تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۰۹
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۷۴۲۲۸
سرویس خبر : انرژی

امضای قرارداد ۴۲ میلیون یورویی برای بومی سازی قطعات درحوزه برق ومخابرات

می متالز - قرار داد‌هایی به ارزش ۴۲ میلیون یورو در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با موضوع برق، الکترونیک و مخابرات به امضا رسید.
امضای قرارداد ۴۲ میلیون یورویی برای بومی سازی قطعات درحوزه برق ومخابرات

به گزارش می متالز، در این مراسم که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین شرکت‌های مخابرات، اپراتور‌ها و سازندگان قطعات برق، الکترونیک و مخابرات برگزار شد در مجموع ۴۲ میلیون یورو قرارداد برای ساخت ۲۸ قطعه اصلی در این حوزه‌ها به امضای سازندگان و سفارش دهندگان رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم بر ضرورت نهادینه کردن نهضت ساخت داخل تاکید کرد و گفت: این نهضت در کشور شروع شده، اما مهم تر، گسترش و تعمیق آن است.

رضا رحمانی افزود: تجربه چند ماه اخیر نشان می‌دهد که توانایی شرکت‌ها و متخصصان داخلی در ساخت و تولید بسیاری از قطعات بخش‌های صنعتی کشور بالاست و باید از این ظرفیت بهره برد.

وی گفت: تولید داخل امسال افزایش پیدا کرده است و اکنون شاهد رشد اقتصادی مثبت هستیم، موضوعی که مراکز جهانی هم به ویژه برای سال آینده برای ایران پیش بینی می‌کنند.

رحمانی تصریح کرد: امسال تولید دارو ۳۰ درصد و صنایع غذایی هم ۱۵ درصد در مقایسه با پارسال افزایش پیدا کرده است و در چند کالای حساس مثلا تولید پارچه چادر باید طی سه سال آینده به خودکفایی برسیم.

وزیر صنعت وضعیت تولید پوشاک در کشور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: از ۴۵۰ هزار تن نیاز سالانه پوشاک، ۳۵۰ هزار تن آن تولید داخل است و باید ظرفیت‌ها افزایش پیدا کند.

همچنین در این مراسم از گوشی هوشمند شاهین ۲ ساخت شرکت جی ال ایکس ایران با حضور وزیر صنعت رونمایی شد.

خبر دیگری حاکی است، وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از بهره برداری نخستین واحد تولید لاستیک کامیون درکشور با ظرفیت تامین ۲۵ درصد نیاز داخلی در ماه آینده خبر داد.

رضا رحمانی افزود: در بحث خود کفایی و تولید کالاهای داخلی چند کار جدی انجام دادیم نخستین کار این است که کالاهایی که می‌توان در داخل تولید کرد از وارد کردنش جلوگیری شود.

وی به بحث تأمین قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ هزار خودرو به علت ناقص بودن قطعات آن در پارکینگ‌ها مانده بود که نمی‌توانستیم آن‌ها را تحویل دهیم. اکنون این تعداد به ۱۰ هزار خودرو رسیده است و در واقع عمده این قطعات با قیمت بسیار کمتر از رقم وارداتی آن در داخل ساخته شده است.

رحمانی افزود: در بحث لاستیک کامیون که ۷۰ درصد وارداتی بود، طراحی صورت گرفت تا پنج واحد تولید لاستیک کامیون را داخلی کنیم که تا ماه آینده نخستین واحد تولیدی به بهره برداری می‌رسد و ظرفیت تولید آن ۲۵ درصد نیاز داخلی است و با ۳۰ درصد تولید داخلی که داشتیم ۵۵ درصد نیاز داخلی تولید خواهد شد.

وی اظهار داشت: در بحث چادر مشکی ۹۰ درصد پارچه چادر مشکی وارداتی بود که با تلاش‌هایی که صورت گرفت نخستین واحد تولیدی بزودی فعال می‌شود و ۳۰ میلیون متر تولید داخل را تأمین می‌کند در حالی که اکنون مصرف داخل ۹۰ میلیون متر است که با ۱۰ میلیون متری که اکنون داریم و با فعال شدن این واحد تولیدی حدود ۵۰ درصد نیاز داخل را تأمین می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه به زودی کارخانه آلومینیوم جنوب را با ۳۰۰ هزار تن ظرفیت تولید فعال می‌کنیم که در این خصوص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است، افزود: نهضتی در حوزه صنعت و معدن شروع شده است به طوری که در سال گذشته ۳۰ درصد کالاهای مصرفی وارداتی را کاهش دادیم.

وی با بیان اینکه با اعمال مدیریت جهادی، تحریم‌های گسترده خارجی نتوانست مانع رشد تولید و اشتغال در کشور شود و امسال در بیشتر حوزه‌ها رشد داشتیم، افزود: شرایطی که سال گذشته در بازار و بخش‌های دیگر داشتیم با کمک نیروهای جوان و تلاش جهادی و بسیجی وار تغییر کرد و تولید هشت ماهه ما در حوزه‌های مختلف بازار، معدن و کسب و کار نسبت به سال گذشته رشد داشت.

رحمانی با اشاره به اینکه امسال نه تحریم‌ها کم و نه درآمد ما بیشتر شد اما وضعیت تولید در ۸ ماهه گذشته در بیش از دو سوم اقلام افزایشی بوده است،گفت: برای حفظ وضع موجود در حوزه تولید و اشتغال، در شرایط تحریم تلاش کردیم و موفق شدیم مانع از تأثیرگذاری تحریم‌ها و ایجاد کمبود در بازار شویم.

وی با بیان اینکه یکی از بیشترین جاهایی که رشد داشتیم، صنایع معدنی بود، گفت: در بیشتر کالاهای عمده رشد داشته‌ایم و تولیدات ما در فولاد، سیمان، صنایع غذایی و دارویی و صنعت پتروشیمی افزایشی بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به تلاش این وزارتخانه برای تقویت نهضت ساخت داخل اشاره کرد و افزود: هر کالایی را که می‌توانستیم در داخل تولید کنیم مانع واردات آن شدیم و ۱۰ میلیارد دلار از ارز مختص واردات را برای تولید سرمایه گذاری کردیم.

وی از افزایش رونق تولید با هدف ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی در هشت ماهه گذشته خبر داد و گفت: در گذشته ۲ درصد واردات کشورهای همسایه ما از ایران بود و در هشت ماهه نخست سال جاری، صادرات به بیشتر کشورها از لحاظ وزنی ۱۶ درصد افزایش یافته است.

رحمانی از شناسایی گلوگاه‌های تحریم در حوزه‌های مختلف خبر داد وتصریح کرد: در حوزه فولاد، تولید الکترود گرافیکی را به عنوان گلوگاه شناسایی و آنرا در داخل تولید کردیم.

وزیر صنعت همچنین از راه اندازی سامانه جامع توان یاب در آینده نزدیک خبر داد و افزود: غیر از بخش خودرو و آلومینیوم، تولید ما در همه بخش‌ها رونق داشته است و این دستاورد با حضور مردم و تولید کنندگان محقق شده است.

عناوین برگزیده