تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۴۱
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۶۸۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش انبارهای سنگ منگنز در چین

می متالز - قیمت سنگ معدنی منگنز پیش از شروع تعطیلات ملی پاییز چین، کاهش یافت. با توجه به موجودی پایین انبارهای بنادر چین و نیامدن محموله‌های جدید تا 2 ماه آینده، به‌نظر می‌رسد بازار عرضه این ماده اولیه فولادهای آلیاژی بیش از پیش سخت شود.
کاهش انبارهای سنگ منگنز در چین

به گزارش می متالز، منگنز یکی از عناصر مهم آلیاژی است که در فولادسازی کاربرد دارد. قیمت سنگ معدنی منگنز در روز جمعه 29 سپتامبر، پس از آن‌که مشتریان چینی، خرید خود را تمام کردند، کاهش یافت. قیمت سنگ منگنز حاوی 37 درصد منگنز در بندر صادراتی الیزابت واقع در آفریقای جنوبی، با 3 سنت کاهش در هر تن خشک، به 188.7 دلار بر تن خشک رسید. هر تن سنگ منگنز با همین خلوص، در بندر وارداتی چین، معادل 209.79 دلار معامله شد.

یک تاجر منگنز در گفتگو با مجله متال بولتن (Metal Bulletin) عنوان کرد: «برای تولیدکنندگان، خریداران و تاجران واضح است که بازار در هفته گذشته نقطه اوج خود را رد کرده و افت قیمتی در هفته جاری به صورت حتمی رخ خواهد داد چرا که اغلب خریداران بزرگ چینی، انبارهای خود را به اندازه کافی برای ارسال‌های ماه نوامبر نیز پر کرده‌اند».

معمولا با از راه رسیدن تعطیلات ملی پاییز در چین، فعالان بازار چین از خرید و فروش امتناع می‌کنند. یک منبع آگاه که تولیدکننده سنگ معدنی منگنز است، به متال بولتن چنین گفت: «به نظر شما آیا مردم (فعالان بازار) پیش از شروع تعطیلات، اقدام به فروش در هنگام بالا رفتن قیمت می‌کنند؟ به نظر من جواب منفی است و هیچ کس چنین ریسکی را پیش از شروع تعطیلات نمی‌کند». با این همه، با کاسته شدن از تقاضا، بازار عرضه سنگ منگنز بسیار فشرده خواهد شد؛ چرا که طبق آخرین آمارهای نشریه متال بولتن، سطح انبارها در بنادر تیانجین (Tianjin) و جینژو (Qinzhou) کاهش یافته است. نمودار 1، تناژ منگنز انبار شده در انبارهای اصلی بندر تایجین چین را طی ماه‌های مختلف سال 2017 نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، ذخیره انبارها در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل آن، 27 درصد کاهش یافته و به مرز 2.27 میلیون تن رسید. این مقدار، کمترین ذخیره انبار این ماده معدنی در سال 2017 محسوب می‌شود. با توجه به اینکه در ماه اکتبر و نوامبر نیز محموله بزرگی در راه بندر چین نخواهد بود، وضعیت عرضه از اکنون نیز بدتر خواهد شد. نظر تجار این است که تا پایان 3 ماه آخر سال نیز همین عرضه کم ادامه خواهد یافت. تنها عاملی که به قیمت سنگ منگنز کمک کرده است، سطح بسیار پایین انبارهای این ماده در بندر تیانجین است که سبب نگرانی تجار و خریداران شده است.

از سوی دیگر طبق اعلام قبلی دولت چین، در راستای کاهش آلودگی هوا در ماه‌های پایانی سال، فولادسازان چینی باید در ماه‌های اکتبر و نوامبر، تولیدات خود را کاهش دهند. انتظار می‌رود برگزاری نوزدهمین کنگره حزب کمونیست خلق چین که با تمهیدات زیست‌محیطی سختی همراه شود، بر خروج منگنز از بندر تیانجین اثر بگذارد. به همین جهت، حجم واردات کمتری وارد این بندر خواهد شد که بر قیمت این ماده اثر مستقیمی خواهد داشت.

عناوین برگزیده