تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۷۵۲۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حاجی بابایی:

سقف بودجه عمومی دولت بالاتر از ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است

می متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه ها درماده واحده لایحه بودجه سال ۹۹ لحاظ نشده است، گفت: سقف بودجه عمومی دولت ۷۳۴ هزار میلیارد تومان است، نه ۴۸۴ هزار میلیارد تومان که در ماده واحده آمده است.
سقف بودجه عمومی دولت بالاتر از ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است

به گزارش می متالز، حمیدرضا حاجی بابایی، با بیان اینکه عدم شفافیت، بزرگترین مشکل بودجه کشور است، گفت: میزان بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه 484 هزار میلیارد تومان اعلام شده است، اما در بررسی اولیه نشان می دهد رقم واقعی آن 734 هزار میلیارد تومان است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: آیا زمان آن نرسیده است، که دولت و مجلس بودجه را شفاف سازی کنند؟

وی با بیان اینکه متاسفانه لایه های تودرتو در بودجه قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی را از مجلس گرفته است، ادامه داد: دولت، سقف درآمدها و هزینه های ماده واحده را 484 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است، اما در اولین محاسبه ساده  مشخص می شود که سقف ماده واحده، از نظر درآمدها وهزینه ها 734 هزارمیلیارد تومان است.

حاجی بابایی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای ایجاد تبصره 14 قانون بودجه 1398، تاکید کرد: درحالی که درسال 1395 برآورد، اینجانب از درآمد دولت در بحث هدفمندی یارانه ها، میزان 87 هزار میلیارد تومان بود، در همان سال، دولت درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها را 31 هزارمیلیارد تومان اعلام کرد، اما درنهایت، اتفاق نظر همه بر 87 هزار میلیارد قرار گرفت واین مبلغ تایید شد.

آیا 250 هزار میلیارد تومان درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه ها درماده واحده لحاظ شده است؟

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، افزود: سال 96، درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها 102 هزار میلیارد تومان،  سال 1397، مبلغ  110 هزار میلیارد تومان و در سال 1398، این مبلغ 140 هزار میلیارد تومان محاسبه و در مجلس تصویب شد.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۳۹۹، 250 هزار میلیارد تومان حاصل از هدفمندی یارانه ها، تحت عنوان جدول تبصره 14 و هزینه و درآمدها پیش بینی شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با طرح این پرسش که آیا این 250 هزار میلیارد تومان درماده واحده لحاظ شده است؟ گفت: حتما جواب منفی است ، به همین دلیل در اولین نگاه بودجه ای می توان دریافت که  سقف بودجه عمومی دولت  734 هزار میلیارد تومان است، نه 484 هزار میلیارد تومان که در ماده واحده آمده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امسال تمرکز ما در بودجه بر شفافیت خواهد بود، تصریح کرد: قطعا با افزایش شفافیت لایحه بودجه سال 1399 ، این واقعیت روشن می شود و این شفاف سازی، رسالت کمیسیون تلفیق بودجه سال 1399 است.

عناوین برگزیده