تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۷۳۵۳۲
سرویس خبر : انرژی

تأمین مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای طرح فراگیر پالایشی سیراف

می متالز - وزیر نفت از تامین مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای طرح فراگیر پالایشی سیراف خبر داد و گفت: این طرح در حال اجراست و طبق تفاهم‌های انجام‌ شده، منابع مالی آن از طریق بانک مرکزی تامین خواهد شد.
تأمین مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای طرح فراگیر پالایشی سیراف

به گزارش می متالز، بیژن زنگنه که در حاشیه مراسم نخستین رویداد نو آوری وزارت نفت با عنوان «پترولیوم تیکاف» با خبرنگاران سخن می گفت، در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌های وزارت نفت در پالایشگاه‌ سازی افزود: اگر کسی مخالف پالایشگاه‌ سازی است، چگونه تولید روزانه بنزین کشور از ۵۲ میلیون لیتر به روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده است، پس اگر موافق پالایشگاه‌ سازی بودم چه می‌کردم؟

وی با اشاره به اینکه چه کسی در تاریخ صنعت نفت توانسته است افزایش ۲ر۲ برابری در حوزه تولید سوخت را محقق کند، گفت: عده‌ای علاقه دارند چیز‌هایی را بگویند، ما هم توضیح می‌دهیم، برخی اوقات شنیده می‌شود، اما برخی اوقات هم مثل بازار مسگرها آن قدر سر و صدا زیاد است که شنیده نمی‌شود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه واقعیت این است که اقدام‌های وزارت نفت در پالایشگاه‌ سازی بسیار مهم و بزرگ است، افزود: نمونه آن توسعه پالایشگاه های تبریز، اصفهان و بندرعباس، آبادان و ستاره خلیج‌ فارس است، اما باز هم تاکید می‌کنم که مشکل سوخت کشور را نباید در پالایشگاه‌ها جستجو کرد، بلکه مشکل سوخت کشور را باید در فناوری خودرو‌ها جستجو کرد.

وی با اشاره به صحبت‌های خود درباره ملی شدن سوخت گاز طبیعی فشرده (سی‌ ان‌ جی) گفت: باید از سوخت سی‌ ان‌ جی به عنوان یک سوخت ملی حمایت کرد، اما آن هم سبب نمی‌شود بازده حرارتی و مقدار مصرف ما پایین بیاید، چرا که سوخت ۵۰ سنتی بنزین به سوخت گاز ۲۰ سنتی تبدیل می‌شود که همین موضوع برای اقتصاد ملی ما مهم و تاثیرگذار است.

زنگنه دربخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه باید امید به آینده ایران را زنده نگه داریم، اضافه کرد: با اعتبارات نه چندان زیاد می‌توان از سرمایه جوانان و شرکت‌های دانش‌ بنیان و استارت آپ‌ها صیانت کرد و ایجاد صندوق نوآوری، تامین اعتبار و تضمین خرید اقداماتی است که می‌تواند به شرکت‌های دانش‌ بنیان کمک کند و در برنامه ما قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از دلایل آمریکا از تحریم ایران فراهم کردن بازار برای نفت شیل خود بوده است، تصریح کرد: بنابراین تنها قضیه سیاسی نبوده ، بلکه اقتصاد هم دخیل بوده است و در این زمینه تردیدی ندارم. آمریکا در دو سال پیاپی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هر سال ۵ر۱ میلیون بشکه به تولید خود اضافه کرد که با قیمت‌های بالای ۶۰ دلار فروخت و بدون زحمت هم توانست با خارج کردن ایران و ونزوئلا، بازار را در اختیار داشته باشد، بنابراین این موضوع تنها سیاسی نبود، بلکه قضیه اقتصادی هم بود که پوششی سیاسی به خود گرفت و با زور و گردن‌ کلفتی آن را اعمال کردند.

وزیر نفت با بیان اینکه ما بلدیم دوباره چگونه بازار را به دست بیاوریم، افزود: می‌دانیم چگونه از پس قلدربازی‌های برخی تولید کنندگان برآییم. فقط تحریم را بگذرانیم، بعد می‌دانیم چگونه بازارمان را برگردانیم.

وی همچنین در این مراسم با اشاره به حمایت از ساخت داخل با خرید تضمینی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت گفت: پیشنهاد تاسیس صندوق نوآوری صنعت نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون تومان را به‌ زودی ارائه خواهیم داد.

این عضو کابینه دولت دیروز ادامه داد: برنامه جدید وزارت نفت حمایت از سازندگان داخلی با طرح ضمانت خرید است و این وزارتخانه خرید از سازندگانی که کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را ساخته و گواهی کیفی آن را دریافت کنند، تضمین می‌کند. وی تاکید کرد: در سال ۱۳۷۶ هیچ دانشگاهی در ایران به معنای واقعی در بخش بالادستی صنعت نفت دانشجو نمی‌ پذیرفت، اما هم‌اکنون در این بخش وضع خوبی داریم.

زنگنه با اشاره به امضای ۲۶ قرارداد پژوهشی در ۶ سال گذشته، گفت: فاز اول ۹ قرارداد در بخش بالادستی، پنج قرارداد اکتشاف و ۱۲قرارداد برای ساخت انستیو پایین دستی تمام شده و اجرای فاز دوم را آغاز کرده ایم. به گفته وی، فرآیندی برای استقرار استارت‌ آپ‌ها در منطقه ری طرحی شده و پیش بینی می شود ۱۵۰ استارت‌آپ را بتوانیم در ری مستقر کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: نیازهای ما که بسیار فراتر از قطعات و مواد شیمیایی است، بیشتر شامل نیازهای نرم افزاری، فرآیندی و سیستمی می شود که اگر درست عمل کنیم شاهد جهش خوبی خواهیم بود.

عناوین برگزیده