تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۷۷۴۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ماجرای کش دار ایرالکو و وکیل چند میلیاردی؛

نماینده اراک: هیچ کس در استان مرکزی پاسخ گوی چرایی عدم انتقال آندسازی نیست

می متالز - نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم انتقال آندسازی ایرالکو، گفت: انتقال طرح آند سازی که سال های سال است باقی مانده و هیچ کس هم در این استان پاسخ نمی دهد. نه شرکت به کسی پاسخ گوست و نه مقامات استان و نه حتی مقامات قضایی که این کار را پیگیری کنند.
نماینده اراک: هیچ کس در استان مرکزی پاسخ گوی چرایی عدم انتقال آندسازی نیست

به گزارش می متالز، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی گفت:  با توجه به بهبود بارندگی ها که منجر به سرریز سد کمال صالح شده است و عملا این آب از دسترس خارج می شود، پیشنهاد این است که مجموعه های صنعتی نزدیک اراک که مصرف بالای آب دارند و از آب های زیر زمینی منطقه استفاده می کنند، ملزم به استفاده از آب سد کمال صالح با پرداخت بهای آن در فصولی که آب مازاد در آن وجود دارد شوند که این کار در راستای تقویت آب های زیر زمینی کمک کننده خواهد بود.

کریمی با اشاره به مصوبه سال ۸۶ هیات وزیران در خصوص آلودگی هوای اراک، عنوان کرد: این مصوبه در راستای تعیین تکلیف و تصمیم گیری و بهبود وضعیت آلودگی هوای اراک صادر شده و مدت زیادی از آن گذشته است و اگر جداول پیوست این مصوبه را ملاحظه کنیم، فرصت اجرای بندها از ۱ تا نهایتا ۵ سال در نظر گرفته شده است اما این همه مدت از سال ۸۶ تا به حال گذشته و درصدی پیشرفت مشخص در کارگروه ها نمی بینیم که ذکر شود. اینکه چند وقت یک بار جلسه ای بگذاریم و صحبتی شو،د لطفی ندارد.

وی بیان کرد: پایش بحث آلودگی هوای اراک به صرف گزارش مراکز پایش در یک مقطع زمانی کوتاه مدت، نتیجه درستی به ما نمی دهد. ما یک روند بلند مدت برای آلودگی هوای شهری مانند اراک داریم و باید اقداماتی انجام شود که در بلند مدت ما را به یک شرایط بهبود برساند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم انتقال آندسازی ایرالکو، تصریح کرد: انتقال طرح آند سازی که سال های سال است باقی مانده و هیچ کس هم در این استان پاسخ نمی دهد. نه شرکت به کسی پاسخ گوست و نه مقامات استان و نه حتی مقامات قضایی که این کار را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: وکیلی آمده و سر این شرکت کلاه گذاشته و مبالغ هنگفتی از جیب این شرکت، که جیب بیت المال است به تاراج رفته و هم چنان ادامه دارد و مدیران این شرکت هم می گویند ما نمی توانیم جلوی این را بگیریم. از طرفی آلایندگی یا عدم آلایندگی این شرکت و پرداخت عوارض آلایندگی هم روی همین پروسه قفل شده و گیر کرده است. آیا باید تکلیف این شرکت مشخص شود یا نه؟ طرح آندسازی منشا آلایندگی این شهر هست یا نه و بالاخره باید در این کارگروه این موارد را رفع کنیم.

کریمی با تاکید بر اینکه بخشی از مصوبه سال ۸۶ اجرا و بخشی دیگر اجرا نشده است اظهار کرد: خیلی از مسائل ممکن است جدید اتفاق افتاده باشد. ممکن است حجم اثر گذاری وسایل نقلیه در آلایندگی هوای اراک نسبت به سال ۸۶ بیشتر شده باشد و به همین دلیل ما باید تمیهدات جدیدی برای حل این قسمت کار ببینیم.

وی بیان کرد:  انتظار می رود دولت و مسوولین استان نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند و در همین کارگروه طرح را بازنگری کنیم و یک نمونه جدید از آن تهیه شود و به هیئت وزیران پیشنهاد دهیم و بتوانیم با نیرو و انرژی جدیدی که ایجاد می شود یک قدم بلند و موثر برای کاهش آلودگی هوای اراک برداریم.

کریمی در خصوص برخی از اقدامات انجام شده در پالایشگاه شازند گفت: موارد اصلاحی که در پالایشگاه شازند انجام شده اگر چه دیر هنگام است ولی قابل تقدیر است. انتظار می رفت اقدامات اصلاحی زود تر از اینها انجام شود.

وی بازیافت گازهای حاصل از سوزاندن در فلرها را مهم دانست و اضافه کرد: این اقدام علاوه بر اینکه برای وزارت نفت صرفه اقتصادی دارد به لحاظ زیست محیطی هم مهم است و شخصیت های دانشگاهی زیادی می شناسیم که این کار را شدنی می دانند ولی در وزارت نفت در این خصوص عزمی دیده نمی شود که بخواهند در این خصوص کار جدی انجام دهند.

نماینده مردم اراک در پایان صحبت های خود از عدم حضور شهردار و فرماندار اراک در این جلسه به شدت انتقاد کرد.

عناوین برگزیده