تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۱
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۵۹۰۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

اصلاح بازار طبیعی است

می متالز - صادقین: «توجه به عوامل بنیادین موجود در بازار سرمایه به ما می‌گوید که روندها همواره نیازمند اصلاح نیز هستند؛ بر این اساس همواره علی رغم رشدهای قابل توجه باید انتظار اصلاح روندها را نیز داشته باشیم.»
اصلاح بازار طبیعی است

به گزارش می متالز، این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رکود فعلی حاکم در بازارهای مسکن، طلا و ارز به عنوان بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران تصریح کرد: چنانچه نگاهی به چشم انداز رشد اقتصادی و شاخص های کلان داشته باشیم، می‌بینیم که تنها بازار جامانده از رشد طی یک سال گذشته بازار سرمایه است؛  بر این اساس روند ورود نقدینگی با سرعتی که طی سال گذشته به بازارهای موازی صورت گرفت، اکنون به سمت بازار سرمایه در حال انجام است و فیلترهای ورود نقدینگی نیز گواهی بر این ادعا است.

علی صادقین با اشاره به وجود برخی روزهای منفی در خلال روند کلی صعودی بورس طی هفته های اخیر خاطرنشان کرد: توجه به عوامل بنیادین موجود در بازار سرمایه به ما می گوید که روندها همواره نیازمند اصلاح نیز هستند؛ بر این اساس همواره علی رغم رشدهای قابل توجه باید انتظار اصلاح روندها را نیز داشته باشیم.

ریزش‌های انجام شده اخیر به معنی خروج نقدینگی از بازار نیست

وی در خصوص واکنش بازار به وقایع سیاسی رخ داده طی هفته‌های گذشته نیز گفت: با وجود این که ممکن است اصلاحات بازار در واکنش اولیه به این اتفاقات رخ دهد، اما باید این را در نظر گرفت که این اصلاحات همواره طبیعی است و لازمه رشدهای بعدی شاخص است؛ چراکه حتی اگر این اخبار نبودند نیز این طبیعی بود و باید تا حدودی ریزش داشته باشد البته ریزش به معنای روند طی می شد.

این کارشناس بازار سرمایه ریزش‌های انجام شده اخیر را به معنی خروج نقدینگی از بازار ندانست و افزود: واقعیت این است که برخی صنایع در این مدت توانسته اند به رشدی نسبی دست یابند، در کنار آنها گروه‌هایی مانند بانک، خودرو، پتروشیمی و فلزی به نوعی جامانده های بازار محسوب می شوند و هنوز برای رشد جای زیادی دارند؛ بنابراین این مساله طبیعی است که شاهد سیو سود در گروه‌های تقریبا رشد یافته و سوق نقدینگی به گروه‌های کمتر رشد یافته بازار باشیم.

وی با اشاره به خبرهای مثبت فعلی در برخی گروه‌های بازار گفت: در حال حاضر خبرهای خوبی از عملکرد گروه پتروشیمی و فلزات منتشر شده است، همچنین خبرهای مربوط به تجدید ارزیابی دارایی ها که برای گروه خودرو مطرح است. ضمن این که بحث تسهیل نرخ ارز و کاهش هزینه‌های جمع آوری پول برای سیستم بانکی نیز این گروه ها را جذاب کرده است. این در حالی است که بازار نیز به این مسائل به درستی پی برده است و در چند هفته گذشته ورود نقدینگی به این بخش ها تشدید شده است؛ بنابراین انتظار فعلی از بازار ادامه ورود نقدینگی و حفظ نقدینگی موجود است؛ چراکه گروه‌هایی که از بازار جا مانده اند می توانند پتانسیل خوبی برای رشد داشته باشند.

اصلاح موقت در گروه‌های رشد یافته محتمل است

کارشناس بورس در پیش‌بینی احتمال اصلاح موقت بازار گفت: این اصلاح در همه صنایع نخواهد بود و تنها در برخی گروه‌ها که در ماه های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند به صورت کوتاه مدت رخ خواهد داد که البته طبیعی و بر اساس روندهاست؛ اما رشد ورود نقدینگی به بازار سرمایه احتمال وقوع ریزش شدید را از بین برده است؛ چراکه در هر شرایطی نقدینگی قابل توجه موجود در بازار می تواند از فشار عرضه‌های بازار جلوگیری کند، به خصوص در گروه‌هایی که به نوعی اخبار بنیادی خوبی دارند؛ یعنی در آینده احتمال تجدید ارزیابی‌ها و افزایش نرخ های سنگین دارند. در این گروه‌ها به عقیده من ورود نقدینگی را خواهیم داشت و احتمالا فشار عرضه مشاهده نخواهد شد.

صادقین با تاکید بر این که در سال جاری و سال آینده اخبار تجدید ارزیابی وزن بزرگی در روند صعودی شاخص خواهند داشت افزود: به عقیده من تجدید ارزیابی‌ها با توجه به قوانین و تسهیلاتی که در شرایط فعلی برای آنها دیده شده است در کنار نیاز مبرم بسیاری از گروه‌ها و شرکت‌ها به چنین شرایطی می‌تواند باعث ورود نقدینگی به این گروه‌ها شود. به نحوی که به عقیده من بخشی از جابجایی نقدینگی بر مبنای اخبار تجدید ارزیابی در شرکت‌ها و گروه‌های مختلف به ویژه در سال آینده است.

بازار جهانی کامودیتی‌ها مستعد رشد است

این فعال بازار سرمایه اخبار منتشر شده از سوی بازار های جهانی و کامودیتی‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر احتمال مذاکرات بین چین و آمریکا تا سال ۲۰۲۰ کمرنگ است .از سوی دیگر انتظار افت رشد اقتصاد جهانی و افت کامودیتی ها را خواهیم داشت. بر این اساس من معتقدم که قیمت سهم ها حتی از سطوح فعلی هم رشد بیشتری خواهد داشت، چون در این جا رشد نرخ ارز سامانه نیما می‌تواند نقش اساسی را ایفا کند.

وی یادآور شد: اگر بپذیریم که در چند ماه آینده نرخ های کامودیتی‌ها در همین محدوده های فعلی می‌توانند جا خوش کنند، اکنون می توان انتظار ریزش آنها را به دلیل رکود پیش رو داشت؛ بنابراین باید با احتیاط برای ورود به چنین سهم هایی قدم برداشت. هر چند که این صنایع پر پتانسیل است و از رشد بسیاری از سهام بازار نیز عقب است. یعنی برای صنایع جامانده از رشد حتی در صورت افت قیمت کامودیتی‌ها نیز انتظارات چشمگیر برای آنها نخواهیم داشت. چراکه اگر با گزارش‌های ۶ ماهه خوب نیز مواجه شوند، انتظار اقبال به این گروهها و سهم ها از طرف بازار و ورود نقدینگی به آنها خواهد وجود دارد.

صادقین با تاکید بر ناپایداری قیمت‌های جهانی به دلیل تصمیمات دفعی آمریکا بر وضع تعرفه ها خاطرنشان کرد: البته برآیند بررسی‌ها نشان از افت کامودیتی‌ها در ماه‌های آینده دارد و این روند حداقل چند ماه به طول می انجامد و پس از آن احتمال رشد وجود دارد.

سهامداران گزارش‌های ۶ ماهه را بررسی کنند

کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران برای افزایش کیفیت سهامداری خود گفت: لازم است فعالان بازار سرمایه در مورد فاکتور افزایش نرخ و تجدید ارزیابی و کاهش هزینه تمام شده شرکت‌ها به ویژه فروش و گزارش های شش ماهه منتشر شده طی روزهای آینده به بررسی بیشتری بپردازند؛ چراکه شرایط فعلی بازار به گونه ای است که باید در گزینش سهم‌ها دقت بیشتری کرد تا بتوان سهام جامانده از رشد بازار را به خوبی تشخیص داد.

وی توجه به معیارهای بنیادی و شاخص‌های اقتصاد کلان را در دستیابی به تحلیل درست ضروری دانست و افزود: سهامداران باید این فاکتورها را نیز در سرمایه‌گذاری‌های بورسی خود لحاظ کنند. این مسائل همواره مورد توجه صندوق‌های سرمایه گذاری، کارگزاری‌ها یا صندوق‌های تخصصی شرکت‌های سبدگردان و سرمایه‌گذاری‌ها است و بر این اساس می‌تواند یکی از گزینه‌های مثبت برای ورود سهامداران جدید از طریق صندوق ها به بازار سرمایه باشد.

صادقین صبوری را لازمه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه عنوان کرد و تصریح کرد: حرفه ای های بازار همیشه بیشترین سود را از صبر گرفته اند؛ اگر اعتقاد داریم که سهمی را با بررسی عوامل بنیادی آن خریده ایم، تنها کافی است صبر پیشه کنیم و از رفتارهای هیجانی بپرهیزیم تا به پاداش قابل قبول دست یابیم؛ چراکه بازار همچنان جذاب است و حتی با اصلاحات می تواند فرصت خرید را در بعضی از گروه‌ها داشته باشد، بنابراین عجله ای در فروش سهام بنیادی حرکتی اشتباه است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده