تاریخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۶۷۴۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازارهای جهانی در تنش چین و هنگ کنگ

می متالز - بازارهای آسیایی در معاملات روز چهارشنبه در پی نگرانی از آینده روابط تجاری چین و آمریکا با روند نزولی شاخص ها همراه شدند.
بازارهای جهانی در تنش چین و هنگ کنگ

به گزارش می متالز، ناآرامی های هنگ کنگ و نبود زمزمه هایی مبنی بر توافق احتمالی میان چین و آمریکا موجب افت شاخص ها در معاملات چهارشنبه شد.

به این ترتیب، در بازارهای آسیایی، شاخص آسیا پاسفیک با کاهش ۱.۰۳ درصدی رو به رو شد و شاخص اصلی بورس هنگ کنگ ریزش ۲ درصدی را شاهد بود در حالی که به نظر می رسد معترضان دولتی هنگ کنگ هر روز به تعدادشان افزوده می شود.

در بازارهای اروپایی، شاخص یورواستاکس نیز کاهش ۰.۵ درصدی داشت و داکس آلمان نیز ۰.۵ درصد منفی شد در حالی که فوتسی لندن با کاهش ۰.۵۴ درصدی معاملات را ادامه داد.

دیروز رئیس جمهور آمریکا در اظهارات خود اعلام کرد که توافق نزدیک است اما به جزئیات این توافق هیچ اشاره ای نکرد.

در بازار وال استریت نیز، شاخص آتی اس اند پی با افت ۰.۱ درصدی رو به رو شد و نزدک نیز روند منفی را ازخود به جای گذاشت.

اما در هنگ کنگ اوضاع بهم ریخته است. هنگ کنگ شاهد افزایش خشونت در مقابله ماموران با تظاهرکنندگان بود. یک مامور پلیس از فاصله نزدیک به یکی از تظاهرکنندگان شلیک کرد و گروهی از معترضان تندرو روی مردی که به دفاع از دولت محلی پرداخته بنزین ریختند و او را به آتش کشیدند.

تظاهرکنندگان از آنچه که خشونت پلیس و دخالت دولت چین در امور داخلی هنگ‌کنگ می‌ دانند خشمگین هستند. به گفته آنان، دولت چین در صدد است تعهد خود در زمینه حفظ "یک کشور دو نظام" را نادیده بگیرد. در سال ١٩٩٧ بریتانیا پس از ٩٩ سال که سرزمین هنگ‌کنگ را در اجاره خود داشت، آن را به چین بازگرداند و دولت چین هم متعهد شد که آزادی‌های سیاسی و اقتصادی این سرزمین را محترم بشمارد.

دولت چین دخالت در مسایل داخلی هنگ‌کنگ را تکذیب کرده و در مقابل، اعتراضات کنونی را به دخالت‌های آمریکا و بریتانیا نسبت داده است.

عناوین برگزیده