تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۷۸۳۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

بومی‌سازی فولاد نیازمند نگاه مستمر

می متالز - از عمر صنعت فولاد ایران بیش از نیم قرن می‌گذرد و در این ۵دهه، صنعت فولاد توانسته به‌خوبی در مسیر بومی‌سازی خود گام بردارد، اما در چند سال گذشته آنچه صنعتگران فولاد را با تنگناهایی روبه‌رو کرده، تحریم‌ها و منع برخی از واردات در زمینه مواد اولیه، قطعات یا تجهیزات بوده است؛ موضوعی که دست‌اندرکاران این صنعت را به این سمت پیش برده تا با استفاده از توان متخصصان داخلی این صنعت را به سمت بومی‌سازی کامل و بی‌نیاز از واردات یا متخصصان خارجی سوق دهند.
بومی‌سازی فولاد نیازمند نگاه مستمر

به گزارش می متالز، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به‌دنبال خروج امریکا از برجام و تحریم‌های دوباره سال۱۳۹۷، بر آن شد تا با جدیت بیشتری موضوع بومی‌سازی در صنعت فولاد را با ۴ محور مورد پیگیری قرار دهد. یکی از این محورها برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد است.
جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که نخستین دوره آن دی سال گذشته برگزار شد با استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو و دومین دوره آن نیز دی امسال برگزار خواهد شد.
 «جشنواره و نمایشگاه بومی‌سازی فولاد فرصت مناسبی است تا شرکت‌هایی که توانمندی‌های آن ناشناخته باقیمانده به معرفی توانمندی‌های خود بپردازند.» این‌ مطلب را سیف‌الله‌ امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.
 

درباره اهمیت جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران بگوید؟

جشنواره و نمایشگاه بومی‌سازی فولاد که نخستین دوره آن سال گذشته برگزار شد، بازتاب‌های بسیار خوبی به‌دنبال داشت. برخی شرکت‌ها که قادر به تولید برخی تجهیزات در صنعت فولاد شده اما ناشناخته باقی‌مانده بودند، در نمایشگاه این فرصت را پیدا کردند که به معرفی توانمندی‌های خود بپردازند. از نمایشگاه سال گذشته تا ‌اکنون هم برخی شرکت‌های تولیدکننده داخلی شناسایی شدند و برخی شرکت‌ها نیز نیاز خود را از طریق این شرکت‌های داخلی تامین کردند.
 

استمرار برگزاری این نمایشگاه را باوجود نمایشگاه‌های دیگری که در طول سال برگزار می‌شود تا چه اندازه ضروری می‌دانید؟

نگاه این نمایشگاه به بومی‌سازی است و نه فقط به فروش محصولات، از همین رو بسیار مهم است که این نگاه استمرار داشته باشد. دومین دوره نمایشگاه با این مزیت همراه خواهد بود که شرکت‌هایی که در نمایشگاه نخست شرکت داشتند، دستاوردهای خود را در یک سال گذشته ارائه بدهند که بدون شک همراه با موفقیت‌هایی بوده؛ بنابراین نمایشگاه دوم از این جهت دارای اهمیت است که شرکت‌هایی که سال گذشته حضور داشتند، گزارشی از عملکرد خود را ارائه می‌دهند. براساس گزارش‌های ارائه‌شده از سال گذشته، بومی‌سازی بیشتر تجهیزات صنعت فولاد سبب جلوگیری خروج قابل‌توجهی ارز از کشور شده است. علاوه بر این، در نمایشگاه دوم ممکن است که شرکت‌هایی برای نخستین‌بار حضور خواهند داشته باشند که بتوانند دستاوردهای قابل‌توجهی به‌همراه بیاورند. از همین‌رو شرکت‌هایی که بومی‌سازی را جدی نگرفته‌اند، دریافته‌اند که نیاز به تامین قطعات و تجهیزات از داخل موضوع جدی است و با توجه به شرایط تحریم‌ها و تاکید بیش از پیش به توان داخل، باید در چنین نمایشگاه‌هایی حضور داشته باشند.
 

نمایشگاه تا چه اندازه برای شرکت‌های کوچک ثمربخش خواهد بود؟

شرکت‌های کوچک چندان به پیچ و خم راه‌های واردات تجهیزات آگاهی ندارند و حتی اگر آگاهی داشته باشند، ممکن است واردات برای آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد. به‌عنوان نمونه، اگر بخواهند الکترود موتور وارد کنند با مشکلات و شرایط تحریم و همچنین بروکراسی‌های واردات روبه‌رو می‌شوند. از همین ‌رو حضور آنها در چنین نمایشگاه‌های بسیار مفید خواهد بود، بنابراین مشکلات شرکت‌های کوچک بیشتر از شرکت‌های بزرگ در این نمایشگاه‌ها حل خواهد شد.
 

صنعت فولاد تا چه اندازه توانسته نیازهای خود را بومی‌سازی کند؟

زنجیره فولاد بالای ۷۰درصد توانسته تجهیزات خود را بومی‌‌سازی کند البته همچنان برخی تجهیزات و قطعات مورد نیاز این صنعت از خارج وارد می‌شود، اما در صنعت فولاد مهندسان ایرانی توانسته‌اند برخی از تجهیزات مهندسی را بومی کنند که نیاز به واردات آنها نداشته باشیم. بومی‌سازی در صنعت فولاد در حال حرکت به سمت ایجاد فناوری است. بسیاری از شرکت‌ها مهندسی معکوس انجام می‌دهند. البته تولیدات جدید هم دارند.  از رهبر معظم انقلاب تا رئیس‌جمهوری تا وزیران همگی به این باور قلبی رسیده‌اند که صنعت باید به سمت بومی‌سازی حرکت کند. زمانی که این دیدگاه بین مسئولان و تولیدکنندگان درونی شود، در عمل به این سمت نیز پیش خواهیم رفت. از سوی دیگر، دولت به هیچ عنوان اجازه واردات به کالایی که در داخل تولید می‌شود را نمی‌دهد و این موضوع به‌طور کامل کنترل شده است. هم‌اکنون نیز قصد داریم کالاهایی که مشابه آن در داخل نیست، بومی‌سازی کرده و از طریق مهندسی معکوس، تجهیزات و ماشین‌آلات آن را بسازیم.
 

شرکت‌های دانش‌بنیان تا چه اندازه می‌توانند در زمینه بومی‌سازی تاثیرگذار باشند؟

با توجه به شرایط تحریم‌ها بر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش تاکید شده است. از همین‌رو این شرکت‌ها باید از این فرصت استفاده کنند و از توان خود حداکثر بهره را ببرند. نمایشگاه ملی فولاد نیز می‌تواند زمینه تعامل بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های فولادی را فراهم آورد.
یکی از مزیت‌های تحریم‌ها این است که در این سال‌ها ما به سمت بومی‌سازی حرکت کرده‌ایم. برای نمونه، در صنعت فولاد الکترود گرافیتی که تا پیش از این، وارداتی بود هم‌اکنون در حال بومی کردن آن هستیم. از همین رو شرکت‌های دانش‌بنیان باید حضور پررنگ‌تری داشته باشند و البته دولت نیز باید از آنها حمایت به عمل آورد.
 

چه پیشنهادی برای بهتر شدن برگزاری نمایشگاه دارید؟

تولیدکنندگان و سازندگان قطعات و تجهیزات و همچنین مصرف‌‌کنندگان و خریداران باید بیش از پیش نمایشگاه بومی‌سازی را جدی بگیرند و در چنین نمایشگاهی حضور داشته باشند، چراکه این بهترین فرصت است تا توانمندی‌های خود را نشان بدهند.

عناوین برگزیده