تاریخ: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۶۴۶۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رحمانی در بم تاکید کرد:

ناکامی دشمنان در زمین‌گیر کردن تولید ایران

می متالز - وزیر صمت: دشمنان در جنگ اقتصادی ضد کشورمان، بطور خاص بخش تولید را هدف قرار داده اند، اما واقعیت‌‌ها نشان می‌دهد ناکام مانده اند.
ناکامی دشمنان در زمین‌گیر کردن تولید ایران

به گزارش می متالز، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن، تجارت در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمان که عصر امروز در بم برگزار شد با اشاره به دیدار خود از واحدهای تولید خودرو و قطعات خودرو در ارگ جدید بم افزود: دشمن تصور می کرد با توجه به فشارهای اقتصادی، تا آخر سال گذشته می تواند همه واحدهای بزرگ و کوچک تولیدی در کشور را تعطیل کند اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و در مجموع حتی تولید کشور نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
وی افزود دشمنان مشکلی با صادرات خودرو آماده به ایران ندارند بلکه آنها واردات قطعه خودرو را به ایران ممنوع کرده و صادرات مواد اولیه از ایران را آزاد و صادرات محصول از ایران را ممنوع کرده اند تا کارخانه های داخلی را زمینگیر کنند و این نشان می‌دهد دشمنان در جنگ اقتصادی خود، کاملا حساب شده رفتار می‌کنند و لازم است ما هم حساب شده دفاع کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن، نهضت ساخت داخل را در کشور راه‌اندازی کردیم و تنها در یک لایه از این نهضت، ۱۰میلیارد دلار واردات کشور به بومی سازی تبدیل می شود، که از این میزان یک میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار مربوط به صنعت خودرو سازی است.
آقای رحمانی با بیان اینکه مدیران برخی شرکت های بزرگ خودروسازی کشور وی را در سفر به بم و بازدید از واحدهای خودروسازی و قطعه سازی مستقر در ارگ جدید بم همراهی می کنند گفت: در این سفر مقرر شد قطعه‌سازان منطقه بم با ایران خودرو و سایپا برای تامین قطعات مورد نیاز این شرکت های خودروسازی قرارداد منعقد کنند.
وزیر صنعت همچنین از پیشرفت برخی واحدهای تولیدی مستقر در بم که کشور را در تولید مودم خودکفا کرده و در تولید قطعات الکترونیکی خودرو، گامهای بلندی برداشته اند تقدیر کرد و گفت: بر اساس سیاست داخلی سازی، یکی از واحدهای تولیدی در بم، تعداد کارگران خود را از 35کارگر در سال گذشته به 150کارگر در سال جاری رسانده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: برای کمک به توسعه اقتصادی شرق استان کرمان، میتوان روی خرما حساب ویژه باز کرد و باید کاری جدید در بخش فرآوری و تولید محصولات متنوع از خرما انجام شود و ما نیز در وزارت صمت؛ از طرح‌ها و ایده های نو برای فرآوری خرما حمایت خواهیم کرد.
در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمان در بم، آقای محمدجواد فدایی استاندار کرمان هم با تشریح وضعیت مجموعه خودروسازی ارگ جدید بم گفت: امضای توافقنامه میان کارخانه های خودروسازی و قطعه سازی ارگ جدید بم، با شرکت‌های ایران خودرو و سایپا باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد. آقای فدایی با اشاره به یکی دیگر از دستاوردهای سفر وزیر صمت به بم گفت: مقرر شد برای استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۸، سقفی قائل نشویم که این مهم باعث رفع مشکلات نقدینگی بسیاری از واحدهای تولیدی در استان کرمان خواهد شد.
نماینده مردم چهار شهرستان شرقی  استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به بحران جدی باغداران این منطقه گفت: بیش از ۵۰ درصد معادل ۱۱۰ هزار تن خرمای مضافتی استان کرمان امسال از بین رفته است. اقای نیکزادی‌ پناه افزود: برخی تصمیم‌گیری‌ها آسیب جدی به تجار و باغداران شرق استان کرمان وارد کرد که وضع تعرفه سنگین گمرکی برای خرما یکی از آنها بود که خوشبختانه خیلی زود لغو شد .
نماینده مردم شهرستانهای بم، ریگان ، نرماشیر و فهرج  در مجلس شورای اسلامی گفت: امید بسیاری از مردم بم و شرق استان کرمان برای اشتغال به فعالیت صنایع خودروسازی معطوف شده و به علت تحریم ها و بی توجهی به تولید در برخی سازمان ها، این مجموعه به حالت نیمه فعال درآمده است . اقای نیکزادی پناه درخواست کرد با تلاش دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت ، افراد تعدیل شده به زودی به کار بازگردانده شوند. 
آقای شهسوارپور فرماندار بم نیز در این جلسه با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدات اقتصادی در شرق استان کرمان گفت: به طور جدی معتقدیم اگر فرصت‌های اقتصادی منطقه را قدر ندانیم و محافظت نکنیم، باید هزاران برابر انرژی و هزینه را برای رفع تهدیدات صرف کنیم.
فرماندار بم با بیان این مطلب که ۴شرکت خودروسازی مجموعه ارگ جدید بم نیمه فعال و فقط دو شرکت خودروسازی فعال هستند، گفت: این کارخانه ها مجموعا ظرفیت تولید ۳۵۰هزار دستگاه خودرو را در سال دارند اما تولید این منطقه در سال گذشته فقط ۸۰هزار دستگاه خودرو بود.
وی با بیان اینکه در سال۹۷ حدود ۳هزار و ۳۰۰میلیارد تومان از حقوق گمرکی شهرستان بم، به حساب خزانه دولت واریز شد گفت: ۴۰درصد مالیات برارزش افزوده استان کرمان هم توسط مجموعه خودروسازی ارگ جدید بم پرداخت شدکه نشان می دهد باید نگاه ویژه ای به این منطقه و این مجموعه خودروسازی وجود داشته باشد.

عناوین برگزیده