تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۶۶۶۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امروز در دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه الزهرا بررسی شد:

قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه

می متالز - سمینار «بررسی قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه» با حضور اساتید و کارشناسان حوزه بازار سرمایه با هدف فرهنگ سازی و آماده سازی افراد برای سرمایه گذاری آگاهانه، در دانشگاه الزهرا برگزار شد.
قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه

به گزارش می متالز، در این نشست، حسن قالیباف (مدیرعامل سابق شرکت بورس و رییس دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه الزهرا)، محمدرضا معتمد (مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس) و بهنام بهزادفر (مدیر آموزش و فرهنگسازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس) نکاتی را در خصوص ویژگی‌ها و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس مطرح کردند.

سهام، سپر تورمی دارد

حسن قالیباف اصل در این جلسه با اشاره به توسعه مناسب بازار سرمایه در سال های اخیر گفت: مطرح بودن بازار سرمایه حتی در شهرهای کوچک نشان از این واقعیت دارد، هرچند که باید در حوزه افزایش آگاهی در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.

وی تصریح کرد: بازارسرمایه محل مناسبی برای جمع آوری نقدینگی سرگردان است و در مجموع عملکرد این بازار در کاهش تورم نقش بسزایی دارد.

قالیباف در این سمینار به توضیح سرمایه‌گذاری مولد و غیر مولد (کاذب) پرداخت و در ادامه به مزایای سرمایه گذاری در بورس اشاره کرد. مشارکت در سود شرکت ها، مشارکت در اداره شرکت ها، برخورداری از حمایت قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار جهت سرمایه گذاری مطمئن، امکان سرمایه گذاری با هر مبلغ هرچند اندک، قابلیت نقدشوندگی بالای دارایی، برخورداری از شفافیت بالای بازار سرمایه، دریافت بازدهی بالاتر نسبت به سایر بازارهای موازی در بازه زمانی بلند مدت و سرمایه گذاری در بازار مولد و مشارکت در اقتصاد پویا برخی از این مزایا هستند که وی در ادامه به توضیح این موارد پرداخت.   

مدیرعامل سابق شرکت بورس، همچنین جایگاه بازار سرمایه در بین بازارهای موازی در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت را بررسی و تصریح کرد: در بازه زمانی ۱۰ ساله (از ابتدای آبان ۸۸ تا ابتدای آبان ۹۸) بازار سرمایه بیشترین بازدهی (حدود ۲۳۸۲ درصد) را نسبت به بازارهای موازی از آن خود کرده و البته این بازدهی بیش از میزان تورم است.

وی همچنین عملکرد بازار سرمایه را گزارش کرد و گفت: براساس آمار موجود، میزان کدهای سهامداری کشور ۱۳.۳ میلیون نفر است.

این کارشناس بازار سرمایه خبر داد: در سه سال گذشته رشد ارزش معاملات و رشد شاخص بورس به ترتیب حدود ۹۲۵ درصد و ۲۹۰درصد بوده و همچنین ارزش بازاری بازارسرمایه در حدود ۱۵۲۲ هزار میلیارد تومان است.

مزایای صندوق ها و سبدهای سرمایه گذاری

محمدرضا معتمد (مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس) از دیگر سخنرانان این سمینار بود که در این نشست به بررسی سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه پرداخت.

وی سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه را مربوط به سرمایه‌ گذارانی دانست که ترجیح می ‌دهند دارایی‌ هایشان توسط خودشان مدیریت شود و تاکید کرد: سرمایه گذاران برای استفاده از این روش نیازمند دانش مالی، تجربه، زمان کافی و مدیریت ریسک به دلیل ویژگی‌های خاص بازار سرمایه هستند. 

معتمد در ادامه به توضیح در خصوص سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه پرداخت و گفت: در روش غیرمستقیم، نهادی به‌عنوان واسط میان سرمایه پذیر و سرمایه‌ گذار عمل می‌کند و فرآیند سرمایه‌ گذاری را به نیابت از سرمایه‌ گذار انجام می ‌دهد.

وی افزود: شناخته شده ‌ترین ابزارها در این روش، صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری مشترک، صندوق های بازنشستگی و شرکت های سبدگردانی هستند.

استفاده از توان حرفه‌ای، مزیت عمده سبدگردانی 

معتمد همچنین مزیت عمده سبدگردانی را در استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد، مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری، تجربه شرکت در امور سرمایه گذاری دانست و افزود: در این روش، تصمیمات برای سبد هر سرمایه گذار، با توجه به ویژگی های شخصیتی سرمایه گذار از نظر ریسک پذیری انجام می پذیرد.

وی در ادامه به تفاوت سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری و استفاده از سبدگردانی اشاره کرد و گفت: مهم ترین تفاوت بین سبدگردانی و سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری، در نوع مالکیت است. همچنین، سرمایه گذار در فرایند سبدگردانی مستقیما مالک دارایی های خود است و سهام و سایر دارایی ها توسط سبدگردان و به نام خود سرمایه گذار خریداری می شود.

وی تصریح کرد: در صندوق سرمایه گذاری سرمایه گذار مالک واحدهای صندوق است و نیز کل سرمایه صندوق توسط مدیر صندوق مدیریت می شود و هر سرمایه گذار با توجه به میزان سرمایه ای که نسبت به کل سرمایه صندوق دارد، از منافع آن بهره مند می شود.

بازار سهام پیشتاز در بازدهی

در ادامه این همایش، بهنام بهزادفر، مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس نیز به بیان برخی قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه پرداخت و گفت: سوالی که امروز عموم مردم دارند این است که بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری چیست؟

وی با اشاره به آمارهای رسمی، بازار سهام را  پیشتاز در بازدهی سرمایه‌گذاری دانست و گفت: بازار سرمایه در دوره های مختلف  بین همه بازارهای موازی عملکرد به‌مراتب بهتری داشته است.

بررسی ها در یک بازه بلندمدت ۱۰ ساله در فاصله آبان ۸۸ تا آبان ۹۸، رشد بازار سرمایه را خیره‌کننده و با یک فاصله بسیار معنادار نشان می دهد . به طوری  این رشد تقریبا دو برابر دومین بازار است.

وی افزود: بازدهی سکه عمدتا به دلیل رشد اونس طلای جهانی و دلار صورت گرفته که طبیعتا رشد بازار سرمایه – با فاصله زیاد -  از رشد این بازار پیشی گرفته است.

بهزادفر اظهار داشت: برخلاف تصور عموم مردم، رشد خانه و زمین مسکونی در نهایت خیلی زیاد نبوده و اندکی بالاتر از سود بانکی در ۱۰سال گذشته بود.

مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس ادامه داد: عمده سرمایه‌گذاران به دلیل ارقام در گردش بالای خرید و فروش مسکن این رشد را فراتر از حد تصور می‌دانند و نهایتا برای اتومبیل نیز با توجه به مصرفی و هزینه بر بودن این کالا عملا مفهوم سرمایه‌گذاری و جنس سرمایه دانستن مبهم بوده و شاید اساسا مبنای مقایسه‌ای مناسبی در برابر دیگر بازارها نباشد.

عناوین برگزیده