تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۶۹۶۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نیاز توسعه تکاب مبارزه با خام‌فروشی است

می متالز - تکاب با وجود داشتن ظرفیت‌های غنی در بخش‌های معدنی، کشاورزی و گردشگری به‌دلیل بی‌توجهی به صنایع تبدیلی از توسعه نیافتگی در این بخش‌ها رنج می‌برد و بنا بر اذعان مسوولان امر حل این مشکل نیازمند راه‌اندازی نهضتی با عنوان «مبارزه با خام‌فروشی» در این شهرستان است که این امر مورد تاکید معاون اقتصادی استاندار در سفر به این منطقه قرار گرفت.
نیاز توسعه تکاب مبارزه با خام‌فروشی است

به گزارش می متالز، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان تکاب با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی آذربایجان‌غربی، فرماندار و مدیران این شهرستان برگزار و سخنرانان و مدیران اقتصادی در این جلسه بر رونق تولید بر محور صنایع تبدیلی و پرهیز از خام فروشی مواد و محصولات معدنی و کشاورزی و دامی تاکید کردند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی در این جلسه گفت: برای توسعه و رفع محرومیت‌های اقتصادی در تکاب باید نهضت مبارزه با خام‌فروشی در این شهرستان راه‌اندازی شود و تحقق این مسئله همت بالا و تلاش و پشتکار مدیران و حمایت دستگاه‌های اجرایی از سرمایه‌گذاران را می‌طلبد.
بهنام شهدی افزود: بر اساس تعاریف جدید توسعه، منطقه‌ای محروم و کمتر توسعه یافته نامیده می‌شود که منابع و ظرفیت‌های خود را خام می‌فروشد و به صنایع تبدیلی توجهی ندارد از این‌رو برای توسعه تکاب، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام‌فروشی بهترین راهکار عملیاتی به‌شمار می‌رود.
وی بیان کرد: تکاب دارای سرمایه انسانی ارزشمند و هوشمندی است که یکی از مهم‌ترین استعدادها و ظرفیت‌های این شهرستان و منطقه محسوب می‌شود و تاکنون مورد بی‌توجهی مسوولان قرار گرفته است؛ این سرمایه بزرگ انسانی باید با ایده‌پردازی و خلاقیت در خدمت نهضت مبارزه با خام‌فروشی قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی اظهارکرد: تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران می‌توانند با تکیه بر اندیشه‌های خلاقانه و پیروی از سیاست‌های پرهیز از خام‌فروشی برنامه «یک روستا یک محصول» را در این شهرستان اجرایی کرده و زمینه رونق اقتصادی و اشتغال جوانان را فراهم کنند.
شهدی ادامه داد: برندسازی، تجاری‌سازی و تمرکز بر روی تولید و عرضه محصولات در کلاس ملی و جهانی بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های معدنی، کشاورزی و صنعتی تکاب با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و صنایع بزرگ مقیاس محقق خواهد شد.
وی با تاکید بر راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک، واحدهای تولیدی فناورانه و کسب و کارهای نوین در تکاب گفت: سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی با حمایت بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان ایجاد زنجیره ارزش مبتنی بر تامین، تولید و توزیع محصولات و تولید ارزش افزوده را مدنظر قرار دهند تا زمینه ایجاد اشتغال پایدار و رفع بیکاری ازمنطقه فراهم شود.
فرماندار تکاب نیز در این جلسه خام‌فروشی را از مهم‌ترین معضلات اقتصادی این شهرستان برشمرد و گفت: این منطقه در بخش معادن طلا و سنگ، کشاورزی و دامپروری، گردشگری، تولید فرش و صنایع دستی و عسل و گیاهان دارویی یک قطب بزرگ در کشور است اما خام‌فروشی و بی‌توجهی به ایجاد صنایع پایین دستی و تبدیلی مانع از بهره‌وری مناسب در این بخش‌ها شده است.
محمود زمانی با بیان اینکه تکاب دارای ۲معدن بزرگ طلا و ۴۰ درصد ذخایر طلای کشور است، افزود: ذخیره انباشته شده طلا در کشور ۳۵۰ تن برآورد شده که ۱۴۰ تن آن در کوهستان‌های غنی و بکر این شهرستان نهفته است.
وی با اشاره به اینکه تکاب با وجود مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و ۱۷۰ اثر طبیعی و تاریخی ثبت ملی، یک قطب گردشگری در مقیاس جهانی است، اظهارکرد: علاوه بر ظرفیت‌های معدنی و گردشگری، این شهرستان قابلیت سرمایه‌گذاری و تولیدی و ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و دامی از جمله راه‌اندازی دامپروری‌ها و کشتارگاه‌های صنعتی، بسته‌بندی عسل و فرآوری گیاهان دارویی را دارد.
وی، خام‌فروشی، عدم فرآوری مواد، زیرساخت‌های نامناسب و اوقافی بودن اراضی را از مهم‌ترین تنگناهای فرآوری توسعه این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: برای جذب و افزایش سرمایه‌گذاری در این شهرستان باید علاوه بر حل این مشکلات، زمینه صدور سریع مجوزها و استعلام‌ها، حل مشکل وثیقه‌های ملکی برای فعالان بخش خصوصی، ارائه تسهیلات و تزریق نقدیندگی به واحدهای تولیدی مورد توجه ویژه مدیران استانی قرار گیرد.
زمانی، با تاکید بر ضرورت فعال شدن واحدهای غیرفعال و راکد تولیدی در تکاب بیان کرد: درحال‌حاضر ۱۲۵ واحد تولیدی، صنعتی، کشاورزی و دامی در این شهرستان پروانه فعالیت دارند که تنها ۴۳ واحد از آنها با اشتغال هزار و ۴۴ فعال هستند.
وی میزان اشتغال در معادن طلا و سنگ تکاب را یک هزار و ۸۶۲ نفر اعلام کرد و ادامه داد: از ۵۹ معدن سنگ دارای پروانه اکتشاف تنها ۲۱ معدن فعال بوده و ۳۸ واحد معدنی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
فرماندار تکاب همچنین راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی معادن را بستری برای اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی در این شهرستان عنوان کرد و افزود: برای احداث و راه‌اندازی یک واحد سنگبری بزرگ مقیاس در این شهرستان پیگیری‌ها و تلاش‌های زیادی صورت گرفته و موافقت مسوولان استانی اخذ و مقدمات آن در حال فراهم شدن است.
وی اظهارکرد: ظرفیت‌های معدنی به ویژه ۲معدن بزرگ طلا بهترین بستر برای راه‌اندازی کارگاه‌های طلاسازی و مصنوعات و جواهرات طلا به شمار می‌رود که برای تحقق این مسئله برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات مناسبی انجام شده که نیازمند همکاری معادن طلا و بانک‌های عامل در واگذاری مواد اولیه و پرداخت تسهیلات تولیدی است.
وی گفت: امروز همه مدیران استانی و شهرستانی برای توسعه همه‌جانبه تکاب پای کار هستند و نگاه ویژه‌ای برای رفع محرومیت‌های آن وجود دارد اما باید برای رونق اقتصادی در این شهرستان نگاه و رویکرد پرهیز از خام‌فروشی و توجه به رونق تولید و تقویت سرمایه‌گذاری حاکم شود.
 

تلاش مضاعف مدیران استانی و شهرستانی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: شرایط خاص اقتصادی، تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده اما تلاش می‌کنیم از محل حقوق دولتی مشکلات فعالیت‌های معدنی را رفع کنیم.
غلامرضا بابایی افزود: از محل اعتبارات حقوق دولتی معادن در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بیش از ۶ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های تکاب تخصیص یافت که برای تامین آب و برق روستاها هزینه شد. وی با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش طلا و جواهرسازی در تکاب بیان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ مقیاس در تکاب هستیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: تامین تسهیلات ارزان نرخ بانکی برای واحدهای تولیدی و تلفیق منابع داخلی بانک‌ها از طریق صندوق توسعه ملی با نصف بهره بانکی را نیز پیگیری می‌کنیم. بابایی اظهارکرد: برای توسعه تکاب علاوه بر تلاش مدیران استانی باید تمام عوامل شهرستانی نیز بسترهای لازم برای رونق تولید و اقتصاد و سرمایه‌گذاری را فراهم و به بهبود وضعیت کسب و کارهای محلی کمک کنند.
 

حمایت‌های ویژه از سرمایه‌گذاران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه از صدور سند مالکیت زمین برای واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی تکاب خبر داد و گفت: برای حمایت از بخش تولید، زمین موردنیاز سرمایه‌گذاران با نصف نرخ معین واگذار می‌شود.
علی عبدلی افزود: همچنین برای رونق واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی تکاب تعداد اقساط تسهیلات صاحبان این واحدها افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: تمهیداتی اتخاذ شده تا از طریق صندوق ضمانت صنایع کوچک مشکل تامین وثیقه بانکی برای دریافت تسهیلات توسط متقاضیان فعالیت در شهرک صنعتی رفع شود.
 

فعالان اقتصادی چه می‌خواهند؟

جلسه کارگروه رفع موانع تولید فرصت مناسبی بود تا بیش از ۶۰ نفر فعال اقتصادی و صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی و متقاضیان سرمایه‌گذاری در تکاب دورهم جمع شده و مشکلات خود را با مدیران اقتصادی استان و مسوولان محلی در میان بگذارند.
نماینده واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی تکاب، مشکل تامین مواد اولیه، کرایه بالای حمل‌ونقل و دوری مسافت، مشکل فروش محصولات را از مهم‌ترین مشکلات فراروی واحدهای تولیدی این شهرک صنعتی عنوان کرد و گفت: خریداران، افزایش ۹درصد ارزش افزوده به نرخ محصولات تولیدی را قبول نمی‌کنند که امیدواریم برای این حل مشکل تمهیداتی اتخاذ شود. منصور قاسملو افزود: نوسانات نرخ و جرایم و معوقات بانکی و مشترک بودن امتیازهای آب و برق تنگناهای زیادی برای واحدهای تولیدی تکاب ایجاد کرده است.
این فعال اقتصادی بیان کرد: برای برون رفت از این مشکلات، واحدهای تولیدی به تسهیلات بانکی مناسب به میزان حداقل ۲۰میلیارد ریال نیاز دارد. رئیس انجمن معدنداران تکاب نیز در این جلسه مشکلات واحدهای معدنی این شهرستان را بیان کرد و اظهارکرد: معادن فعال تکاب برای دریافت مجوز «سینه‌کار» جدید با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده و همین مسئله مانع از توسعه فعالیت‌های معدنی می‌شود. اللهوردی دولتیاری گفت: همچنین بانک‌های عامل هنگام پرداخت تسهیلات بانکی به معدن داران از قبول پروانه بهره‌برداری معادن به عنوان وثیقه خودداری می‌کنند که این امر نیز خود مشکلی بر سر راه معدن‌داران برای دریافت تسهیلات است.
وی افزود: از مسوولان تقاضا داریم با درخواست سینه‌کار جدید برای معادن و پرداخت تسهیلات مناسب موافقت کرده و نسبت به اجرای صحیح قانون معادن در تکاب اقدام کنند. رفع موانع تولید در تکاب همت جمعی و تلاش ویژه‌ای می‌طلبد که امروز در حال محقق شدن است؛ برای توسعه این شهرستان ایجاد بسترهای تولید و سرمایه‌گذاری و بهبود زیرساخت‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و با وجود ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف از جمله معادن و گردشگری از محرومیت‌های تاریخی عقب‌ماندگی‌های عمرانی و اقتصادی رنج می‌برد. دولت تدبیر و امید نگاه وبژه‌ای به توسعه تکاب دارد و سال گذشته این شهرستان از سوی وزارت کشور جزو ۳۱ شهرستان محروم و کمتر توسعه یافته قرار گرفت و امسال نیزبه عنوان یکی از شهرهای مورد نظر در پایلوت توسعه انتخاب شد.

عناوین برگزیده