تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۷۰۲۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سایه سنگین ناآرامی‌های شیلی بر معادن مس

کودلکو در میانه شکاف دولت و ملت

می متالز - نا آرامی‌های سیاسی در شیلی معادن سومین تولیدکننده بزرگ مس را تهدید می‌کند، این در حالی است که شرکت دولتی استخراج‌کننده فلز سرخ در این کشور به دنبال دریافت بوده دولتی برای کاهش بدهی‌های خود و ارتقای معادن قدیمی است.
کودلکو در میانه شکاف دولت و ملت

به گزارش می متالز، در پی ناآرامی‌ها در شیلی، موقعیت کودلکو (شرکت دولتی استخراج مس شیلی) به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان به طور فزاینده‌ای در خطر است. اعتراضات مردمی در این کشور از ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) و در چند شهر شیلی در واکنش به بالا بردن هزینه متروی سانتیاگو، بالارفتن هزینه زندگی، نابرابری رایج در کشور و خصوصی‌سازی از سانتیاگو پایتخت شیلی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
در چنین شرایطی، کودلکو در پی آن بود تا در یک دهه آینده مبلغی برابر با ۲۰ میلیارد دلار صرف مدرنیزه کردن معادن قدیمی خود کند و جریان رو به کاهش تولید مس را از بین ببرد، اما حالا اعتراضاتی که به کشیده شدن میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها انجامیده، می‌تواند این شرکت دولتی را در رسیدن به خواسته‌هایش با موانع جدی رو‌به‌رو کند. این در حالی است که معترضان مطالبات اقتصادی دارند و خواهان تغییر در همه چیز از دستمزدها گرفته تا خدمات درمان و آموزش هستند.
در چنین شرایطی کودلکو باید برنامه‌های خود را به تاخیر بیندازد، اما از سویی دیگر هزینه‌های آن برای فرآوری کانی‌های کم‌عیار از معادن قدیمی رو به افزایش است. چنین رویه‌ای می‌تواند بدهی‌های شرکت را بالا ببرد این در حالی است که اکنون نیز به دلیل بدهی‌ها در فشار است. بنابر گفته کولین هامیلتون، مدیر پژوهش کامودیتی‌ها در شرکت کانادایی بی‌ام‌اُ‌کپتال‌مارکِتز، اگر دولت کمکی به کودلکو نکند، این شرکت که درحال‌حاضر ۸درصد از تولید جهانی مس را در اختیار دارد، از موقعیت کنونی خود نزول می‌کند.
او می‌افزاید: بالا نرفتن میزان تولید، چشم‌انداز مثبتی برای مس شیلی نیست و در نتیجه آن کودلکو در ۳ تا ۴ سال آینده نمی‌تواند بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز سرخ در جهان بماند، چون دولت شیلی در کوتاه‌مدت اولویت‌های اقتصادی دیگری پیش رو دارد. در این شرایط بدهی کودلکو نیز بسیار بالاست و این شرکت در صرف هزینه‌هایش محافظه‌کارانه‌تر رفتار کند.
در همین راستا دولت راست‌گرای سباستین پینیه‌را در اوایل امسال میلادی گفته بود که گفت‌وگو در مورد بودجه کودلکو باید به زودی و به محض اینکه دولت لایحه اصلاح مالیات را وضع کند، شروع شود، اما از آغاز اعتراضات در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) و وقوع خشونت به خیابان‌ها دیگر هیچ صحبتی درباره درخواست‌های کودلکو نشد. اصلاحات مالیات نیز کنار گذاشته شد و دولت متعهد به سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در سال در پروژه‌های اجتماعی برای مردم شده است. بنابر گفته وزیر اقتصاد شیلی وضعیت مالی دولت بسیار پیچیده است و توسعه ۷.۸ درصدی سرمایه‌گذاری عمومی در صرف هزینه‌ها در سایر نقاط محدودیت ایجاد می‌کند.
با این حال در چند سال گذشته تولید سالانه کودلکو تغییر چشمگیری نداشته، اما اگر شرکت هم قادر به حفظ میزان تولید باشد، کانی‌های معادن قدیمی توان ارائه مس بیشتری ندارند و کاهش عیار کانی‌های به معنای افزایش هزینه‌های فرآوری برای شرکت است. کودلکو در سال گذشته میلادی رقم تولید خود را از معادنی که بر آنها مالکیت دارد و معادنی که سهمی از آنها در اختیار دارد، ۱.۸۱ میلیون تن اعلام کرد این در حالی است که رقم تولید شرکت استرالیایی بی‌اچ‌پی‌بیلتون در جایگاه بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان در سالی مالی منتهی ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد - تیر ۱۳۹۸) خورشیدی ۱.۶۹ میلیون تن بود.
کودلکو همچنین برای رویارویی با بحران کاهش عیارها تصمیم به حفر بیشتر معادن و رفتن به اعماقی داشت که پیش از این به آنها ورود نکرده بود، اما این اتفاق نیز نیاز به استفاده از تجهیزات مدرن و فنون جدیدی دارد که هزینه‌بر است چون برخی از معادنی کودلکو از آنها بهره‌برداری می‌کند، به یک قرن می‌رسد. چوکویی‌کاماتا یکی از این معادن است و کودلکو در تابستان گذشته عملیات استخراج زیرزمینی را در معدن چوکویی‌کاماتا که تاکنون به صورت روباز بهره‌برداری می‌شد، آغاز کرد.
 این پروژه ۵.۵میلیارد دلار هزینه دربرداشت و نخستین تلاش چندمیلیارد دلاری این شرکت برای ارتقای فعالیت‌های معدنی با هدف رونق تولید به شمار می‌آمد.
گفتنی است کودلکو که در زمینه تولید مس، مولیبدن، رنیوم، نقره و طلا فعالیت دارد از اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد شیلی برخوردار است. مدیرعامل آن وزیر معادن شیلی است و از سوی رئیس‌جمهور شیلی تعیین می‌شود.

عناوین برگزیده