معادن کوچک و... مطرح است.
وی ادامه داد: برای سال آینده، سرعت کار را در بخش معدن باید بیشتر کنیم. کار جدیدی که سه‌شنبه با عنوان همایش اکتشاف شروع می‌کنیم، حیات تازه و توان بیشتری را به معدن خواهد افزود. رحمانی با بیان اینکه معدن یکی از جایگزین‌های بخش نفت است و ما آن را جدی گرفته‌ایم، گفت: مجمع باید به چند موضوع توجه کند: با توجه به اینکه بیشتر معادن در مناطق محروم و روستایی قرار دارند باید توسعه‌های معدنی را حس کنند. سیاستی ابلاغ کرده‌ایم که معادن و صنایع معدنی در مناطقی که مستقر هستند، بومیان منطقه را استخدام کنند مگر اینکه نیاز به نیروی تخصصی باشد. به قطع اجازه نخواهیم داد مدیری به صورت گروهی نیرو به منطقه بیاورد. این موضوعی بود که بیشتر مردم مناطق به عنوان گلایه مطرح می‌کردند.
وی ادامه داد: از نظر ما، سلامت کاری مهم است چراکه کار، مقدس است؛ بنابراین مدیران نباید اجازه دهند کار آلوده شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: مورد دیگر این است که گردش‌های مالی واحدهای تولیدی باید در استان‌ها باشد. همچنین تامین تدارکات واحدهای تولیدی تا حد ممکن از همان مناطق انجام شود.

 

کنسرسیوم‌ها، بازوی توسعه و توانمندسازی شده‌اند

رئیس هیات عامل ایمیدرو در مجمع سالیانه ایمیدرو خطاب به رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه در بخش معدن با توانمندسازی بخش خصوصی محقق خواهد شد و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با نصب‌العین قراردادن تاکید شما، اقدام به تشکیل کنسرسیوم‌هایی با حضور بخش خصوصی در بخش‌های اکتشاف، فولاد ۱۰میلیون تنی هرمزگان و حمل‌ونقل مواد معدنی کرده است.
وی با بیان اینکه در همایش روز سه‌شنبه، ۲مهر، با موضوع اکتشاف از کنسرسیوم بخش خصوصی اکتشاف رونمایی می‌شود، گفت: قابل توجه است که نیمی از سود شرکت‌های بورسی در اختیار فلزات اساسی و کانی‌های فلزی است که اکنون به عنوان پس‌انداز توسعه بخش معدن و صنایع معدنی اختصاص داده شده است.
خداداد غریب‌پور در حضور اعضای مجمع عمومی عادی سالیانه ایمیدرو، تصریح کرد: از ۳۴هزار میلیارد تومان سود انباشته شرکت‌های بورسی، بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی است.
غریب‌پور در این برنامه که رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آن حضور داشت، افزود: در راستای بهره‌گیری از سود شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، در امسال ۸هزار میلیارد تومان به سرمایه شرکت فولاد مبارکه افزوده می‌شود. این رقم از آنجا قابل توجه است که کل افزایش سرمایه بورس ۷هزار میلیارد تومان بوده است. در شرکت ملی مس ۴۹۰۰میلیارد تومان سود انباشته‌ایم و در شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو نیز به زودی افزایش سرمایه خواهیم داشت. ایمیدرو و صنایع وابسته به ایمیدرو به تنهایی نصف بورس کشور را برای سرمایه‌گذاری در کشور، پس‌انداز سود کردند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تشکیل کارگروه کنترل شرکت‌های بزرگ با ۳کارگروه در زیرمجموعه آن گفت: یکی از این کارگروه‌ها، کارگروه پایش طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی در ایمیدرو است که با هدف جلوگیری از موازی‌کاری در سرمایه‌گذاری‌ها پیش می‌رود تا این بخش به سمت توسعه متوازن هدایت ‌شود.
وی اظهار کرد: زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی از این پس با سیاست‌ همگرایانه، اتکای کمتری به منابع بانکی خواهد داشت و منابع خود را صرف توسعه می‌کند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو به ۲اقدام کلان این سازمان، اشاره و اظهار کرد: آغاز عملیات اجرایی اکتشافات جدید و همچنین شناسایی و بکارگیری راه‌های نوین تامین مالی، ۲اقدام اساسی ایمیدرو در حوزه معدن و صنایع معدنی است.
غریب‌پور تاکید کرد: تمام برنامه‌های کلان بخش معدن و صنایع معدنی از جمله اکتشاف، تامین مالی و مدیریت سود انباشته شرکت‌های بزرگ، با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: طرح‌های بزرگ از جمله اکتشافات معدنی و توسعه فولاد تا ظرفیت تولید ۱۰میلیون تن در منطقه صنایع انرژی‌بر خلیج‌فارس و ۵میلیون تن در سواحل مکران بر عهده کنسرسیوم‌های بخش خصوصی هستند.
به گفته غریب‌پور، امروز بازوی توسعه و توانمندسازی به عنوان ۲استراتژی ایمیدرو، با تشکیل کنسرسیوم‌های بزرگ معدنی مطرح است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: سه‌شنبه این هفته (۲مهر)، همزمان با برگزاری همایش اکتشافات معدنی، کنسرسیوم بخش خصوصی، دوره‌ای جدید از اکتشافات در کشور را رقم خواهد زد.
وی با ضروری خواندن اکتشاف در این بخش، افزود: با اجرای برنامه جدید اکتشاف، مساحت کل برنامه‌های اکتشافی این سازمان به ۶۵۰هزار کیلومتر مربع می‌رسد، به طوری که فقط ۲۷۰هزار کیلومتر مربع مربوط به سال‌های ۹۳ تا ۹۷ است.
غریب‌پور ادامه داد: با اکتشافات جدید، ظرفیت‌های تازه‌ای به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده که یک میلیون کیلومتر مربع از کل مساحت کشور (بیش از۶۰درصد)، قابلیت اجرای برنامه‌های اکتشافی را دارد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین از روند رو به رشد صادرات ابراز خرسندی کرد و گفت: اکنون شرکت‌های فولادی با بیش از ۶۰۰هزار تن سفارش خرید خارجی روبه‌رو هستند.
وی ادامه داد: مدلی که ایمیدرو طراحی کرده برای رونق تولید و توسعه صادرات بوده و نتایج قابل توجهی داشته است.

 

رفع مشکلات واحد الکترود گرافیتی

در مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سمیه خلوصی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو در سخنانی به گزارش یک‌ساله این سازمان پرداخت.
وی گفت: تا پایان سال ۹۷ ایمیدرو ۱۴.۵میلیارد دلار طرح به بهره‌برداری رساند که پیش‌بینی می‌کنیم تا افق چشم‌انداز بیش از ۱۶ میلیارد دلار طرح به بهره‌برداری برسد و عمده آن با مشارکت بخش خصوصی بوده است.
وی با نگاهی به اثربخشی طرح‌ها افزود: تولید شمش فولاد از ۸میلیون تن در سال ۸۱ به ۳۵میلیون تن در سال ۹۷ رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال به ۳۹میلیون تن برسد.
وی ادامه داد: تولید کاتد مس از ۱۹۰هزارتن به ۴۵۹هزار تن رسیده و آلومینیوم از ۲۱۶هزارتن به ۷۸۵هزار تن خواهد رسید. سمیه خلوصی افزود: در سال ۹۷ بیش از ۹میلیارد دلار طرح به بهره‌برداری رسیده و برای ۳۸۰۰نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
خلوصی در ادامه با بیان اینکه کارگروه پایش طرح‌ها تشکیل شد و به طور مرتب جلسه‌های هفتگی داشته که نتیجه، ایجاد هم‌افزایی بین دولت و بخش خصوصی در تکمیل طرح‌های توسعه است، تصریح کرد: از سال ۹۷ تا نیمه سال ۹۸ بیش از۱۶۰۰میلیارد تومان نقدینگی بخش خصوصی را جذب کردیم که ۱۲۰۰میلیارد تومان آن در سال ۹۸ اتفاق افتاده است.
وی همچنین با اشاره به رفع مشکل واحد تولید الکترود گرافیتی اردکان گفت: مشکلات فناوری این طرح برطرف شده و ۳۸۰میلیارد تومان پول از ابتدای سال ۹۸ به این پروژه تزریق شده که به‌طور کامل تسویه شده و از حالت دولتی خارج شده است. همچنین با سهامداران بخش خصوصی جلسه‌های متعددی برگزار شده است. با بهره‌برداری از فاز نخست الکترود گرافیتی، وابستگی‌ ۵۰درصد فولادسازان کشور به واردات این ماده کاهش خواهد یافت.
وی افزود: فاز نخست الکترود گرافیتی در امسال به بهره‌برداری و تولید می‌رسد که به‌‌طور تقریبی ۵۰درصد نیاز صنعت فولاد کشور به واردات گرافیت را کاهش خواهد داد. خلوصی خبر داد: کارخانه آلومینیوم جنوب(سالکو) نیز در آبان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که موجب افزایش ۳.۵برابری ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور خواهد شد. مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با اشاره به طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس اظهار کرد: هدف ایمیدرو فعال کردن ۱۵۰معدن کوچک و اشتغالزایی ۳۰۰۰نفر تا پایان امسال است. خلوصی ادامه داد: نتیجه این امر، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که نشان می‌دهد تنها صنعتی که از سال ۹۱ تا سال ۹۷ رشد داشته، فلزات اساسی است. این در حالی است که فولاد، مس و آلومینیوم از نخستین صنایعی بودند که در فهرست تحریم‌ها قرار داشتند و نشان می‌دهد شوک‌های تحریمی هم نتوانسته‌اند مانع رشد این صنایع شوند. مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با نگاهی به سهم فلزات اساسی در بورس گفت: حدود ۲۲درصد بازار بورس، سهم فلزات اساسی و کانی‌های فلزی است، در حالی که سهم سود فلزات اساسی و کانی‌های فلزی از کل بورس ۳۶درصد است که نشان‌دهنده سودده بودن این صنایع نسبت به سایر صنایع در بورس است.

عناوین برگزیده