تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۶۹۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم توجه جدی به مبحث انرژی در صنعت سیمان

می متالز - با توجه به اینکه صنعت سیمان کشور یکی از صنایع انرژی بر به شمار می آید لذا در سال های پیش رو به دلیل افزایش هزینه ها باید در خصوص مبحث انرژی اقدامات موثری صورت پذیرد تا بتوان از بحران های احتمالی عبور کرد.
لزوم توجه جدی به مبحث انرژی در صنعت سیمان

به گزارش می متالز، سومین همایش صنعت سیمان و افق پیش‌رو در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر ماه برگزار شد که یکی از محورهای اصلی این همایش و کارگاه های آموزشی که برگزار گردید در خصوص بهینه سازی مصرف سوخت و فرآیندهای بازیافت و کاهش اتلاف انرژی در این واحد های تولیدی است که بر اساس آمار و ارقام اعلام شده برای تولید هرتن سیمان در کشور بطور متوسط ۱۰۰ متر مکعب گاز طبیعی و ۱۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف شود که با درنظر گرفتن قیمت جهانی گاز، تولید هر تن سیمان از رقمی بین ۱۵۰ تا بالای ۲۵۰ هزار تومان هزینه انرژی دارد و در چنین شرایطی دیر یا زود اثرات منفی خود را بروز خواهد داد.

در این همایش که با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری برای سومین سال متوالی برگزار میگردد نکاتی در همین ارتباط و همچنین اثرات زیست محیطی آن مطرح شد که در این خصوص معاون پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید بر ضرورت تعامل و همکاری بیشتر میان صنعت و دانشگاه گفت: مزایای ارتباط این دو بخش گره گشایی مناسب برای حل مشکلات مراکزصنعتی و علمی کشور است چرا که صنعتگران می توانند با بهره گیری ازتوان علمی پژوهشگران دانشگاهی از این مزیت ها بخوبی استفاده بهینه کنند و از طرف دیگر دانشگاهیان نیز با کسب مهارت‌ها و بهرمندی از تجارب عملی صنعتگران و تولید کنندگان، فعالیت های پژوهشی خود را با دیدگاهی تجربی وعملی از سر گیرند.

علی اصغر مولوی با بیان این که دانشگاه و صنعت باید با هم متحد و همراه  هم باشند افزود: همکاری دانشگاهیان با صنعتگران در فعالیت های اقتصادی نتایج قابل قبولی را در برداشته است و ما آمادگی داریم تا همکاری های لازم را با فعالان حوزه سیمان و بتن در کشور توسعه دهیم.

معاون پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری به این نکته نیز اشاه کرد که بسیاری از ایده های موجود باید عملیاتی شوند و افزود: با بهره گیری ازعلوم تخصصی پژوهشگران اقدامات به روز کاهش هزینه ها را در پی خواهد داشت.

محمدرضا مزدیان فرد، از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز در این همایش بر ضرورت استفاده از استاندارهای لازم زیست محیطی در تولید محصولات صنعتی کارخانجات سیمان تاکید کرد و گفت: آلایندگی محیط زیست ناشی از کم توجهی و عدم رعایت استانداردهای خاص مراکز صنعتی اکنون به عنوان یک چالش مهم مورد توجه است که در این راستا صنایع در تولید محصولات بایستی به سلامت محیط زیست توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: رسیدگی به محیط‌زیست باعث حفظ سرمایه‌گذاری و درنهایت سودآوری می‌شود. در رابطه با طول عمر کارخانه‌ها مانند کارخانه‌های سیمان نیز باید عنوان کرد که مواد موجود در این کارخانه‌ها میتوانند بسیار حمله‌کننده یا بسیار ساینده باشند.

محمدرضا مزدیان فرد در ارتباط با حفظ منابع طبیعی کشور تصریح کرد: ما به‌عنوان یک انسان باید به فکر حفظ منابع طبیعی باشیم، چراکه این منابع تنها مختص ما نیست و به نسل های آینده تعلق دارد.لذا فعالان صنعتی باید با راهکارهای علمی و عملی و بکارگیری اصول خاص تولید، به فکر بازدهی بالا و هزینه کم باشند و اجازه ندهند تا معادن و ذخایر ملی که سهم نسل های آینده نیز هست گلچین و بی محابا از بین برود.

وی افزود: در زمینه پیشگیری از ایجاد غبار و آلودگی در صنعت سیمان باید بیشتر برنامه‌ریزی کرد. در کشوری مانند آلمان بسیار بر این موضوع تاکید دارند.  برای مثال در وسط شهری کارخانه‌ای تاسیس کرده‌اند که این کارخانه به حدی درست و کارشناسی طراحی شده که هوای خروجی از دودکش آن کارخانه از هوای شهر سالم‌تر است و تمام فعالیت آن کارخانه زیر نظر مسئولان محیطی‌زیستی و ناظران آن قرار دارد.  دانشگاهیان باید با طراحی سیستم های مدرن آنگونه که محیط زیست را با مشکل آلودگی هوا مواجه نکند وارد عمل شوند و فعالان صنعتی نیز نباید فقط به فکر تولید محصولات و سودآوری باشند بلکه باید با بکارگیری و استفاده از تجهیزات مدرن که کمترین آلایندگی را دارند اقدام به تولید نمایند.

احسان امیری راد دبیر علمی این همایش و مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری نیز با اشاره به پایین بودن میزان بهره وری در صنعت سیمان کشور گفت: متاسفانه فعالان صنایع ما رغبت چندانی به بحث بهره وری تولید بخصوص در بخش انرژی ندارند و این موضوع باعث شده که در صورت افزایش قیمت سوخت با واقعی شدن نرخ حامل های انرژی، تولید از صرفه اقتصادی خاصی در کشور برخوردار نشود.

وی با اشاره به اتلاف سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومانی انرژی از طریق دودکش کارخانجات سیمان کشور تصریح کرد: چرا بازیافت حرارتی در صنعت سیمان مهم است؟ براساس آمارهای بین‌المللی، در سطح جهان ۱۴درصد از انرژی در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این میزان ۲درصد در صنعت سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تولید هر تن سیمان در کشور را نیازمند مصرف ۱۰۰ متر مکعب گاز و ۱۰۰ کیلووات ساعت برق دانست و گفت: اگر انرژی مصرفی برمبنای قیمت گذاری صادراتی محاسبه شود، تهیه هر تن سیمان در کشورحدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

وی تاکید کرد:دولت باید با پرداخت جوایز صادراتی به آن دسته از صنایع و کارخانه هایی که استانداردهای زیست محیطی دارند و یا در مسیر و کاهش انرژی در تولید گام برمی دارند حمایت کند.

احسان امیری راد در ارتباط با مزایایی بهره وری انرژی در صنعت سیمان گفت: بازیافت انرژی های حرارتی به خصوص دودکش های اصلی که دمایی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه دارند می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های تولید شود، بازدهی کارخانجات را افزایش و میزان گازهای گلخانه‌ای را کاهش بدهد. ازسوی دیگر می‌توان تا ۳۰درصد مصرف برق را از بازیافت حرارتی تامین کرد.

عناوین برگزیده