تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۸۳۰۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در کارگاه تخصصی اقدامات بومی‌سازی سیمکس۲۰۲۰ سیرجان مطرح شد

بومی‌سازی با ساخت لوله‌های ضدسایش

می متالز - کارگاه تخصصی با عنوان «اقدامات بومی‌سازی در کشور» در دومین روز از دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و زنجیره تامین فولاد (سیمکس۲۰۲۰) در شهرستان سیرجان برگزار شد.
بومی‌سازی با ساخت لوله‌های ضدسایش

به گزارش می متالز، در این کارگاه تخصصی که به همت شرکت سنگ‌آهن گوهر‌زمین و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برگزار شد، کارشناسان حوزه بومی‌سازی به اظهارنظر پرداختند.
گفتنی است، دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و زنجیره تامین فولاد ۵ تا 8 بهمن ۹۸ در محل دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان برگزار شد. با توجه به اینکه در سیرجان زنجیره تامین فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی شمش و میلگرد تکمیل شده و منطقه گل‌گهر نیز تولیدکننده بیش از ۵۰ درصد سنگ آهن کشور است، امسال این نمایشگاه با مساحتی بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر برگزار شد.
 

دستیابی به فناوری

علی زهرودی، مدیر مهندسی معکوس و بومی‌سازی شرکت سنگ‌آهن گهر‌زمین در این پنل تخصصی، با اشاره به وضعیت شرکت‌های معدنی قبل از تحریم‌ها، گفت: فرهنگ غالب در بخش معدن مهندسی، تامین کالا، ساخت و اجرا (‌ای پی سی) بوده است. در این مدل شرکت‌های خارجی مانور زیادی داده‌اند. آنها کارخانه‌هایی با تکنولوژی تکراری احداث کرده و برای هرکدام جداگانه پول دانش فنی و مهندسی می‌گرفتند. در این روند شرکت‌های معدنی نیز با همین الگو پیش می‌رفتند.  
علی زهرودی، با اشاره به وضعیت شرکت‌های معدنی بعد از تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها باعث شد این وضعیت تغییر کند، شرکت‌های خارجی حتی یک برگ اطلاعات برای تعمیرات و قطعات تیراژی به ما ندادند. بنابراین کوچک‌ترین فرمول مهندسی و روش‌های تعمیراتی را از ما دریغ کردند. از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب به طراحی مبانی اقتصاد مقاومتی پرداختند که موجب شد توجه به توان ساخت داخل بیشتر شود. درنتیجه این روند شرکت‌های معدنی را مجاب کرد به ساخت داخل رو آورده و بر توان خود متمرکز شوند. گهرزمین سال ۱۳۹۵ به‌طورجدی بحث بومی‌سازی را آغاز کرد و ویژگی متفاوت آن ازجمله قابلیت ریسک‌پذیری بالای مدیران موفقیت را برای این مجموعه به ارمغان آورد. وی با تاکید بر اهمیت توجه به بومی‌سازی اظهار کرد: بومی‌سازی روش و مکانیسم دستیابی به فناوری و تولید محصول با تکیه ‌بر توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود در کشور است.  این مفهوم که در ابتدا در نهادهای خاص کشور با دستور رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گفت، تنها شامل مهندسی معکوس نمی‌شود بلکه دستیابی به توانمندی فناوری و تولید محصول را نیز در برمی‌گیرد.  زهرودی با اشاره به تفاوت‌های میان بومی‌سازی و کپی‌سازی گفت: در کپی‌سازی هرچند ممکن است قطعه ساخته شود اما فناوری ایجاد نمی‌شود، درحالی‌که بومی‌سازی شامل فناوری و تولید محصول است. دراین‌بین روش مهندسی معکوس نیز یک روش میان‌بر است که با کمک آن به دنبال رسیدن به محصول و فناوری هستیم.
 مدیر مهندسی معکوس و بومی‌سازی شرکت سنگ‌آهن گهر‌زمین تاکید کرد: از میان روش‌های دستیابی به فناوری نیز روش تحقیق و توسعه مهم‌ترین و بهترین راه است که ما را به طراحی محصول می‌رساند. او با اشاره به نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در رشد بومی‌سازی گفت: تحقیق و توسعه به‌عنوان مهم‌ترین راه از دانشگاه‌ آغاز می‌شود. امروز ترکیبی از مهندسین جوان کارکشته و باتجربه، بومی‌سازی را در گهر زمین پیش می‌برند.
 

توسعه بومی‌سازی در سال ۹۹

سینا سالاری، کارشناس بومی‌سازی شرکت گهر زمین در ادامه این کارگاه تخصصی اظهار کرد: پروژه‌هایی که از سال ۱۳۹۵ در واحد بومی‌سازی گهرزمین انجام‌شده است در حوزه‌های مختلف ازجمله خردایش و تعمیرات برای رشد بومی‌سازی بوده است. به دنبال آن هستیم تا برنامه‌های سال ۱۳۹۹ را در راستای توسعه بومی‌سازی و در جهت سیاست‌های استان کرمان پیش ببریم.  کارشناس بومی‌سازی شرکت گهر زمین به پروژه‌های این شرکت در حوزه خردایش ( پایپینگ) اشاره کرد و گفت: پروژه‌های ما در بخش خردایش به ۲ دسته ساخت لوله‌های ضد‌سایش و پمپ‌های انتقال تقسیم می‌شوند که شاخص‌ترین آنها ساخت لوله‌های ضد‌ سایش است.  او با اشاره به مشکلاتی که قبل از بومی‌سازی در کشور وجود داشت، ادامه داد: یکی از معضلات مجموعه‌های معدنی عمر و عملکرد پایین لوله‌ها بود. متاسفانه بعد از ۵۰ ساعت کار لوله‌ها دچار فرسایش و تخریب می‌شدند. کامپوزیت روسی، بهترین برند لوله‌هایی بود که از خارج وارد کشور می‌شدند و حدود ۵۰۰ ساعت کارآیی داشت ولی با اقدامی که در داخل کشور صورت گرفت توانستیم در مجتمع بنی‌هاشم دورود لوله‌های ضد‌سایشی را بسازیم که حدود ۲۰۰۰ ساعت یعنی ۴ برابر خارجی کار ‌کند.
 او همچنین تاکید کرد: با طراحی مهندسین داخلی عملکرد و طول عمر پمپ‌های انتقال تا حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرد، ضمن اینکه میزان هزینه‌ها نیز به‌شدت کاهش یافت.  سالاری با اشاره به تجهیزات حوزه خردایش گفت: دو تجهیز اساسی در خطوط کنسانتره ایجادشده که شامل آسیاب غلطکی و گلوله‌ای است. پروژه‌ای را از سال ۹۵ یعنی از بدو تاسیس بومی‌سازی گهر‌زمین آغاز کردیم که در ۴ فاز ازجمله ساخت قطعات، تایر، سیستم یاتاقان‌بندی تعریف شد. میزان کارهای مهندسی این پروژه حدود ۲۰ هزار نفر ساعت در یکی از واحدها و میزان جلوگیری از خروج ارز برای ساخت یک مجموعه حدود ۲ میلیون یورو در سطح شرکت و ۲۰ میلیون یورو در سطح ملی بوده است.  او همچنین با اشاره به پروژه دیگر مجموعه گهرزمین در خصوص ساخت پوسته بال میل گفت: این پروژه در سه فاز طراحی، ‌تولید داخل ورق‌های فولادی و ساخت پوسته توسعه پیدا کرد. تمامی این فازها توسط مهندسین داخلی انجام‌شده است. هرچند به دلیل وجود تحریم‌ها امکان تامین ورق‌های فولادی از خارج از کشور نبود اما با مشارکت پیمانکاران داخلی توانستیم آنها را بسازیم. او ادامه داد: درحال‌حاضر کار ساخت پوسته رو به اتمام است و تا سال آینده برای نخستین بار در کشور شاهد ساخت و اتمام پوسته بال میل با ابعاد 5 .5 متر قطر و ۱۲ متر طول خواهیم بود.
 

بومی‌سازی قطعات استراتژیک

سینا کمالی، کارشناس بومی‌سازی در هلدینگ ولکان صنعت سپاهان با معرفی این شرکت اظهار کرد: ما در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های زیادی داشته و توانسته‌ایم قطعات استراتژیکی را در زنجیره فولاد بومی‌سازی کنیم.  کارشناس بومی‌سازی در هلدینگ ولکان صنعت سپاهان با اشاره به توانمندی‌های این هلدینگ در حوزه بومی‌سازی ادامه داد: برای نخستین بار توانسته‌ایم پمپی را که قبلا ساخت کشور آلمان بود، بومی‌سازی کنیم. در خاورمیانه تنها ۴ مورد از این پمپ‌ها وجود دارد و ما نیز در واحد تحقیق و توسعه به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم. توانسته‌ایم قطعات نرمال را به شکل کامل بومی‌سازی کرده و به‌صورت داخلی تولید کنیم. همچنان در مجموعه گل‌گهر مطالعاتی را انجام می‌دهیم تا بتوانیم زنجیره بومی‌سازی را کامل کنیم.  کمالی با اشاره به مشکلات سر راه تولید در شرایط تحریم گفت: یکی از شاخصه‌های اصلی پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشوری تولید ناخالص ملی است، در این روند نباید بگذاریم ارز از کشور خارج شود. ما باید تلاش کنیم بارونق صادرات ارز را وارد و از خروج آن جلوگیری کنیم. دراین‌بین یکی از رسالت‌های شرکت ولکان صنعت ورود ارز به کشور است و تا جایی که بتواند سعی کرده بر این مهم پافشاری کند.  کارشناس بومی‌سازی در هلدینگ ولکان صنعت سپاهان در پایان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه تولید و خود تحریمی‌ها گفت: این مسئله آن‌قدر فشار بر تولیدکننده را افزایش داده که کار را ناممکن و دشوار ساخته است. این در حالی است که تولیدکننده‌ها به حمایت‌های ضمنی و عملی نیاز دارند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.
 

سیرجان نیازمند محل دائمی برای نمایشگاه

عبدالله نجیب، فعال نمایشگاهی نیز درباره اهمیت توسعه فولاد سخن گفت و اظهار کرد: توسعه فولاد اثر عمده‌ای بر اقتصاد خواهد داشت که شامل تامین ارز کشور و افزایش درآمدهای عمومی و اشتغال در شهرستان سیرجان و استان کرمان است. اشتغال غیرمستقیم و توسعه صنایع پایین‌دستی ازجمله دستاوردها در توسعه فولاد است. این فعال نمایشگاهی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه در سیرجان گفت: سیمکس ۲۰۲۰ فرصت حضور را برای تمام صنایع فولادی استان کرمان و سیرجان فراهم کرده است.
برگزاری این نمایشگاه در سیرجان موجب پویندگی صنایع و برآیند آن امضای قراردادهای اقتصادی است.
نجیب با اشاره به اینکه نمایشگاه سیمکس به نحو شایسته‌ای برگزارشده است، از برگزاری آن در فضای دانشگاه آزاد انتقاد و ‌بیان کرد: به‌عنوان برگزار‌کننده ۱۳ ساله نمایشگاه‌های تخصصی باور دارم این نمایشگاه به نحو مناسبی برگزار شد اما تامین محل نمایشگاه بین‌المللی برای سیرجان الزامی است. بخش خصوصی برای ساخت نمایشگاه بین‌المللی اظهار علاقه کرده است و امیدوارم در آینده به‌جای اینکه نمایشگاه در فضای دانشگاه برگزار شود یک محل دائمی برای آن فراهم شود.نمایشگاهی برای تمام مدیران
کامبیز کاظم‌پور، مدیرعامل شرکت فراماشین جهان‌گستر که در حوزه ماشین‌آلات و استخراج معدن فعالیت می‌کند در حاشیه این نمایشگاه به روزگار معدن گفت: سال گذشته به این خاطر که این نمایشگاه در کرمان برگزار شد اکثرا مدیران بالادستی حاضر شدند و مدیران میانی و پایین دستی نتوانستند حضور پیدا کنند.
 بنابراین از آنجایی‌که امسال این نمایشگاه در سیرجان برگزار می‌شود امیدواریم مدیران میانی و مهندسین اجرایی کارخانجات مس و آهن نیز از این رویداد بازدید کنند و حضوردر نمایشگاه صرفا به مدیران رده بالا خلاصه نشود.
او تاکید کرد: حضور تمامی مدیران در نمایشگاه می‌تواند در بازاریابی محصولات ما نقش بسیار موثری داشته باشد.
مدیرعامل شرکت فرا ماشین جهان‌گستر در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از نمایشگاه سیمکس دارید با ابراز خرسندی از اینکه امسال این رویداد معدنی در سیرجان برگزار می‌شود، ‌بیان کرد: سال گذشته چون بیشتر معادن از کرمان دور بودند، فعالان معدنی نتوانستند در نمایشگاه حضور داشته باشند اما از آنجا که سیرجان به قلب صنعت فلزات و ذوب آهن ایران نزدیک است در نتیجه انتظار داریم نمایشگاه پرباری داشته باشیم.
 او تاکید کرد: همچنین سیرجان نسبت به کرمان به کارخانجات معدنی نزدیک‌تر است به طور مثال می‌توان به رفسنجان و مس بابک اشاره کرد؛ بنابراین نزدیکی این نمایشگاه به کارخانه‌ها و شرکت‌های معدنی باعث می‌شود متخصصان معدنی هم بتوانند حضور داشته باشند.
او در پاسخ به این سوال که شرکت در نمایشگاه چقدر موثر است، گفت: ما به دنبال حضور در بازار هستیم و قصدمان این است که فعالان معدنی ببینند که به تعامل با آنها علاقه‌مند هستیم.
کاظم‌پور با تاکید بر اینکه ماندگاری در بازار مهم‌تر از سود است، گفت: باوجود اینکه کار ما اقتصادی نیست، سعی می‌کنیم در حوزه معدن بمانیم و همچنان کار کنیم چرا که برای ما افزایش اعتبار و شناسانده شدن به بازار کلیدی است. خیلی‌ها در بخش معدن کار کرده و بعد از مدتی به دلیل روبه‌رو شدن با مشکلات شغل خود را عوض می‌کنند اما حضور در بازار و امید به آینده باعث می‌شود که ما همچنان روی پای خود بایستیم.
 

رونق صنایع پایین‌دستی

ارسلان شجاعی، مدیر پروژه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی و فعال در دبیرخانه تجهیزات معدنی و سیمانی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان در حاشیه این نمایشگاه به روزگار معدن گفت: نمایشگاه همواره در انسجام بخشیدن به تلاش‌ها در زمینه بومی‌سازی در کشور نقش مثبتی داشته و فرصت مناسبی برای جامعه صنعتی و معدنی کشور و فعالان این حوزه فراهم کرده است.
در این رویداد مشارکت‌کنندگان می‌توانند شاهد صنعتی پایدار، چابک، جهانی، همراه با مزیت رقابتی و دانش محور باشند.
 بنابراین برپایی نمایشگاه‌ها همواره در جهت رونق صنایع پایین‌دستی و کاهش هزینه‌های تولید صنایع مادر و معرفی فناوری‌های روز و نوآورانه نقش موثری دارد. شجاعی درباره اینکه سیمکس چقدر به توسعه بخش معدن کمک می‌کند، اظهار کرد: مطمئنا برگزاری این نمایشگاه هدفمند در حوزه صنایع معدنی که یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد کشور است باعث پویایی و افزایش بهره‌وری در صنعت کشور می‌شود. امیدواریم با شکل گیری این نمایشگاه قدم‌های موثری در زمینه تقویت صنایع معدنی برداشته شود.
این فعال معدنی درباره برگزاری این دور از نمایشگاه در سیرجان نیز گفت: با توجه به اینکه شهرستان سیرجان به سرعت به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود مطمئنا برگزاری این نمایشگاه در این شهرستان مفید و مثمر ثمر خواهد بود.
او درباره انتظاری که از این نمایشگاه دارد، ‌گفت: بالندگی هر کشوری در گرو رشد و حمایت از ایده‌های نو است، در همین راستا اولویت این نمایشگاه حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی، دانش‌بنیان و تأمین‌کنندگان مستعد کشور است و سعی می‌شود تا جایی که امکان دارد زمینه برای فعالیت هر چه بیشتر آنها و تقویت همکاری‌شان با شرکت‌های تولیدی فعال در این حوزه فراهم شود.  شجاعی ادامه داد: در همین راستا برگزاری نخستین استارت‌آپ حوزه سیمانی و معدنی در استان کرمان، با توجه به تعدد واحدهای فعال در این دو حوزه برای تاریخ ۱۵تا۱۷ بهمن در دست اقدام است. در شرایط کنونی که حکام سلطه‌گر قصد دارند با اعمال تحریم‌های پیاپی بر صنایع ایران و ایجاد محدودیت‌های بین‌المللی در این صنعت اشتغال‌زا و ارزآور ایجاد اخلال کنند وظیفه داریم با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و تبدیل تهدیدات به فرصت زمینه را برای رونق بیش از پیش این صنعت فراهم کنیم.
گفتنی است شرکت‌های بزرگ کشور از جمله فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، توکا فولاد، فولادسنگ مبارکه، شرکت‌های فولادسازی مثل MMTE و شرکت شکوفا صنعت پویا، شرکت ملی صنایع مس ایران، تامین‌کنندگان داخلی و خارجی و نمایندگان ایرانی برندهایی از ترکیه، هندوستان، سوئد، آلمان، نروژ و چین نیز در این نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه در مساحتی حدود ۸هزار مترمربع در محل پردیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان درحال برگزاری است.

عناوین برگزیده