تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۷۳۴۲۹
سرویس خبر : محیط زیست

ایران تا ۴۰ سال آینده در وضعیت خشکسالی باقی می ماند

می متالز - بر اساس خوشبینانه ترین برآوردهای هواشناسی، فلات ایران حداقل تا سال ۲۰۶۰ میلادی در وضعیت خشکسالی باقی خواهند ماند و اگر در طول سال های پیش رو تدبیر مناسبی برای مدیریت منابع آب و کاهش تولید دی اکسید کربن در منطقه صورت نگیرد، دوره خشکسالی ایران تداوم خواهد یافت.
ایران تا ۴۰ سال آینده در وضعیت خشکسالی باقی می ماند

به گزارش می متالز، این مطلب را سحر تاجبخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور دیروز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد و گفت: گزارش جدید بین المللی در مورد تغییرات اقلیمی و شدت انتشار دی اکسید کربن در نقاط مختلف جهان ظرف سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر می شود، ولی بر مبنای گزارشات قبلی منتشر شده، تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌ رویه از منابع آبی در ایران به حدی زیاد بوده که در خوشبینانه‌ترین حالت، حتی اگر سال های آتی ترسالی باشند، تا سال ۲۰۶۰ میلادی از وضعیت خشکسالی خارج نخواهیم شد.

وی گفت: نباید فراموش کنیم که ۱۱ سال متوالی در خشکسالی مفرط قرار داشتیم و با یک سال بارندگی مطلوب، آثار مخرب خشکسالی گذشته برطرف نخواهد شد.

تاجبخش تأکید کرد: پیش بینی های هواشناسی نه تنها در ایران بلکه در تمامی نقاط جهان، ملاک خوبی برای مدیریت منابع آبی نیست و برای کنترل مصرف آب و پایش منابع آبی باید به شیوه های دیگری غیر از پیش‌ بینی های هواشناسی متوسل شد. وی افزود: اصولا پیش بینی هواشناسی همراه با عدم قطعیت است و پیشرفته‌ ترین کشور‌ها هم نمی‌توانند بیش از ۷۵ درصد دقت و صحت در پیش بینی داشته باشند.رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران کشور رسماً اعلام کرد اگر هشدار‌های هواشناسی نبود، در سیلاب ابتدای سال فقط در استان لرستان بیش از هزار کشته می‌دادیم، افزود: سازمان هواشناسی ۷۲ ساعت قبل از وقوع سیل هشدارهای لازم را داده بود ولی اساساً هشدار سیلاب بدون دسترسی به اطلاعات وزارت نیرو که میزان دبی آب رودخانه‌ها و اطلاعات آن‌ها را سنجش می‌کند، مقدور نیست.

وی درباره تداوم وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: سامانه جوی که از امروز(سه شنبه) وارد کشور می‌شود، بارش‌های مناسبی در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور خواهد داشت که دامنه نفوذ جریانات آن روی تهران هم تأثیر خواهد گذاشت. بر همین اساس آلودگی‌های جوی تهران حداکثر برای ۱۲ تا ۱۵ ساعت کاهش می‌دهد، اما پس از این مدت با کاهش محسوس دما و پایداری هوا، مجدداً شاهد افزایش آلودگی‌هوا در کلانشهرها به ویژه تهران خواهیم بود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ، پدیده تشدید آلودگی و کاهش کیفیت هوا مربوط به تولید و انتشار گازهای مخرب در اتمسفر است که شرایط هواشناسی نظیر سرد شدن سطح زمین آن را تقویت می کند. وارونگی هوا عموماً در فصل زمستان و در مجاورت سطح زمین رخ می دهد و برطرف کردن آن ارتباطی با بارش باران ندارد.

وی گفت: شرایط پایدار هوا فقط با وزش باد برطرف می شود و در فصل زمستان معمولا شرایط وزش باد مهیا نیست، زیرا عموماً بادها در فصل بهار با جابجایی توده های هوا ایجاد می شوند.

تاجبخش گفت: موضوع انتشار بوی نامطلوب هوا در تهران ظرف روزهای اخیر در حوزه بررسی سازمان محیط زیست قرار دارد و منشاء انتشار این بو هنوز مشخص نیست، با این وجود سازمان هواشناسی کشور برای همکاری در تعیین حوزه های انتشار آمادگی دارد.

عناوین برگزیده