تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۰:۱۴
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۶۵۸۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل بانک مرکزی

قدرت پول ملی 21 درصد افزایش یافته است

می متالز - رئیس بانک مرکزی معتقد است: ثبات نسبی به اقتصاد ایران بازگشته است؛ آمریکا با تداوم یکسال فشار حداکثری به هدف اصلی خود که از فروپاشی اقتصاد و در نهایت به زانو درآوردن ایران بود، نرسید.
قدرت پول ملی 21 درصد افزایش یافته است

به گزارش می متالز، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در اینستاگرم نوشت: امروز ۱۳ آبان ۹۸ و یک سال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران، توسط آمریکا می‌گذرد، آن‌روزها پیش‌بینی یک سال بعد مشکل و تاحدی نگران‌کننده بود.

او ادامه می‌دهد: آمریکا با تداوم یکسال فشار حداکثری به هدف اصلی خود که از فروپاشی اقتصاد و در نهایت به زانو درآوردن ایران بود نرسید.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ ارز نوشته: نرخ ارز، که خود آمریکایی‌ها از آن به عنوان شاخص مهم تأثیر فشار یاد می‌کردند، از ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان سال گذشته به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید یعنی ۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی.

به گفته همتی تورم ناشی از تغییر نرخ ارز و اخلال در بخش خارجی اقتصاد، فشار زیادی به اقتصاد ایران، به خصوص اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد کرد و رفاه بخش مهمی از مردم از بابت تحریم آسیب دید که نیاز به ترمیم دارد.

همتی ادامه می‌دهد: در نهایت ثبات نسبی به اقتصاد برگشت و شاخص‌های مهم اقتصادی همچون تورم و رشد غیرنفتی به آرامی در مسیر بهبود قرار گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح می‌کند: از حالا تلاش‌ها در اقتصاد بایستی بر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و رونق تولید ملی، کاهش اتکا بودجه دولت به نفت و ایمن سازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمدهای نفتی و سرعت به روند اصلاح نظام بانکی کشور متمرکز شود.

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام کرد که از برجام خارج می‌شود و در دو مقطع زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌های تعلیق شده آمریکا در قالب برجام را بازگرداند.

عناوین برگزیده