تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۱۹۳
کد خبر: ۶۸۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

میدکو موفق به جذب 720 میلیون یورو فاینانس در دوران تحریم شد

می متالز - ، محمد جعفر اکرام جعفری گفت: شرکت تخصصی میدکو با هدف سرمایه گذاری در بخش معادن وصنایع معدنی کشور فعالیت می کند.
میدکو موفق به جذب 720 میلیون یورو فاینانس در دوران تحریم شد

به گزارش می متالز، محمد جعفر اکرام جعفری مشاور مدیر عامل و رییس کمیته توسعه سازمان و مدیریت هلدینگ میدکو (هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) در نشست روز شنبه 22 مهر 1396 در خصوص سیستم ها و روش ها و توسعه سازمانی ،ICT، سرمایه انسانی، مسئولیت های انسانی و اجتماعی به مطالب ذیل اشاره داشتند:

- رئیس کمیته توسعه سازمان و مدیریت  هلدینگ میدکو از جذب 720 میلیون یورو فاینانس (تامین مالی خارجی) برای طرح ها و پروژه های این هلدینگ در دوران تحریم ها خبر داد. این فاینانس ها که عمدتا از سوی چینی ها تامین اعتبار شده، حاصل نوع ارتباطات این شرکت، مذاکره های انجام شده، مکانیزم های ارتباطی و توانایی افراد و مدیران آن بوده است.
به گفته وی، 110 میلیون یورو از این فاینانس برای طرح گندله زرند، 110 میلیون یورو برای طرح گندله سیرجان و 500 میلیون یوروی آن برای مجتمع فولاد زرند سرمایه گذاری شده است.

- از دیدگاه مدیریتی اصولا برای اداره هلدینگ ها سه روش در دنیا وجود دارد کنترل مالی، کنترل برنامه و کنترل استراتژیک  و با این سه برنامه نحوه اداره هلدینگ ها متفاوت است.

- در کنترل مالی در حقیقت شرکت ها معمولا دخالتی در کار شرکت های زیرمجموعه نداشته فقط به کنترل سود و زیان می پردازند و بر اساس فروش عمل می کنند.

- در کنترل برنامه، ریز برنامه شرکت های تابعه به تصویب هلدینگ اصلی می رسد وآنها باید در چارچوب این برنامه ها عمل کنند.

- در کنترل استراتژیک، برنامه ها ، سیاست ها و استراتژی ها از طریق بخش اصلی تدوین و به شرکت های زیرمجموعه ابلاغ شده و شرکت ها در در عین استقلال در چهار چوب این سیاست ها عمل  می کنند.

- روش میدکو بر اساس روش کنترل استراتژیک می باشد.

- میدکو ١٧شرکت تابعه دارد دو شرکت در چین و آلمان واقع شده و بقیه در ایران هستند یک شرکت در همدان بقیه در کرمان و تهران هستند.

- چهار شرکت اصلی زرند، بوتیا، سیرجان و مس هستند که تولید اصلی میدکو بر عهده آنها می باشد.

- فروسیلیس یکی از تولیدات میانی برای این شرکت ها را فراهم می کند در همدان واقع شده است.

- کل ستاد میدکو حدود نود نفر هستند که ١٥نفر در کرمان هستند.

- ستادی که شرکت ها را اداره کرده و استانداردها و ضوابط را تنظیم کرده و ابلاغ می کنند نود نفر هستند. این نود نفر شامل بخش های خدماتی نیز هست و بقیه نیروهای اصلی هستند.

- شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه بصورت 100 درصد خصوصی و سهامی عام به منظور سرمایه گذاری و توسعه در بخش معادن و صنایع معدنی کشور، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و پذیره نویسی عمومی و سرمایه هزار میلیارد ریال، درآذرماه سال 1386 تأسیس و آغاز به کار کرده است. سرمایه این شرکت با افزایش سرمایه در 6 مرحله به میزان 22 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

- در میدکو سه کمیته داریم : 1- کمیته توسعه سازمان و مدیریت  2- کمیته برنامه ریزی 3- کمیته مالی و مدیریت راهبردی شامل مدیر عامل و قائم مقام مدیر عامل و روسای سه کمیته که در واقع مسائل اصلی میدکو دراین حوزه تصمیم گیری می گردد.

- شرکت میدکو با ٤.٥هزار میلیارد تومان در بورس و دارایی های حدود ١٢٠٠٠میلیارد تومان توانسته در عرض هشت سال از نقطه شروع به این نقطه با اتکا به مدیریت - منظور ساختار اداره کننده و مدیریتی - خود را برساند.

- در حال حاضر شرکتی با این حجم عملیاتی که در میدکو موجود است وجود ندارد، به خصوص در بخش خصوصی.

-  یکی از مسائل مهم کشور ما ضعف مدیریتی است. چگونه است که کشور چین ظرف چهارسال فولاد خود را از ٤٠٠میلیارد (دلار) به ٨٠٠میلیارد (دلار) می رساند اما کشور ما از ابتدای تاریخ تا اکنون ١٦میلیون(تن) تولید دارد. در حالی که ما دارای منابع، مواد اولیه و نیروی انسانی هستیم، حلقه مفقوده در بخش مدیریت است که کمتر به آن پرداخته شده است.

- در حوزه سرمایه انسانی میدکو ١٠٨٥٨ نفر پرسنل دارد که این تعداد به طور مستقیم فعال هستند. تعداد نیروهای پیمانکاری (در حال ساخت)  ٤١٣٩ نفر ، تعداد نیروهای برونسپاری (در حال تولید) ٢١٥٥ نفر ، تعداد کارکنان استخدامی شرکت ٤٥٦٤نفر می باشند.

- به ازای هر شغل مستقیم بر اساس استانداردهای موجود ١٠تا ١٥شغل غیر مستقیم ایجاد می شود. در حال حاضر ١٠٨ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است.

- مجموع اشتغال ایجاد شده، 96.5 درصد را بومی ها و تنها 3.5 درصد را غیر بومی ها تشکیل می دهند که با عنایت به وجود عمده شرکت های تابعه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، در توسعه این مناطق نقش داشته است.

- در چرخه حیات سازمانی مدیریت و رهبری نقش بسیار مهمی دارد، در همان سه تا چهار سال اول استانداردها و ضوابط جذب سرمایه انسانی تدوین شده است.

- از ٢٧٠ روز قبل از افتتاح هر کارخانه پروسه نیرو گیری شروع می شود. آموزش، امتحان و تست های روانشناسی و مصاحبه انجام می گیرد.

- یکی دیگر از کارهای میدکو بحث رضایتمندی ذینفعان - بر اساس مدل اروپایی EEI : European Employee Index است که شامل کارکنان ، مشتریان سهامداران و تامین کنندگان می باشد.

- یکی از بخش های مهم تاکید بر آموزش است به خصوص در زمینه نیروهای بومی  که نیاز به آموزش دارند و پس از دریافت این آموزش ها وارد سیستم میدکو می شوند.

- میانگین ساعات آموزشی ٦١ ساعت بوده است.

- دوره های MBA و DBA  برای نیروها و مدیران جوان خود گذاشته ایم تا با فرآیند کسب و کار آشنا گردند تا بتوانند بخش های خود را سرپرستی نمایند.

- به موازات نیروهای با تجربه نیز نظامی را طراحی کرده اند به نام جانشین پروری که به آماده سازی نیروهای جوانتر برای مدیریت سطوح میانی و عالی می پردازند.

- در حوزه HSE تمامی دستورالعمل ها تدوین شده و ابلاغ گردیده است.

- در بخش مسائل محیطی ٣٣٠هکتار معادل ٣.٣٠٠.٠٠٠ متر مربع فضای سبز ایجاد شده است.

- ٢٠مرکز سلامت و مجهز به وسایل پزشکی و آمبولانس ایجاد شده است.

- ١٣ مرکز آتشنشانی در کارخانه ها با تمامی سیستم های مدرن و لازم مستقر است.

- در زمینه آلاینده های محیط زیست هزینه های زیادی برای سیستم های کنترل کننده این آلاینده ها شده است تا به طور مداوم کنترل گردند.

- در بحث HSE مساله مهم دیگر ضریب شدت حادثه یا SR است. یعنی به ازای هر ساعت کار میزان ساعات تلف شده به دلیل حادثه را محاسبه می کند در میدکو این میزان از ١٦٦٦ساعت ازدوسال گذشته به ٨٦٦ ساعت رسیده است.

- حوزه توسعه مدیریت که در زمینه ایزو ها کار می کند طراحی شده، آموزش داده می شود و در کارخانه ها انجام می پذیرد.

- در زمینه مدیریت دانش میدکو درخت دانش را ایجاد کرده و نرم افزار مربوطه نصب شده است.

- در بخش آی سی تی برای اولین بار پروژه ای به نام MIDRP (راهکار جامع یکپارچه اطلاعاتی میدکو) در حال انجام است که ترکیبی است از میدکو و آر پی که سیستم جامع اطلاعاتی است.

- در داخل کشور به دلیل تحریم ها امکان استفاده از نرم افزارهای موجود مانند اوراکل و مایکروسافت را نداریم.

- میدکو با همکاری شرکت آی تی فناپ که یک شرکت معتبر در حوزه آی سی تی هست سعی در ساختن مشابه این سیستم ها در کشور دارد.

- ساختار شرکت چهار سطح دارد: در پایین هرم کارخانه ها، مجمتع ها که ترکیبی از چند کارخانه هستند، شرکت ها  و هلدینگ میدکو.

- ١٦٠سیستم مدیریتی در میدکو وجود دارد. ٢١١ فرآیند طراحی و باید مستقر شوند.

- در این پروژه بیش از ٢٧٠ نفر در حال فعالیت هستند بزرگترین پروژه آی تی کشور و برای اولین بار است بنابراین یک ناظر خارجی انتخاب کردیم(شرکت پوسکو آی سی تی). پوسکو اولین شرکت از لحاظ فنی و دومین یا سومین شرکت با تولید ٧٠ میلیون تن فولاد در سال می باشد. این پروژه به عنوان یک سرمایه برای کل کشور محسوب می شود.

- حدود دو هزار دوربین در کل میدکو نصب خواهد شد تاکنون ٣٨٠ دوربین نصب شده است که تولید به صورت تصویری و از لحاظ ایمنی و امنیت مورد نظارت قرار گیرد.

- برای MIDRP حدود ٢٠٠ میلیارد تومان و برای زیر ساخت ها ١٢٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد که به صورت تدریجی تزریق می شود برای MIDRP حدود ٦سال زمان نیاز است که دوسال و نیم آن گذشته و برای زیرساخت ها نیز دوسال باقی مانده است. در تحقیقاتی که شرکت Tech کانادا برای میدکو انجام داد محصولات دیگر تا ٨٠٪‏ نیاز میدکو را برطرف می ساخت در حالیکه این نرم افزار دقیقا منطبق بر نیازهای میدکو ساخته می شود.

- از خصوصیات میدکو و مدیریت آن : 1- بحث دانش به روز، 2- سرعت عمل در تصمیم گیری از ابتدا تا بهره برداری و 3-سلامت اقتصادی است. هیچ کدام از مدیران داری سهام میدکو نیستند.

- افق این شرکت اقتصادی دستیابی به ظرفیت 4.2 میلیون تنی فولاد، 7.5 میلیون تنی گندله و هشت میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن است . برخی مجتمع های فولادی آن امسال به بهره برداری رسیده و پروژه های فولاد سیرجان، آهک، دولومیت ، فروسیلیس و کاتد مس آن که همگی بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند.

- شرکت معدنی میدکو هم اکنون با شرکت هایی از ایتالیا ، اتریش، آلمان و چین در ارتباط دائم و مستمر است؛ دفتری در چین دارد، دفتری در آلمان تاسیس کرده که از میدکو حمایت تکنولوژیکی انجام می دهد و با چینی ها به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین عرضه کنندگان فولاد جهان بیش از سایر کشورها در ارتباط است؛ ارتباطی که در زمان تحریم ها نیز قطع نشد.

- مدیر عامل شرکت هر دوهفته یکبار از تمام کارخانه ها بازدید دارند.

- در کشور ما به هر مساله ای به جز مدیریت توجه می شود شما با بهترین سیاست های اقتصادی بدون داشتن یک مدیر امکان موفقیت ندارید.  پیشرفت جهانی مرهون همین مدیریت است. چیزی که تکنولوژی را پیش برده مدیریت بوده است.

- مدیران ما در بخش دولتی بدون درک از موقعیت مدیریتی و بدون آموزش های (لازم) منتصب می شوند.

- میدکو در زمان تحریم ها توانست از خارج از ایران فاینانس بگیرد.

- شما در هر صنعتی نسبت به محیطی که وارد شده اید مسوول بوده و باید در مورد افزایش رفاه و توسعه و فرهنگ سازی کارهایی را انجام دهید. 

گزارش از تکتم زاهدی فر

 

منبع: می متالز
عناوین برگزیده