تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۶۵۵۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
غفلت از ظرفیت قطب معادن کشور

سازمان‌های اجرایی همکاری نمی‌کنند

می متالز - آذربایجان غربی با ۲ معدن طلا، رتبه نخست تولید سنگ‌های تزئینی و رتبه سوم تنوع مواد معدنی و یکی از قطب‌های مهم معدنی کشور به شمار می‌رود اما این ظرفیت سال‌هاست مورد غفلت قرار دارد.
سازمان‌های اجرایی همکاری نمی‌کنند

به گزارش می متالز، ویژگی‌های زمین‌شناسی به ویژه در برداشتن ۲ پهنه ساختاری رسوبی آذربایجان زاگرس سبب شده است کانی‌سازی متنوعی از مواد معدنی از جمله میکا، طلا، نقره، جیوه، کرومیت، مس، انواع سنگ‌های ساختمانی و پوکه معدنی سیلیس، دولومیت، تیتان و انواع متنوعی از سنگ‌های تزئینی مرمر، تراورتن، مرمریت، چینی، گرانیت و فلدسپات، زغال سنگ خاک نسوز و... به‌عنوان ذخایر و ثروتی کم‌نظیر در استان به وجود آید.
اما سال‌هاست این ثروت خدادادی، قربانی غفلت، کم‌توجهی و نیز همکاری نکردن برخی سازمان‌های اجرایی در ایجاد زیرساخت‌های توسعه معادن استان شده و هم‌اکنون محرومیت و تاراج این گنج، سهم این منطقه شده است.
در سال‌های اخیر مسوولان بارها در جلسه‌های متعدد سخن از خام‌فروشی مواد معدنی می‌رانند و این امر را مهم‌ترین مانع پیش پای توسعه معادن می‌دانند، در حالی که کارشناسان بخش معدن استان نیز معتقد هستند که خام‌فروشی، همه مشکلات این بخش نیست بلکه نبود زیرساخت‌های لازم موجب بروز این مشکل شده است.

 

سنگ‌اندازی سازمان‌های اجرایی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در زمینه آخرین وضعیت معادن استان گفت: از نظر آمار و ارقام، آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم معادن کشور به شمار می‌رود اما متاسفانه همکاری نکردن سازمان‌های اجرایی موجب شده از این ظرفیت به خوبی استفاده نشود.
پریسا عابدپور با بیان اینکه خام‌فروشی تنها مشکل معادن استان نیست گفت: مسئولان به‌جای انداختن توپ کم‌کاری به زمین معدنکاران و صاحبان این بخش، به فکر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه معادن از جمله زیرساخت‌های برق، آب و... باشند.
وی افزود: امروز برخی بازارهای جهانی به دنبال خرید مواد معدنی خام هستند اما این موضوع نمی‌تواند دلیلی بر بهره‌مند نشدن از معادن استان باشد. سازمان‌های اجرایی بسیاری از جمله نهادهای خدمات‌رسان در راستای توسعه صنایع فرآوری و نیز توسعه معادن استان سنگ‌اندازی می‌کنند.
عابدپور با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده در بخش معادن استان در ماه‌های اخیر افزود: در بخش استخراج مواد معدنی و نیز معادن طلای استان اقدامات خوبی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه نخست سنگ‌های تزئینی به‌ویژه گرانیت را دارد افزود: خام‌فروشی بیشتر در این حوزه مطرح است که برخی از واحدهای معدنی اقدام به ایجاد واحدهای فرآوری در داخل معدن کرده‌اند. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد رفع مشکل خام فروشی در استان نیز باشیم.
معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با گلایه از آماده نبودن زیرساخت‌های لازم در استان برای توسعه معادن گفت: به دلیل قرار گرفتن برخی معادن در کنار روستاها، شرکت برق اعلام می‌کند انشعاب ارائه شده به تعداد اهالی روستا بوده و نمی‌تواند بیش از این تعداد انشعاب برق به آن منطقه بدهد. این امر موجب شده معادن در اجرای طرح‌های خود با مشکل جدی روبه‌رو شوند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۷۰ معدن با ظرفیت استخراج بالای ۱۶ میلیون تن و ذخیره قطعی بیش از یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون تن در استان وجود دارد ادامه داد: از این تعداد درحال‌حاضر ۳۰۰ معدن با اشتغال ۵ هزار و ۱۴۹ نفر در سطح استان مشغول فعالیت هستند.

 

صدور ۲۱۱ پروانه اکتشاف

عابدپور در زمینه اقدامات این معاونت در امسال افزود: در نیمه نخست امسال ۲۱۱ پروانه اکتشاف و ۳۴ پروانه در بخش صادرات در استان صادر شد.
وی تعداد گواهی کشف شده در استان در ۶ماهه امسال را ۲۶ مورد اعلام و خاطرنشان کرد: این گواهی کشف شامل ۶ هزار و ۴۵۶ تن ذخیره قطعی و ۱۰ هزار و ۸۸۳ تن ذخیره احتمالی با ۲۹ هزار و ۸۲۱ میلیون ریال هزینه عملیات است.
معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تعداد پروانه بهره‌برداری صادرشده در استان را نیز ۴۷۳ مورد عنوان و اضافه کرد: این پروانه‌ها زمینه اشتغال ۵ هزار و ۱۴۲ نفر را با حجم استخراج ۱۶ میلیون و ۳۴۵هزار و ۴۵۰ تن فراهم کرده‌اند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در زمینه استفاده نکردن از ظرفیت مناسب استان در بخش سنگ‌های تزئینی که قطب نخست کشور به شمار می‌رود نیز افزود: در سال‌های گذشته این بخش چندان موردتوجه نبوده اما در امسال تلاش می‌شود با برندسازی سنگ استان و ایجاد کنسرسیوم سنگ به همراه ساخت واحدهای صنعتی مرتبط، رکود مربوط به بخش سنگ برطرف شود.
عابدپور مخالفت‌های منابع طبیعی به دلیل وجود پوشش عظیم گونه گیاهی گون با وجود مکاتبه‌های مکرر و طرح موضوع در سطح ۲ وزارتخانه را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی معادن استان عنوان کرد و گفت: نبود صنایع معدنی متناسب با انواع مواد معدنی، فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی و ضعف زیرساخت‌ها به همراه کمبود پروژه‌های اجرایی، معارضان و مزاحمت‌های محلی از دیگر موانع بخش معدنی در استان به شمار می‌رود.
وی افزود: برای حل این موانع با توجه به ایجاد شوراهای گفت‌وگوی استانی و طرح موضوع با فرمانداران تلاش می‌شود با حمایت مقامات استانی از صاحبان معادن و صنایع یادشده در کنار فرهنگ‌سازی حمایت از بخش تولید و رفع معارضات محلی، مشکلات معادن استان رفع شده و استان به جایگاه واقعی در این بخش برسد.

 

افتخار بیان آمارها

صحبت‌های عابدپور در حالی مطرح می‌شود که استاندار آذربایجان غربی، پس از نشست بیش از ۳ ساعته با تعدادی از مسئولان سازمان‌های اجرایی و معدنکاران استان از بهره‌مند نشدن از ظرفیت‌های معادن استان گلایه کرد و گفت: در بخش معادن استان از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده و فقط افتخار بیان آمارها نصیب استان شده است.
محمدمهدی شهریاری با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های معدنی استان به درستی احصا و معرفی نشده‌اند، از مدیران مربوط خواست هر چه سریع‌تر لکه‌های معدنی قابل سرمایه‌گذاری را آماده کنند و برای بهره‌مندی از قدرت معادن در تولید ثروت و اشتغال نیز از مدیران خواست برای شناسایی ظرفیت‌ها، حل مشکل معدنکاران و واحدهای معدنی پای کار بیایند.
وی اظهار کرد: وظیفه داریم ضمن احیای واحدهای راکد، از تعطیلی واحدهای معدنی فعال نیز جلوگیری کنیم. بسیاری از واحدها با اندکی توجه در حوزه تقسیط بدهی‌های مالیاتی و تامین زیرساخت‌هایی چون برق، آب و راه توانایی اشتغالزایی بالایی دارند.
شهریاری با اشاره به شرایط سخت تولید و صادرات، حمایت از واحدهای نیمه‌فعال و فعال را واجب و ضروری دانست و افزود: قابل قبول نیست که واحدی به‌دلیل کوتاهی و مسئولیت‌پذیر نبودن ما مدیران تعطیل شود. مدیران به حل مشکلات این حوزه اهتمام بیشتری داشته باشند.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه هر ماه گزارش اقدامات مسئولان در حوزه حل مشکلات واحدهای معدنی را از مدیران مطالبه خواهد کرد ادامه داد: یکی از راهکارهای افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه معدن، انجام استعلامات لازم از سوی سازمان‌های مربوط و آماده‌سازی بستر برای سرمایه‌گذاری قانونی است.

 

سرمایه‌گذاری قابل توجه نبوده است

یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در زمینه معادن استان و مشکلات پیش روی این صنعت گفت: متاسفانه هر سال در زمینه معادن استان اظهارنظرهای متعددی در راستای توسعه آن می‌شود اما هیچ‌کدام به مرحله عمل نرسیده و هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت معادن استان برای حل مشکلات اقتصادی و بیکاری استفاده مناسب کنیم.
در سال‌های اخیر برای جلوگیری از ثبت معادن از سوی غیربومی‌ها پیگیر هستیم تا سرمایه‌گذاران متقاضی در این بخش، شرکت و حساب‌های بانکی خود را در این استان دایر کنند تا سود آن نصیب مردم استان شود.
نادر قاضی‌پور، دو موضوع خام فروشی و ثبت معادن برای فرار مالیاتی از سوی غیربومی‌ها را مشکل حل نشده معادن استان عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر برای جلوگیری از ثبت معادن از سوی غیربومی‌ها پیگیر هستیم تا سرمایه‌گذاران متقاضی در این بخش، شرکت و حساب‌های بانکی خود را در این استان دایر کنند و سود آن نصیب مردم استان شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت بالای استان در بخش سنگ‌های تزئینی افزود: تاکنون سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه نشده، در حالی که آذربایجان غربی قطب تولید سنگ‌های تزئینی است.
وی با بیان اینکه باوجود غنی بودن آذربایجان غربی از معادن فقط ۵ درصد آن کشف‌شده است افزود: متاسفانه به دلیل نبود کارخانه‌های فرآوری، تمام عناصر گران‌قیمت کشف‌شده در آذربایجان غربی به سایر استان‌ها برده شده و تاثیر آن بر وضعیت اشتغال و بهبود درآمد مردم در سایر استان‌ها مشخص می‌شود.
وی افزود: امسال تحقیق و تفحص برای مشخص شدن تخلفات بخش معادن، وضعیت حقوق و عوارض دولتی و اجحاف انجام شده و نیز سامان یافتن بخش معادن بود که باعث شد صدها پرونده راکد جریان پیدا کند و ده‌ها پرونده تخلف برملا شود.
قاضی‌پور تاکید کرد: امروز زمینه صدور مجوز و پروانه برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش معادن استان فراهم است و امیدواریم با همکاری سازمان‌های اجرایی در سال‌های آینده شاهد شکوفایی بخش معادن استان باشیم.
در کنار اینکه آذربایجان غربی قطب معادن کشور به شمار می‌رود هم‌مرزی با ۳ کشور خارجی و دسترسی به بازارهای اروپایی، ظرفیت مناسبی را برای صادرات مواد معدنی به‌وجود آورده که با کمی توجه می‌تواند شاه‌کلید توسعه منطقه و شکوفایی اقتصاد استان نیز باشد.

عناوین برگزیده