تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۷۴۶۶۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

دلیل تاخیر یکساله آغاز پروژه‌های مس، تحریم‌های آمریکا بود/ مردم ورزقان، فردا ثمره صبر و ایستادگی خود را می‌بینند

می متالز - نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، دلیل عمده تاخیر یکساله آغاز طرح‌های توسعه مس سونگون را محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا اعلام کرد.
دلیل تاخیر یکساله آغاز پروژه‌های مس، تحریم‌های آمریکا بود/ مردم ورزقان، فردا ثمره صبر و ایستادگی خود را می‌بینند

به گزارش می متالز، رضا علیزاده با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: طرح‌های توسعه مس سونگون، سه کارخانه اصلی ذوب، پالایش و اسیدسولفوریک و چندین کارخانه اقماری دیگر را شامل می‌شوند که هدف نهایی طرح‌ها، تبدیل کنسانتره به مس کاتد (شمش مس) است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح‌ها، سال ۸۹ آغاز شده بود، افزود: این طرح‌ها ۴ سال بعد از شروع، در حالی که ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی متوقف شدند.

نماینده ورزقان و خاروانا با اشاره به مذاکرات طولانی طی سال‌های ۹۵ و ۹۶برای رفع توقف طرح‌های توسعه مس سونگون، گفت: بالاخره با ارایه ادله علمی بعد از دو سال موفق به احیای مجدد طرح‌ها شدیم تا اینکه سال ۹۷، شرکت صنایع ملی مس ایران برای خرید تکنولوژی، فراخوان بین المللی داد.

وی ادامه داد: برنده مناقصه، یک شرکت چینی بود، قرارداد بسته شد و اقدامات لازم برای انتقال پول انجام گرفت. اما متاسفانه این اقدامات با آغاز تحریم‌های مجدد آمریکا علیه کشورمان مصادف شد و بدلیل محدودیت‌های پیش‌آمده، آغاز عملیات اجرایی پروژه یک‌سال به تاخیر افتاد.

علیزاده با بیان اینکه همزمان با تلاش برای رفع محدودیت‌ها، توجه و نگاه‌ها به ظرفیت‌های داخلی معطوف شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه توجه به توان داخلی ثمر داد و موانع تامین تکنولوژی و اجرا تقریبا برطرف شد.

وی با اشاره به آغاز مجدد عملیات اجرایی طرح‌های توسعه مس سونگون با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، نایب رییس مجلس، مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران، مقامات و مدیران استانی و شهرستانی و مردم شریف شهرستان گفت: فردا (شنبه) طی یک مراسم، رفع توقف و شروع مجدد عملیات اجرایی پروژه‌ها در سطوح مختلف انجام خواهد شد.

نماینده شهرستان ورزقان در مجلس، مدت زمان اجرای طرح‌ها را ۳۶ ماه اعلام کرد و افزود: بخشی از کارها را شرکت مس راساً انجام می‌دهد و بخشی دیگر را تلفیقی از شرکت‌های داخلی و خارجی اجرا خواهند نمود.

وی تصریح کرد: سایت پروژه به مساحت ۷۰ هکتار، خاکبرداری و تسطیح و بخشی از سوله‌ها و سالن‌ها نیز اجرا شده است.

علیزاده در خاتمه سخنانش، رفع توقف طرح‌های توسعه سونگون را ثمره حمایت‌های همه‌جانبه نهادها و مسوولین کشوری، استانی و شهرستانی دانست و گفت: مردم شهرستان ورزقان فردا ثمره صبر و ایستادگی خود را خواهند دید و انشاا… شهد شیرین این موفقیت نیز بزودی با افزایش زمینه‌های اشتغال جوانان و توسعه و آبادانی شهرستان ظهور و بروز خواهد یافت. 

منبع: تبریز من
عناوین برگزیده